ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حجامت انقلاب» و مسأله جانشینی

الاهه نجفی - در جلسه سرنوشت‌‌ساز عصر یکشنبه ۲۶ آبان خامنه‌ای دستور کشتار را صادر کرد. آیا مجتبی در رسیدن پدر به این تصمیم نقش داشت؟ گمانه‌زنی‌هایی بر اساس چند رویداد.    

خبرگزاری رویترز تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را چهار رقمی اعلام کرد. گزارش رویترز ناظر بر جلسه‌ای است که عصر یکشنبه ۲۶ آبان در بیت خامنه‌ای با حضور رئیس جمهوری اسلامی و گروهی از مسئولان امنیتی نظام برگزار شد. بر این اساس دستور کشتار را خامنه‌ای شخصاً صادر کرد. آیا مجتبی خامنه‌ای و حلقه «گردان حبیب» در رسیدن پدر به این تصمیم نقش داشت؟ رویترز در این‌باره سکوت کرده است. گمانه‌زنی‌هایی بر اساس چند رویداد:

مجتبی خامنه‌ای، سرکرده دار و دسته «گردان حبیب» - کشتار معترضان برای تحکیم قدرت

حجامت انقلاب

مهدی کروبی نخستین بار در شهریور ۸۷ در نامه سرگشاده‌‌ای به خامنه‌ای از نقش «آقا سید مجتبی» در حمایت از نامزد مورد وثوق و دخالت بخش‌هایی از سپاه و  بسیج پرده برداشت. سپس به تدریج مشخص شد که حلقه‌ای از نزدیکان مجتبی خامنه‌ای که به حلقه «گردان حبیب» شهرت دارند و سابقه آشنایی آن‌ها به تعبیر مهدی کروبی با «آقا سید مجتبی» به سال ۱۳۶۵ در جنگ ایران با عراق و قبل از عزل آیت‌الله منتظری در جریان کشتار ۶۷ می‌رسد، مهم‌ترین مسئولیت‌های امنیتی در ایران را به عهده گرفته‌اند.

همزمان با انتشار گزارش تکان‌دهنده رویترز که تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ را دست‌کم ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است، حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی جمعه ۲ دی در نطق خارج از دستور خود با کنایه‌ای به نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس، با صدایی بلند گفت:

«این چه حرفی است که انقلاب حجامت شد؟ جواب خون‌های ریخته شده را چگونه خواهیم داد؟ تمام کنید این خودی و غیر خودی گفتن را.»

این نخستین بار است که در مورد کشتار معترضان تعبیر «حجامت انقلاب» به کار گرفته می‌شود. چه کسی به این تصمیم رسید که در آبان ۹۸ به تعبیر نمایندگان ولایتمدار مجلس  «حجامت انقلاب» ضرورت دارد؟ حلقه حبیب به سرگردگی مجتبی خامنه‌ای؟

عصر یکشنبه‌ای که فرمان کشتار صادر شد

شامگاه جمعه ۲۴ آبان اعتراضات مسالمت‌آمیزی در اهواز، سیرجان، مشهد و شیراز آغاز شد و به زودی به ده‌ها شهر ایران سرایت کرد. شنبه ۲۵ آبان بیش از یکصد شهر ایران درگیر اعتراضات مردمی بود. مجلس شورای اسلامی با یک طرح دو فوریتی قصد داشت مصوبه فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین را لغو کند. بر اساس گزارش هفته‌نامه «حزب‌الله» شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی عصر شنبه تشکیل جلسه داد و علی لاریجانی خواستار دخالت خامنه‌ای برای از کار انداختن مجلس شورای اسلامی شد. صبح یکشنبه خامنه‌ای در درس خارج فقه خود از مصوبه سران قوا حمایت کرد. رویترز می‌نویسد عصر یکشنبه خامنه‌ای که چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان «بی‌قرار شده بود» با جمع کردن مقامات ارشد امنیتی و دولتی دستور جمع کردن اعتراضات به هر قیمتی را صادر کرد. به گفته یکی از منابع رویترز خامنه‌ای در این جلسه ظاهراً گفته است:

«جمهوری اسلامی در خطر است. برای پایان دادن به آن، هر کاری لازم باشد انجام دهید. دستور من این است.»

