ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله انتحاری در سومالی: ده‌ها دانشجو در میان کشته‌شدگان

وزیر امور خارجه سومالی از کشته‌شدن شمار زیادی دانشجو و دو شهروند ترکیه‌ خبر داده است. دست‌کم ۹۰ تن در این حمله تروریستی جان باخته‌اند.

یک سازمان بین‌المللی فعال در سومالی خبر داد که دست‌کم ۹۰ تن در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در یک ایست بازرسی در موگادیشو کشته شدند. بسیاری از کشته‌شدگان دانشجو و دانش‌آموز بوده‌اند. این انفجار یکی از خون‌بارترین حملات اخیر در سومالی بوده است.

امدادگران در حال انتقال زخمی‌های انفجار صبح امروز به بیمارستان/ عکس از Abdirazak Hussein FARAH / AFP

صبح روز شنبه ۷ دی/ ۲۸ دسامبر، در یکی از پرترددترین ساعات روز، انفجار بمب جاسازی شده در یک خودرو در موگادیشو، پایتخت سومالی به کشته‌شدن ده‌ها تن منجر شد. اخبار اولیه آمار ضد و نقیضی از تعداد کشته‌شدگان ارائه می‌داد. در حالی که خبرگزاری‌های مختلف تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۷۰ تن اعلام کرده‌اند، یک سازمان بین‌المللی فعال در سومالی گفته است بیش از ۹۰ تن در این انفجار کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته وزیر امور خارجه سومالی، در میان کشته‌شدگان تعداد زیادی دانشجو و دو تبعه ترکیه نیز حضور داشته‌اند.

امدادگران بدن‌های بی‌جان و آغشته به خون را از میانه لاشه خودروها و یک مینی‌بوس مسافربری بیرون کشیدند.

یک سازمان بین‌المللی که نخواست نامش فاش شود گفت که تعداد کشته‌شدگان بیش از ۹۰ نفر است. یک نماینده سومالی هم در توئیتر خود تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۹۰ تن اعلام کرد و گفت ۱۷ افسر پلیس نیز کشته شده‌اند.

رئیس یک سازمان اورژانس به خبرگزاری «رویترز» گفته است که ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

هنوز هیچ‌کس مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

شبه‌نظامیان الشباب نزدیک به القاعده با هدف تخریب دولتِ تحت حمایت سازمان ملل و اتحادیه آفریقا، تاکنون حملات متعددی در سراسر سومالی انجام داده‌اند.

خون‌بارترین حمله منتسب به الشباب در اکتبر ۲۰۱۷ انجام شد. در آن حمله یک کامیون بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک تانکر سوخت در موگادیشو منفجر شد و طوفان آتشی که بر پا کرد، جان نزدیک به ۶۰۰ تن را گرفت.

با وجود حملات متعدد الشباب اما معمولا تعداد کشته‌شدگان کمتر از حمله اخیر است. این گروه معمولاً بابت حملاتی که خشم عمومی را به دنبال دارد قبول مسئولیت نمی‌کند؛ از جمله در بمبگذاری انتحاری در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی در سال ۲۰۰۹ که به کشته شدن شماری از فارغ‌التحصیلان منجر شد، کسی مسئولیت حمله را نپذیرفت.

سه شاهد محلی به رویترز گفته‌اند که یک تیم از مهندسان ترکیه‌ای در زمان انفجار در ایست بازرسی حضور داشته‌اند و بر پروژه ساخت جاده‌ای از این محل به شهر نظارت می‌کردند.

خودروی متعلق به این تیم بلافاصله بر اثر انفجار نابود شده است.

وزارت خارجه ترکیه و وزیر خارجه سومالی در توئیت‌هایی کشته شدن دو مهندس ترکیه‌ای را تایید کرده‌اند. وزیر خارجه سومالی همچنین گفته که بسیاری از کشته‌شدگان «دانشجویان، زنان و مردان سخت‌کوش» بوده‌اند.

ترکیه از زمان قحطی سال ۲۰۱۱ در سومالی یکی از وام‌دهندگان اصلی به این کشور بوده است. ترکیه و قطر شماری از پروژه‌های زیرساختی و درمانی در سومالی را تامین مالی می‌کنند.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ یک پایگاه نظامی در موگادیشو تاسیس کرد تا سربازان سومالیایی را آموزش نظامی دهد.

ایست‌های بازرسی که به آن حمله شد محل جمع‌آوری مالیات برای دولت نیز بوده است. یک مقام وزارت خارجه این نکته را در توئیتر خود عنوان کرد.

سومالی واقع شده بر شاخ آفریقا از سال ۱۹۹۱ و به دنبال سقوط سعید زیادباره، رئیس‌جمهوری این کشور، به دست گروهی از جنگ‌سالاران قبایل، درگیر نزاع داخلی است. این قبایل بعد از سقوط زیادباره با یکدیگر وارد جنگ شدند.

الشباب حاصل یک جنبش سیاسی بود که با استفاده از محاکم اسلامی سعی داشت نظم را به سومالی بازگرداند. سربازان اتیوپیایی تحت حمایت آمریکا اتحادیه محاکم شریعت اسلامی را در سال ۲۰۰۶ شکست دادند، اما شاخه جوانان جنبش انشعاب کرد و علیه دولت تحت حمایت سازمان ملل اعلام شورش کرد.

الشباب در سال ۲۰۱۲ با القاعده پیمان بست و علیه صلح‌بانان اتحادیه آفریقا اعلام جنگ کرد.

این گروه در کشورهای دیگر شرق آفریقا از جمله کنیا و اوگاندا نیز حملاتی را انجام داده است.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.