ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله کلانتری به تشکل‌های غیردولتی: «حقه‌باز بودند و وابسته»

او انتقال آب دریای خزر به سمنان را هم طرحی بدون مشکل محیط زیستی دانست که در نهایت حدود ۴۰ هکتار جنگل را تخریب می‌کند و «باید اجرا شود».

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران انتقال آب دریای خزر به سمنان را «کارشناسی» و «از پیش تصویب شده» می‌داند که «باید اجرایی شود» و سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه محیط زیست را به «وابستگی» و «نفوذ ایدئولوژیک» متهم می‌کند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گفت‌وگو با روزنامه «ایران»، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، برخی از سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه محیط زیست را به فعالیت‌هایی که «ایدئولوژیک و عقیدتی» نامید، متهم کرد.

او بدون بیان جزییات در پاسخ به پرسشی در باره فشار امنیتی بر فعالان محیط زیست، گفت: قبول دارد فضای محیط زیست «امنیتی» شده است. کلانتری در ادمه اما بدون بیان جزییات، برخی سازمان‌های محیط زیست را « حقه‌باز و وابسته» خواند که در به گفته او «در مدارس طبیعت هم نفوذ کرده بودند».

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سپس مدارس طبیعت که با مجوز سازمان متبوع او فعال شده بودند را به ترویج «انحراف فکری» و «منکر شدن خدا» متهم کرد و مدعی شد: یک عده‌ای در مدارس طبیعت نفوذ کرده بودند. او اما از توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد و تنها گفت که پس از بازداشت کارشناسان محیط زیست در دو سال قبل، این سازمان‌ها دچار شوک شدند و «خودشان را پاکسازی کردند».

کلانتری در باره سرنوشت فعالان محیط زیست که از سوی دادگاه انقلاب به هشت تا ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند هم گفت: چهار تن از آنها به اعدام محکوم شده بودند. او نام هیچ یک از این افراد را فاش نکرد اما اظهاراتش به محکومیت شش فعال محیط زیست که آبان امسال به زندان محکوم شدند، باز می‌گردد.

در همین زمینه:

دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران آبان امسال نیلوفر بیانی  را به ۱۰ سال زندان و رد مال شش سال کار در سازمان ملل، مراد طاهباز را به ۱۰ سال زندان، طاهر قدیریان و هومن جوکار را هر یک به ۸ سال زندان و امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی را هم هر کدام به ۶ سال زندان محکوم کرد.

حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه که دو سال قبل همزمان با موج دستگیری فعالان محیط زیست بازداشت شدند، هنوز مشخص نشده است. بهمن ۹۶ این فعالان همراه با کاووس سیدامامی بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند.

در اسفند سال گذشته، در ادامه بازداشت فعالان محیط زیست حسن راغ، عارف زارع، محمد زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز بازداشت شدند. مقام‌های قضائی اتهام این فعالان را جاسوسی عنوان کرده بودند که به اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات منجر شد. از میان این بازداشت‌شدگان حسن راغ، عارف و محمد زارع و علیرضا فرهادزاده با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

کلانتری بازداشت فعالان و کارشناسان محیط زیست را موجب «تضعیف» نهادهای زیست محیطی دانست. او در جایی دیگری از این گفت‌وگو اما با بیان اینکه برخی سمن‌ها «حقه‌باز و وابسته بودند» به  صورت تلویحی از بازداشت‌ها دفاع کرد و گفت: «باید آنها را شناسایی و اصلاح می کردند».

به گفته او شوک ناشی از دستگیری فعالان محیط زیست سبب شد « خودشان یواش یواش پاکسازی کردند، آنهایی که زیر سوال بودند [را] کنار گذاشتند و دوباره دارند فعال می‌شوند».