بعد از آن جلسه بود که اتصال ایران به اینترنت جهانی قطع شد و به یک معنا «حجامت انقلاب» و به تعبیر سرراست‌تری کشتار معترضان آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان و همچنین خبرگزاری امنیتی فارس در دو روز گذشته در دو گزارش جداگانه به نقل از «منابع آگاه» تشکیل جلسه در بیت خامنه‌ای برای صدور دستور کشتار را تکذیب کرده‌اند. علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا و همچنین حسین نجات، معاون اطلاعات سپاه در سخنرانی‌هایی که بعد از کشتار انجام دادند، دخالت مستقیم خامنه‌ای در سرکوب اعتراضات را تأیید کردند. دولت روحانی هم در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده است که قصد ندارد مشکلات داخلی را کتمان کند، اما اعلام آمار کشته‌شدگان با قوه قضائیه است. عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور نیز که به دلیل کشتار معترضان در خطر استیضاح قرار داشت به دستور خامنه‌ای بر سر کار ماند. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت «امتداد» که دوشنبه ۲۵ آذر منتشر شد، درباره نشست کمیسیون مجلس با وزیر کشور گفته بود:

«در همین جلسه، یکی از نمایندگان شهرستان‌ها اعلام کرد که دو نفر در حوزه انتخابیه من(محدوده کرج و شهرقدس) با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و از رحمانی فضلی سوال کرد که آیا امکان تیراندازی، دست‌کم به پا یا کمر به پایین وجود نداشته که چنین شلیک‌هایی انجام شده است؟ وزیر کشور هم در پاسخ عنوان کرد که خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است.»

صادقی در این مصاحبه گفته بود که پاسخ وزیر کشور باعث «شگفت‌زدگی» نمایندگان شد. به این ترتیب در فاصله بین ۲۴ آبان تا ۲۵ آذر خامنه‌ای مستقیماً  دو بار مجلس شورای اسلامی را از کار انداخت. یک بار در یکشنبه ۲۶ آبان با حمایت از تصمیم فراقانونی سران قوا و یک بار هم قبل از ۲۵ آذر با دخالت در استیضاح وزیر کشور به دلیل نحوه کشتار معترضان.

از احمد تا مجتبی

آیا حمایت خامنه‌ای از عبدالرضا رحمانی فضلی به این معناست که وزیر کشور هم در جلسه یکشنبه ۲۵ آبان در بیت رهبری شرکت داشت؟ مجتبی خامنه‌ای و نزدیکان او از جمله حسین نجات و علی سعیدی در آن غروب سرنوشت‌ساز چه نقشی ایفا کردند؟ رسانه‌های خبری در این‌باره سکوت کردند. اما همزمان با این تحولات به مناسبت نزدیک شدن دهمین سال درگذشت آیت‌الله منتظری، فرزند او در یک افشاگری تازه اعلام کرد که اعضای هیأت چهار نفره مرگ مطالب مهم آیت‌الله منتظری در جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ درباره جلوگیری از اعدام‌ها را به جای آنکه به آیت‌الله خمینی انتقال دهند، به اطلاع احمد خمینی رسانده‌اند.

بر همین اساس احمد خمینی هم در پاسخ گفته بود: «بروید [اعدام‌ها را] ادامه دهید.»

آیا فرزند آیت‌الله منتظری قصد داشت با این افشاگری تازه به نقش مجتبی خامنه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها در بیت رهبری اشاره کند؟ آیا به اعتبار سخنان احمد منتظری می‌توان تصور کرد که مجتبی خامنه‌ای  از جایگاهی در حد جایگاه احمد خمینی در صدر انقلاب برخوردار است؟ آیا حجامت انقلاب نخستین تصمیم اجرایی مجتبی خامنه‌ای برای اثبات صلاحیتش برای احراز رهبری انقلاب است؟ به هیچکدام از این پرسش‌ها نمی‌توان به طور مستند پاسخ داد، اما می‌توان رد مشارکت مستقیم حلقه گردان حبیب (نزدیکان مجتبی خامنه‌ای) در کشتار معترضان را پی گرفت:

