ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهلم جان‌باختگان: فضای امنیتی در سراسر ایران

فضای بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرمانشاه، قزوین، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، تهران، اراک و کرج نیز امنیتی است.

بر اساس ویدیوها و گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، از شامگاه ۴ دی تاکنون، همزمان با چهلم جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ فضای بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرمانشاه، قزوین، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، تهران، مشهد، کرج، ساری و رشت امنیتی است. بهشت سکینه، محل دفن پویا بختیاری در محاصره مأموران امنیتی قرار دارد. بالگردها از صبح پنجشنبه بر فراز قلعه حسن‌خان (شهر قدس) به پرواز درآمده‌اند.

پنجشنبه ۵ دی: حضور نیروهای امنیتی در قلعه حسن‌خان (شهر قدس)

پرواز بالگردها در قلعه حسن‌خان

بر اساس گزارش‌های شهروندان نیروهای بسیج، لباس شخصی‌ها و نیروهای یگان ویژه در قلعه حسن خان (شهر قدس) از صبح پنجشنبه مستقر شده‌اند. بالگردها هم بر فراز شعر قدس پرواز می‌کنند و خیابان‌ها و میدان‌ها را زیر نظر گرفته‌اند.

شهر قدس یکی از کانون‌های اعتراضات آبان ۹۸ بود. لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس در جریان اعتراضات در یک مصاحبه ویدئویی با روزنامه ایران گفته بود که به ماموران فرمانداری شهر قدس دستور تیر داده و به آنها گفته هر که وارد ساختمان فرمانداری شد را  هدف قرار دهند. اظهارات این مقام وزارت کشور به عنوان یک سند رسمی برای اثبات کشتار معترضان تلقی شد.

فضای امنیتی در اغلب شهرهای ایران

۵ دی، همزمان با چهلم گروهی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ فضای برخی از شهرهای ایران کاملاً امنیتی گزارش شده است. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده شهروندان در شبکه‌های اجتماعی در سنندج مأموران امنیتی میدان اقبال را برای جلوگیری از تجمع مردم به مناسبت چهلم جانباختگان اعتراضات آبان محاصره کرده‌اند.

در کرج و شهریار و همچنین در اصفهان هم حضور نیروهای امنیتی بسیار سنگین و فضا کاملاً امنیتی گزارش شده است. موتورسوارهای بسیج و خودروهای زرهی یگان‌های ویژه و همینطور نیروهای لباس شخصی در خیابان‌های اصلی و میادین این شهرها حضوری بسیار سنگین دارند.  گروهی از شهروندان کرج گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی در اطراف بهشت سکینه مستقر شده‌اند و رفت و آمد خودروها را زیر نظر گرفته‌اند.

در ساری فضا در سطح شهر امنیتی شده و نیروهای نوپو با موتور در خیابان‌ها رژه می‌روند. در رشت هم نیروهای سپاه پاسداران با موتورسیکلت و پرچم‌های سیاه در خیابان گشت می‌زنند. علاوه بر آنها، خودروهای پلیس هم در حال گشت‌‌زنی در خیابان‌ها هستند. در اراک هم حضور نیروهای ضد شورش از چهارشنبه ۴ دی تاکنون سنگین و در سطح شهر بسیار محسوس است.

در خرم‌آباد نیز ماموران پلیس در تمام چهارراه‌ها و خیابان‌ها مستقرند. شهروندان گزارش داده‌اند که تعدادی خودروی پلاک شخصی را هم که پر از باتوم و کلاهخود است در کنار خیابان‌ها مشاهده کرده‌اند. در شیراز حضور سنگین نیروهای امنیتی در تمام چهارراه‌ها و فلکه‌ها محسوس است.

شهروندان در رسانه‌های اجتماعی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در مناطق صادقیه، ستارخان، آزادی و خیابان انقلاب تهران خبر می‌دهند.

پنجشنبه ۵ دی: فلکه دوم آریاشهر تهران ساعت ۱۱:۴۵

بر همین اساس شامگاه گذشته در میدان آزادی کرمانشاه (میدان گاراژ) گروهی از معترضان گرد آمدند و شعارهایی سر دادند. فضا در این شهر همچنان امنیتی گزارش شده است.

بر اساس برخی گزارش‌های تأیید نشده شامگاه گذشته گروهی از معترضان تابلوی وزارت اطلاعات در شیراز را به آتش کشیدند. از روز گذشته در ورودی بانک‌هایی را که در خیابان امیرکبیر شیراز قرار دارد، ورقه‌های فولاد نصب کرده‌اند.

قطع اتصال اینترنت تلفن های همراه

به گزارش دیده‌بان جهانی اینترنت، از روز گذشته سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت در ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است. این وضع همچنان ۵ دی بعد از ۲۴ ساعت ادامه دارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شکبه فرانس ۲۴ درباره قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی در طی اعتراضات آبان ۹۸ گفت:

«اگر جاده یا شاهراهی وجود داشته باشد و تروریست‌ها بیایند و کاری انجام دهند، اولین کاری که با آن شاهراه می‌کنید چیست؟ آن را می‎‌بندید.»

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات روز گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود سطح دسترسی به اینترنت به دستور «مراجع امنیتی» کاهش یافته و این محدودیت تنها مربوط به ترافیک بین‌المللی است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.