انتقال آب خزر باید اجرایی شود

او در بخش دیگری از گفت‌وگو از انتقال آب دریای خزر به سمنان دفاع کرد و گفت: «این طرح ارزیابی زیست محیطی دارد. مجوز زیست محیطی آن را دولت احمدی نژاد داده است. مجوز انتقال آب آن را هم دولت آقای خاتمی صادر کرد».

کلانتری در پاسخ به پرسشی در باره احتمال تخریب جنگل و قطع درختان برای لوله‌گذاری، مدعی شد: این مسیر قبلا برای انتقال گاز «پاکسازی شده است. لوله انتقال آب از کنار لوله گاز رد می شود. حداکثر مقدار درختی که قطع می شود حدود ۴۰ هکتار است».

او «سیاسی بودن» طرح انتقال آب خزر به سمنان را رد کرد، آن را مربوط به ۲۵ سال آینده دانست و گفت: «وزارت نیرو اینجا تقاضای انتقال آب کرده است، ما هم موافقت کردیم. اینها را هم باید از وزیر نیرو سوال کنید. سمنان هم مشکل آب دارد. شما اگر انتقال آب سمنان را تا ۲۵ سال آینده تامین نکنید ۷۰۰ تا۸۰۰ هزار نفر ممکن است به حاشیه تهران اضافه شود».

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حالی بر اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان اصرار می‌ورزد که بسیاری از کارشناسان، فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عواقب زیست محیطی و اجتماعی آن هشدار داده‌اند. کلانتری اما بدون توجه به این انتقادها گفت: بالاخره این طرح یک وقتی باید اجرا شود. این طرح برای ۲۵ سال بعد است. الان باید برنامه ریزی کرد. اجرای طرح ۱۰تا ۱۵ سال زمان می برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقش سیدامامی در افشای «آثار مواد رادیو اکتیو در محیط زیست»

    بعضی از همکاران سیدامامی با سازمان محیط زیست همکاری‎های زیادی داشتند. به تور انداختن دوتابعیتی‎ها توسط سپاه با هدف مبادله آنها در ازای باج و همچنین پول‎های بلوکه شده تحت عنوان «پروژه مقابله با نفوذ» پس از برجام شدت گرفت. سیدامامی و برخی همکاران او در عرصه محیط زیست نیز که دوتابعیتی بوده و با دولت روحانی همکاری داشته‌اند در فهرست سیاه اطلاعات سپاه قرار گرفتند. اطلاعات سپاه به دولت روحانی هشدار داده بود که همکاری خود با دوتابعیتی‎ها را قطع کند و محمود علوی وزیر اطلاعات هم ادعا کرده بود که همه آنها برکنار شدند. اطلاعات سپاه در جریان مذاکرات اتمی متوجه شد که در چند مرحله اطلاعات مربوط به فعالیت‎های اتمی ایران لو رفته است. از آنجا بود که عملیات کشف منافذ اطلاعاتی را آغاز کرد که یک فاز آن شامل درّی ‎اصفهانی و تعدادی دیگر شد و فاز بعدی بازداشت سیدامامی و همکاران او بود؛ به نظر می‌رسد فازهای دیگر این عملیات همچنان در حال پیگیری است. بر اساس منابع غیر رسمی، گویا سیدامامی بخشی از آسیب‎های ناشی از دستکاری‎های سپاه در طبیعت مربوط به پروژه‎های سدسازی و انتقال آب را مستند کرده و گزارش آن را به سازمان محیط زیست در دولت حسن روحانی داده بود و دولت هم جلوی اجرای این پروژه‎ها را گرفت؛ در نتیجه فعالیت‎های سپاه در این عرصه کساد و با اختلال روبرو شد. سد گتوند یکی از پروژه‎های ناموفق و زیانبار سپاه است که «قرارگاه خاتم‌الانبیا» مجری آن بوده است. باید منتظر ماند و دید که آیا ابعاد دیگری از پرونده سیدامامی و فعالان محیط زیست که برای پروژه‎های سپاه در حوزه‎های مختلف مشکل ایجاد کردند به تدریج افشا می‌شود یا نه.