حسین طائب، مسئول اطلاع سپاه، حسن محقق، جانشین او، علی فضلی، فرمانده قرارگاه ثارالله به عنوان مهم‌ترین قرارگاه عملیاتی جمهوری اسلامی در حوزه امنیت داخلی، حسین نجات، معاون امنیت داخلی در شورای عالی امنیت ملی، حسین‌الله کرم، رهبر سابق انصار حزب‌الله و از رهبران کنونی لباس‌شخصی‌های تهران و سرانجام حسین یکتا، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار و از فرماندهان لباس شخصی‌ها.

 علاوه بر این، این هم واقعیت دارد که خامنه‌ای در آبان ۹۸ بر خلاف رویه رایج، مستقیماً در روند امور دخالت کرد و مسئولیت آن را هم به عهده گرفت. آیا این امر به معنای حمایت بی‌چون و چرای خامنه‌‌ای از «آقا مجتبی» و حلقه «گردان حبیب» است؟

پاسخ به این پرسش‌ها را آینده روشن خواهد کرد. باید توجه داشت که تا قبل از عزل آیت‌الله منتظری، علی خامنه‌ای در بین پنج عضو «سران قوا» که شورای تصمیم‌گیری در کنار خمینی بود در موقعیتی ضعیف‌تر از احمد خمینی، هاشمی رفسنجانی (فرمانده جنگ)، میر حسین موسوی (نخست‌وزیر) و موسوی اردبیلی (رئیس دستگاه قضایی) قرار داشت. سه سال بعد با کشتار زندانیان سیاسی و عزل منتظری اما ورق برگشت و خامنه‌ای که تا پیش از آن زمان گفته می‌شد قصد دارد به مشهد برگردد، بر مسند خمینی تکیه داد. آیا افشاگری احمد منتظری همزمان با کشتار آبان ۹۸ به این موضوع اشاره دارد که ولی فقیه و فرزند او مجتبی میراث‌دار کشتار ۶۷ است و تاکید بر نقش احمد خمینی در وقوع کشتار ۶۷ ناظر به کشتار آبان ۹۸ هم هست؟

در این میان بیانیه میرحسین موسوی یادآور حقیقتی است مسلم و غیر قابل کتمان: مسئولیت هر آنچه که در عصر یکشنبه ۲۵ آبان اتفاق افتاد، صرفاً با ولی فقیه ۸۰ ساله است. موسوی در بیانیه خود نوشته بود:

«آدمکشان سال ۵۷ نمایندگان یک رژیم غیر دینی بودند، و ماموران و تیراندازان آبان ۹۸ نمایندگان یک حکومت دینی. آنجا فرمانده کل قوا شاه بود و امروز اینجا ولی فقیه با اختیارات مطلقه.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیاوش

    نظام اسلامی ایران از سال۱۳۶۰ جنایت برعلیه بشریت مرتکب شده وبایستی در دادگاه بین المللی و نظارت خانواده های اسیب دیده محاکمه و مسیولین جنایات محکوم شوند.

  • زهره

    با سلام این انقلاب یک شهید بیشتر نداشته که آن هم اسلام بوده است.

  • اشکان

    این نظام های تمامیت خواه همیشه مخالفان را به شکل بیماری و میکروب می بینند. منظور از حجامت این است که خون آلوده از بدن انقلاب دفع شد و اکنون جمهوری اسلامی پاکیزه تر است. خامنه ای همین تعبیر را 10 سال پیش داشت که می گفت: " فتنه 88 کشور را واکسینه کرد. در برابر ویروس های سیاسی و ویروس های اجتماعی". هیتلر هم یهودی ها را به میکروب و باسیل تشبیه می کرد. واقعا باید خدا را شکر کنیم که ما مخالفان حکومت, از یک نژاد یا قومیت متفاوت با سران رژیم نیستیم. وگرنه شک نکنید که یک هولوکاست تمام و کمال را شاهد بودیم که رژیم, خود را یکجا از دست همه ما راحت می کرد.

