ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام امنیتی بیت خامنه‌ای: حاشیه‌نشینان فرودست و آلوده‌اند

حسین نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه و معاون امنیت داخلی در شورای امنیت ملی تصویر تازه‌ای از محرومان جامعه ارائه داد. او گفت باید «تاب‌آوری مردم» را بالا برد.

حسین نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه  و معاون امنیت داخلی در شورای امنیت ملی همزمان با چهلم جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ در سخنانی در مشهد ادعا کرد که غرب برای براندازی نظام جمهوری اسلامی به لایه «فرودست» جامعه که «محصول حاشیه‌نشینی‌اند و کم‌سوادند» و در شبکه‌های اجتماعی «آلوده» شده‌اند تکیه کرده است.

۲۵ آبان: آغاز اعتراضات در شهرستان‌های اطراف تهران

از شامگاه گذشته، همزمان با چهلم برخی از جانباختگاه اعتراضات آبان ۹۸ فضای برخی از شهرهای ایران از جمله اهواز، تبریز، سنندج، قزوین، شیراز، اصفهان و تهران امنیتی گزارش شده است. روز گذشته هم سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت مجدداً کاهش یافت. حسین نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه و یکی از چهره‌های امنیتی در بیت خامنه‌‌ای در همایشی با عنوان «نخبگان عصر ستایشگری» در مشهد ادعاهای تازه‌ای مطرح کرد. او به نقل از حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جمهوری اسلامی را به قطاری تشبیه کرد که پرده‌هایش کشیده شده و با سرعت در حال حرکت است و مسافران هم متوجه سرعت قطار نیستند. نجات گفت:

«وظیفه ما بالا بردن تاب‌آوری مردم است.»

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفت:

«در مدل جدید براندازی تکیه غرب بر افراد فرودست جامعه و کسانی است که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سوادی هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

در همایشی که در مشهد برگزار شد و تا صبح پنجشنبه هم ادامه داشت، بسیجیان و گروهی از مداحان شرکت داشتند.

شاخص جینی یا ضریب جینی یک شاخص اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور معمولاً به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدها در آن کشور در نظر گرفته می‌شود. در سال ۱۳۵۴ ضریب جینی در ایران به رقم بی‌سابقه ۰,۵ واحد رسیده بود که انقلاب اتفاق افتاد. مرکز آمار ضریب جینی یک ماه قبل از وقوع اعتراضات اعلام کرد ضریب جینی کل کشور در سال گذشته به ۴۰۹۳, ۰ واحد رسیده است. در اعتراضات آبان ۹۸ که جمعه ۲۴ آبان ابتدا به طور مسالمت‌آمیز در اهواز، سیرجان و مشهد آغاز شد، و به زودی به بیش از صد شهر ایران سرایت کرد، محلات فقیرنشین و حاشیه‌های شهرهای بزرگ کانون درگیری‌ها بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۶ آذر بعد از سرکوب معترضان در سخنانی در جمع بسیجیان تلاش کرد تعریف دیگری از «مستضعف» ارائه دهد و حساب بسیج را از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه جدا کند. خامنه‌ای گفت:

«اسم شما نیروی مقاومت بسیج مستضعفین است. مستضعفین چه کسانی هستند؟ برخی مستضعفین را به اقشار آسیب‌پذیر معنا می‌کنند. قرآن می‌گوید مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ عالَم بشریت و کسانی که وارثان همه‌ موجودی زمین خواهند بود.»

پیش از آن هم خامنه‌ای در ۲۸ آبان هنگام اعلام پیروزی بر معترضان، درباره تبعیض‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی گفته بود:

«نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومت‌ها و سیستم‌های مادی -چه نظام سرمایه‌داری و لیبرالی، و چه نظام مارکسیستی و سوسیالیستی- تفاوت دارد. در اسلام مساوات به معنای سوسیالیستی‌اش معنی ندارد اما برخورداری عمومی بله.»

حسین نجات ۵ آذر در سخنانی در جمع بسیجیان گفته بود خامنه‌ای از آن وحشت داشت که خواسته‌های مردم در کف خیابان افرایش پیدا کند و به خواست استعفای سران قوا بینجامد. به گزارش عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ سه رقمی است. خبرگزاری رویترز اما جمعه هفته کذشته تعداد کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت و محمود واعظی رئیس دفتر روحانی مسئولیت قوه قضائیه در ارائه آمار کشته‌شدگان را یادآوری کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    آقای پاشدار ! از شما جنایتکارتر و خیانتکارتر کیست؟ قدرت وثروت این مردم را با عوامفریبی به چنگ آوردید و تا توانستید جنایت و غارت کردیدو ملت را به خاک سیاه نشاندید زبان درازی هم میکنید ! دوره شما پلیدان هم بسر آمده.

  • "قیاس"مند

    "... و کسانی است که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سوادی هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند" پس حاشیه نشینانی که در انقلاب 57 علیه نظام سیاسی شوریدند بی سواد بودندو درفضای کاست آلوده شده بودند؟؟!! چرا تاریخ تکرار میشه؟یعنی تاریخ خطی نیست؟شاید خوانش ما از تاریخ تکرارمیشه نه خود تاریخ!