  • نقش سیدامامی در افشای «آثار مواد رادیو اکتیو در محیط زیست»

    مرگ دلفین‎ها در خلیج فارس و جسد آنها در سواحل ایران مرگ دسته‌جمعی دلفین‎ها و آبزیان خلیج فارس از آثار سرریز پساب‎های نیروگاه بوشهر است که در گزارش‎های سیدامامی به پژوهشگاه‎های آمریکایی ارسال شد و در آنجا متوجه شدند که سیستم عصبی این دلفین‎ها از کار افتاده بود. مرگ مشکوک ۴۷ پستاندار دریایی در خلیج فارس در سال‎های گذشته و مرگ این دلفین‎ها از فجایع زیست بومی جنوب ایران است. سیدامامی قبل از انقلاب استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز بود؛ وی با آغاز جنگ ایران و عراق داوطلبانه به آبادان می‎رود و در همین فاصله فرزند و همسر خود را به بوشهر می‎فرستد. فرزند دیگر او رامین (کینگ رام) فروردین‌ماه ۱۳۶۰ در بوشهر متولد می‎شود. ارتباط سیدامامی با بعضی فعالان محیط زیست استان بوشهر که روی آلودگی‎های زیست محیطی نیروگاه بوشهر تحقیق می‎کردند بر اساس این آشنایی شکل گرفت. طبق گزارش‎های مندرج در وبسایت موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بخشی از فعالیت‎های این موسسه در استان بوشهر و آب‎های خلیج فارس بوده است. فروردین ۱۳۹۲ پس از زلزله بوشهر، شورای همکاری خلیج فارس در عربستان نشست اضطراری تشکیل داد تا خطرات ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در صورت آسیب دیدن راکتور اتمی بوشهر در شرایط وقوع زلزله را بررسی کند. همان زمان مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست بوشهر در سخنرانیِ «روز ملی فناوری هسته‎ای» ادعا کرد روند رعایت استاندارد‎های زیست محیطی نیروگاه اتمی قابل تحسین است. یکی از مواردی که اطلاعات سپاه همچنان پیگیر آن است پرونده ناپدید شدن یک قطعه ایزوتوپ رادیواکتیو (ایریدیوم ۱۹۲) از نیروگاه بوشهر است که در پاییز سال ۱۳۹۵ افشا شد و جمهوری اسلامی ادعا کرد سرقت آن را به اطلاع آژانس بین‎المللی انرژی اتمی رسانده است. این ماده رادیو اکتیو هم اشعه گاما و هم الکترون را به اطراف خود ساطع می‎کند و اگر موجودات زنده چند ساعت در مجاورت آن قرارگیرند می‌میرند. ساکنان نواحی اطراف نیروگاه بوشهر از جمله بومیان روستای هلیله که در حدود۲۰ کیلومتری جنوب غربی بندر بوشهر قرار دارد با انواع بیماری‌های مشکوک روبرو هستند این خبر برای نخستین بار در روزنامه شرق‎الاوسط افشا شد. این روزنامه نوشت که یک دستگاه مولد رادیواکتیو از نیروگاه بوشهر سرقت شده و از آن می‎توان برای ساخت بمب‎های کثیف استفاده کرد. ادامه بازداشت فعالان محیط زیست به ویژه در استان‎های جنوبی ایران ادامه پیگیری پرونده مطالعه دلفین‎ها و کوسه ‎است. سیدامامی دارای دکترای جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه «امام صادق» بود و تخصص دانشگاهی وی در زمینه محیط زیست نبود اما با گروهی از کارشناسان و فعالین محیط زیست که «موسسه حیات وحش میراث پارسیان» استخدام کرده بود در حوزه محیط زیست و پروژه‎های اقلیمی فعال شد.