  • خواننده

    موسوی هم باید در مورد کشتار های دوران مسوولیت اش به عنوان نخست وزیر امام و تمام کشتارهای دهشتناک در دوران طلایی امام از سرکوب های خونین تا دادگاه های چند دقیقه ای پاسخگو باشد او خود را کارگزار یکی از سفاک ترین قصاب های ایران می داند و همواره خود را نخست وزیر امام معرفی می کند

  • جهانگیر جهانکیریان

    بنظر می رسد پس از جهل سال حکومت نالایق جمهوری اسلامی با گرایشات مختلف از انجا که بنیاد قانون اساسی بر ولایت مطلقه فقیه بی سواد استوارست هرکونه مماشات و ساده انگاری پیرامون حکومت دینی شیعه ای نظام ترحم بر پلنگ تیز دندان ولایت فقیه ات. نظام فاقد بنیان های اصلاحی است که ریشه در تفکر حکومت دینی تفکر ستیزدارد.

  • همان

    در این مقاله با هوشمندی تمام به زمان افشاگری منتظری اشاره شده و کاملا دقیق هست

  • کارو

    متأسفانه نویسندۀ این متن هم مانند دیگر سبزالهی های گیرکرده در مجموعه ای از نمادها و اشیای مورد علاقه اش (که متأسفانه در رادیو زمانه هم مدام به آنها تریبون داده می شود) هنوز در لجن سبز آن جنبش مذهبی طبقۀ سابقاً متوسط گیر افتاده است. دوست عزیز، زمان زیادی از آن مسائل گذشته و نه تنها تکرار آن شعارها خنده دار است، بلکه خنده دار تر از آن همین نحوۀ استدلال کاملاً مخدوش شماست که می خواهید از آب کره بگیرید و با ربط دادن یک مسئله در پیام احمد منتظری به مسئله ای دیگر که هیچ ربط مستقیمی بدان ندارد، اسمی از این مردگان تاریخ بیاورید و به خوانندۀ در حال عبور از تمامیت نظام یادآوری کنید که 10 سال از مرگ آن مرجع تقلیدتان گذشته و ده سال پیش فردی به نام میرحسین که نخست وزیر خمینی هم بوده وجود داشته و امروز نامه ای هم داده است! بله اینگونه است که سبزالهی ها سعی میکنند با نبش قبر و احضار روح، به میدان سیاست بازگردند و نام «حسین» را هم در کنار «مریم» و «رضا» به عنوان یکی از اسامی اعظم پفیوزیسیون جمهوری اسلامی در بوق و کرنا کنند! دوست عزیز، امروز بیش از آنکه خطری به نام مجتبی خامنه ای وجود داشته باشد، خطری به نام ابراهیم رئیسی وجود دارد که اکنون و بعد از جنبش آبان تمام تلاش را می کند تا به صورت خزنده خود را به جایگاه رهبری برساند و سپاه پاسداران و خود مجتبی خامنه ای هم در کار رساندن وی به این مقام هستند و شما هم به جای آنکه این واقعیت را ببینید، همان حرف های بی پایۀ 10 سال پیش را به خورد مخاطبتان می دهید.

  • بابک

    پرسش ها و نکات جالبی در مقاله مطرح شده. قبل از هر چیز برای من خواننده پرسش این بود که, اصلا این واژهء "حجامت" یعنی چه؟ (که شاید من تنها خواننده ای نباشم که در باره معنای این واژه حضور ذهن نداشته باشم). کاشف به عمل آمد که "حجامت" اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شود. این بحث کاذب اینکه "چه کسی دستور کشتار را صادر کرد؟" نیز در تحلیل نهایی چیزی نیست جز گمانه ها و حدسیات بیهوده. کل این نظام جنایتکار و فاسد است. کل این نظام ۴۰ سال است که مانند یک جانی و دزد غول آسا, آسایش را از ما ربوده است. کل این نظام درماندگی و ناکارآیی اش به جایی رسیده است که برای حفظ خود باید ۸۲ میلیون ایرانی را به برده های فقیر کاهش دهد و در روز روشن اگر لازم شد "حجامت" کند و خونشان را بریزد. کل این نظام باید از ریشه و بن توسط ما کنده شود. واسلام