ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: مردم ایران حق دارند برای هزار و ۵۰۰ جان‌باخته اعتراضات سوگواری کنند

مایک پمپئو در توئیتر خود با اشاره به ممانعت حکومت ایران از برپایی مراسم سوگواری جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه گفته است جمهوری اسلامی از شهروندان خود می‌ترسد.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر خود نوشت که مردم در ایران حق دارند برای هزار و ۵۰۰ جان‌باخته اعتراضات سراسری که توسط علی خامنه‌ای به قتل رسیده‌اند، سوگواری کنند.

از اعتراضات آبان ماه در ایران

مایک پمپئو در توئیتر خود با اشاره به ممانعت حکومت جمهوری اسلامی از برپایی مراسم سوگواری جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه گفته است که رژیم از شهروندان خود می‌ترسد و یک‌ بار دیگر به خشونت متوسل شد و اینترنت را قطع کرد.

به گزارش دیده‌بان جهانی اینترنت (نت‌بلاکز) همزمان با چهلم جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت در ایران به ۵ درصد کاهش یافت.

روز پنجم دی ماه و در پی فراخوان‌های عمومی گروه‌ها و تشکل‌های مختلف سیاسی برای برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه در سراسر کشور، نیروهای امنیتی اقدام به ایجاد جو امنیتی در بسیاری از شهرهای ایران کردند.

بنابر اعلام منابع مختلف تاکنون دست کم ۱۵ نفر در جریان شرکت در مراسم سوگواری قربانیان آبان در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا اما روز ۲۸ آذر ماه نیز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران با یادآوری موارد گسترده‌ای از نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، گفته بود:

«مردم ایران در اعتراضات آبان اعلام کردند از رژیمی که حقوق طبیعی و کرامت انسانی آنها را تضییع می‌کند خسته شده‌اند.»

او گفته بود که مردم ایران یک دوست خوب و قدرتمند دارند؛ دوستی که به گفته دونالد ترامپ در کنار مردم ایران خواهد ایستاد و در قبال سرکوب‌ها صدایش را بلند خواهد کرد.

بیش از یک‌صد شهر ایران در اواخر آبان ماه سال جاری شاهد اعتراض گسترده به سه برابر شدن بهای بنزین آزاد بودند.

خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارشی به نقل از منابع خود در دولت ایران، آمار کشته شدگان این اعتراض‌ها را هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است. این در حالی‌ است که پیش از آن سازمان عفو بین‌الملل آمار قربانیان اعتراضات را ۳۰۴ نفر در سراسر کشور اعلام کرده بود.

محمد مهدیان نسب، فرمانده انتظامی لرستان اما روز پنج‌شنبه ۵ دی ماه از بازداشت چهار نفر از به گفته او رهبران معترضان در شهرستان درود خبر داد. او گفته بود از این چهار نفر یک نفر لیدر و سه نفر عامل اصلی اعتراضات بوده‌اند.

همزمان با این بازداشت‌ها در لرستان، ‌عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان هم اعلام کرده ماموران پلیس امنیت عمومی استان «در پی رصد و پایش فضای مجازی»، موفق به شناسایی چهار نفر از «عوامل تحریک مردم» به تجمع در شهرستان رشت شدند.

عبدالرضا آقاخانی، فرمانده انتظامی قم نیز از بازداشت سه شهروند در ارتباط با برگزاری مراسم جان‌باختگان در این شهر خبر داده است.

همچنین بر اساس خبرهای رسیده از اداره اطلاعات سپاه قزوین، دو شهروند دیگر هم در روز پنج‌شنبه و در ارتباط با اعتراضات آبان ماه امسال بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه چهارم دی ماه از بازداشت ۱۳ نفر در استان خوزستان با اتهام «کشته‌سازی برای اعتراضات آبان ماه» خبر داده بود.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران این ۱۳ شهروند خوزستانی را از اعضای «گروه جدایی‌طلب حرکت النضال» معرفی کرده‌اند.

با وجود این بازداشت‌ها، مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی همچنان از اعلام آمار دقیق جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان خیزش سراسری آبان ماه خودداری می‌کنند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.