  • نقش سیدامامی در افشای «آثار مواد رادیو اکتیو در محیط زیست»

    پس از رسانه‎ای شدن مرگ مشکوک سیدامامی در اوین نهادهای امنیتی ادعا کردند که گروهی از فعالان محیط زیست در پوشش حفاظت از یوزپلنگ و مقابله با شکار حیوانات با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد اقدام به نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‎آوری اطلاعات از اماکن حساس و تاسیسات موشکی کرده‌اند. همین ادعا سبب شد تا توجهات روی برنامه‌های اتمی و آلودگی‌های هسته‌ای متمرکز شود. حسن فیروزآبادی مشاور نظامی علی خامنه‎ای در یک سخنرانی حتی ادعا کرد آمریکا از سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست برای جذب امواج اتمی و جاسوسی از ایران استفاده کرده است. آنچه حسن فیروزآبادی مشاور خامنه‎ای در امور نظامی در مورد مارمولک‎ و سوسمار جاسوس گفت با آنچه پس از آن غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل نیز در سخنرانی دیگری در مورد دستکاری ژنتیک گیاهان و آلوده کردن آب‎ها در جنگ‌های بیوشیمی مدعی شد، تکمیل گشت. وی گفت دشمن با دستکاری ژنتیک ویروس‎ها و باکتری‎ها به دنبال حملات بیوتروریستی است. با این دست پیش گرفتن برای پس نیفتادن از سوی مقامات مسئول، دست‌کم به این نتیجه می‌توان رسید که دستگیری فعالان و پژوهشگران محیط زیست و حتی سقوط هواپیمای شرکت آسمان که در فاصله‌ای کوتاه پس از افشای بازداشت‌ها روی داد و چندین استاد و محقق و فعال محیط زیست در آن کشته شدند، به احتمال زیاد با برنامه‌های اتمی رژیم مرتبط است. اما دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی نتوانست دستگیری فعالان محیط زیست را مخفی نگاه دارد و خبر بازداشت آنها روز ۲۰ بهمن ۹۶ توسط کیهان لندن منتشر شد و یک روز بعد دستگاه قضایی را به واکنش واداشت. یکی از مناطقی که گفته می‌شود در سال‌های اخیر به شدت دچار آلودگی رادیواکتیو شده ساحل بوشهر است. جایی که پسماندها و پساب‎های نیروگاه اتمی وارد آب‎های خلیج فارس می‎شود. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بسیاری از فعالان محیط زیست در مورد خطرات ناشی از فعالیت‎های اتمی ایران در این مناطق بارها هشدار داده‌اند. از پروژه‎های جدی سیدامامی و همکاران او مطالعه‏‌ روی آثار آلودگی‌های اتمی بر گونه‎های جانوری در خلیج فارس (از جمله پروژه حفاظت از دلفین بینی‎ بطری) بود که از این طریق هم اطلاعاتی به بیرون درز پیدا کرده است.

  • نقش سیدامامی در افشای «آثار مواد رادیو اکتیو در محیط زیست» و توقف پروژه‎های عمرانی سپاه

    در این پروژه از انواع گونه‎های گیاهی نمونه‎برداری شده و بعضی گونه‎های خزندگان از جمله مارمولک، آفتاب‌پرست و سوسمار نیز به پژوهشگاه‎های آمریکایی ارسال شده است. این پژوهشگاه‎ها پس از آزمایش‌ روی گونه‎های گیاهی و جانوری (که عموما از خزندگان بودند) آثار رادیواکتیو روی بدن آنها کشف می‎کنند و در تحقیقات بعدی متوجه می‎شوند بسیاری از جانوران، گیاهان و حتی آب‎ها و چشمه‎های طبیعی بعضی مناطق ایران که نزدیک سایت‎های اتمی قرار دارند آلوده به مواد و تشعشعات رادیواکتیو هستند. در ادامه تحقیقات مشخص می‎شود که مواد رادیواکتیو بدن بومیان مناطق نزدیک به سایت‎های اتمی ایران را هم آلوده کرده است. بخشی از آب‎های آلوده نیز به مصارف کشاورزی رسیده و محصولاتی که از این منابع آبیاری شده‌اند نیز آلوده به مواد رادیواکتیو هستند. در واقع پروژه‌های زیست محیطی در ایران بیش از پیش باعث برملاشدن فعالیت‎های اتمی جمهوری اسلامی و مهم‌تر از آن، آلودگی‌های گسترده‌ی اتمی، شده است. با این همه هنوز اطلاعات کافی در دست نیست که این گونه‎های جانوری و گیاهی از چه زمانی آلوده به رادیواکتیو شده‌اند. احتمال می‌رود پژوهشگاه‎های خارجی که آزمایش‌های مربوطه را انجام داده‌اند در مورد جزییات این آلودگی‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشند. همچنین مشخص نیست که سیدامامی و دیگر فعالان محیط زیست آیا به طور مشخص از امکان این آلودگی‌ها باخبر بوده و به دنبال یافتن نشانه‌هایی بوده‌اند و یا اینکه ناخواسته و در پی فعالیت‌های مربوط به محیط زیست به موضوع آلودگی‎های هسته‌ای پی برده‌اند.

  • نقش سیدامامی در افشای «آثار مواد رادیو اکتیو در محیط زیست»

    نقش سیدامامی در افشای «آثار مواد رادیو اکتیو در محیط زیست» و توقف پروژه‎های عمرانی سپاه - فعالیت‎های اتمی ایران چه آلودگی‌هایی را در محیط زیست به همراه داشته که سیدامامی و فعالان محیط زیست نیز قربانی آن شده‌اند؟ - نیروگاه اتمی بوشهر چه بلایی در خلیج فارس بر سر کوسه‌ها و دلفین‌ها آورد؟ - چرا فعالان محیط زیست در سکوت خبری بازداشت و بازجویی شدند و دادستانی پس از افشای خبر دستگیری‌ها توسط رسانه ها مجبور شد آن را اعلام کند؟ شواهد نشان می‎دهد بازداشت کاووس سیدامامی و تعدادی از فعالان محیط زیست با لو رفتن آسیب‎های فاجعه‎بار محیط زیست ناشی از فعالیت‎های اتمی در ایران و آثار مخرب فعالیت‎های عمرانی سپاه به ویژه در پروژه‎های سدسازی و انتقال آب و سپس توقف آنها با فشار دولت مرتبط است. اجرای پروژه سد گتوند توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا که به گفته کارشناسان آسیب‎های جدی زیست محیطی را در پی داشته از دولت محمد خاتمی آغاز شد و آبگیری آن در دولت احمدی‎نژاد صورت گرفت از پروژه‎های زیست محیطی که سیدامامی و همکاران او اجرا می‎کردند ارسال گونه‎های نادر جانوری و گیاهی به پژوهشگاه‎های خارجی بوده که در یک روال قانونی و متعارف صورت می‎گرفت.

  • رستمه

    یکی از جنبه های این پروندهء کنشگران محیط زیست که کمتر بدان پرداخته می شود, آلودگی اتمی محیط زیست به خاطر فعالیتهای سپاه است, و نقش احتمالی یا یقین آقای کاووسی در برملا شدن این فاجعه. یک تکیه کلام که از ۴۰ سال پیش به زبان ما افتاده این است که: "انقدر بلا و بدبختی سر ما ریخته اند, که نمیدانیم از کجا شروع کنیم." امروز هم در پنجم دیماه, شب چهل جانباختگان آبان, دو سال پس از دیماه ۹۶, و و و ...شاید تاکید بر این آلودگی اتمی محیط زیست مقداری نامربوط بنظر برسد, اما پرونده ای است که با همتی عالی باید دنبال شود و ابعاد بی سابقهء نابودی محیط زیست در ایران و نقش مستقیم سپاه در این فاجعهء ملی روشن و مستند گردد . اگر اشتباه نکنم در بخش "تریبون" یک کنشگر محیط زیست مطلبی در این مورد داشت.