ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس: حکومت نظامی جواب نمی‌دهد

شهاب‌الدین بی‌مقدار دلیل ارائه نشدن آمار کشته‌شدگان را وجود یک تفکر خاص امنیتی در کشور دانست و رویکرد «تهاجمی» نسبت به خانواده‌های داغدار را بی‌نتیجه توصیف کرد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی دلیل عدم ارائه آمار کشته‌شدگان را «وجود یک تفکر خاص امنیتی در کشور» دانست و رویکرد «تهاجمی» حکومت به معترضان و خانواده‌های داغدار را بی‌نتیجه توصیف کرد. بر اساس گفته‌های شهاب‌الدین بی‌مقدار، نمایندگان نیز هیچ قدرتی برای پیگیری خواست مردم ندارند.

آبان ۱۳۹۸: مقابله با مردم معترض

در هفته اخیر و با فرا رسیدن چهلم جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه، بار دیگر جو امنیتی و نظامی بر شهرهای ایران حاکم شد. مقامات هم برای پیشگیری از وقوع اعتراضات، بار دیگر دستور به قطع اینترنت‌های تلفن همراه دادند و نیروهای امنیتی شماری از معترضان حاضر در مراسم چهلم جان‌باختگان را دستگیر کردند.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اما در مصاحبه با روزنامه «جهان‌صنعت» از جو امنیتی برقرار شده در روزهای اخیر ایران انتقاد کرد و گفت:

«باید به جریان معترض و آسیب‌دیده اجازه می‌دادند در سوگ عزیزانشان گریه کنند. متاسفانه سیاست همین است هر چند عنوانش را نیز پیشگیری می‌گذارند.»

شهاب‌الدین بی‌مقدار سیاست‌های حکومت برای مقابله با اعتراضات را بی‌نتیجه دانست و گفت:

«اگر قرار بود با رویکرد تهاجمی به نتیجه برسیم، حکومت نظامی پیش از این‌ها جواب می‌داد.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر کشور به‌ دلیل شیوه برخورد با اعتراضات آبان‌ ماه است؛ طرحی که به گفته علی مطهری، دیگر نماینده مجلس به دلیل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی ناکام ماند.

شهاب‌الدین بی‌مقدار دلیل تلاش‌های برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور را «عدم اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان آبان ماه» و «خون‌هایی که به ناحق ریخته شده» دانست.

هنوز آمار رسمی تعداد جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ اعلام نشده است. خبرگزاری رویترز چندی پیش با انتشار یک گزارش، به نقل از چند منبع آگاه در «وزارت کشور جمهوری اسلامی»، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات را هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد.

مقامات ایران پس از انتشار این گزارش به تکذیب آمار ارائه شده بسنده کردند و همچنان آماری رسمی در این مورد ارائه نکرده‌اند.

بی‌مقدار گفت که نمایندگان مجلس نیز در مورد تعداد کشته‌شدگان اطلاعی ندارند.

این نماینده تبریز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره امکان تقاضای نمایندگان برای اعلام آمار کشته‌شدگان گفت:

«نمایندگان چه‌کاره هستند؟ ما الان یک استیضاح امضا کردیم اما در نهایت اعلام وصول نشد.»

بی‌مقدار همچنین گفت که وزیر کشور مسئولیت تصمیم‌گیری برای اطلاع‌رسانی در این خصوص را با «شورای ‌عالی امنیت ملی» دانسته است و تصریح کرد که دلیل عدم اعلام آمارها «وجود یک تفکر خاص امنیتی در کشور» است.

بی‌مقدار وزیر کشور را مسئول «خون‌هایی که به ناحق ریخته شده» دانست و گفت:

«بالاخره یک نفر باید جواب خون‌ها و بی‌گناهانی که کشته شده‌اند را بدهد.»

در اعتراضات اخیر علاوه بر اینکه صدها تن کشته شدند، هزاران نفر نیز بازداشت شده اند که هنوز بسیاری از آنها در بازداشت به سر می‌برند. فعالان مدافع حقوق بشر و وکلای بازداشت‌شدگان می‌گویند که بسیاری از بازداشت‌شدگان با پرونده‌سازی پس از دستگیری مواجه هستند، به وکیل دسترسی ندارند و به دلیل فقر و محرومیت، نمی‌توانند وثیقه‌های سنگینی که برایشان تعیین شده، فراهم کنند.

نماینده تبریز در مجلس در باره بازداشت‌شدگان گفت «مردمی که برای بیان مطالبات‌شان به میدان آمده بودند و هدف آشوبگری نداشتند»، زندانی شده‌اند.

او دلیل کمتر بودن اعتراضات در تبریز نسبت به شهرهای دیگر ایران را وجود موسسات خیریه‌ای دانست که از زمان شاه نیز در این شهر وجود داشته و به وضعیت فقرا رسیدگی کرده‌اند.

به عقیده بی‌مقدار، این عامل باعث شده که قشر ضعیف در تبریز در مقایسه با شهرهای دیگر «خیلی احساس کمبود نکند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن مرتضوی

    همون نارنجیه را بزن! بی‌اغراق دهها بار این ویدئو را که کوتاه است دیده‌ام آ ن را بارها و بارها عقب و جلو بردم. وضعیت تکان‌دهنده است. لحظه‌ای دیگر گلوله‌ای بر پیشانی جوانی می‌نشیند و خانواده‌ای را عزادار می‌کند. به چهره‌ی آن مرد جوان که کلاهخود سبز دارد و با تمرکز به مگسگ تفنگش جوانی همسن خودش را هدف قرار داده خیره شدم. زل زده‌ام و مدام می‌پرسم چطور؟ پاسخ شاید این باشد: تظاهرکننده را دشمن می‌داند. اما چگونه او تظاهرکننده‌ای را که جوانی است همسن خودش و لابد ساکن همان شهری که او هم در آن زندگی می‌کند نشانه می‌رود؟ بدتر از او صدای همراهانش است. می‌گویند بگذار نزدیک شود بعد بزن.... یا مراقب باش به دیگری نخورد. این همه دقت برای کشتن را چطور باید تبیین کرد؟ با ذهن این جوان چه کرده‌اند که عین آب خوردن مردم را می‌کشد؟ سال 60 سبعیتی که اعمال می‌شد را با توسل به ایدئولوژی عاملانش برای خودم توضیح می دادم. به واقع اولین بار که چهره‌ی بازجویم را که جوانی بی‌ریش و سبیل بود و عادی‌ترین قیافه عالم را داشت، دیدم یکه خوردم. الان هم یکه می‌خورم. 40 سال گذشته. چگونه است که هنوز با خونسردترین حالت زل زده‌اند به کشتن جوانان؟ روزگاری در جنگهای تن به تن اعصار گذشته ترس فرماندهان این بود که سربازان با دیدن چهره هم که عین هم بود سست نشوند. بعدها که بمب افکن را به کار گرفتند انگار خیالشان راحت شده بود. بمب را رها می‌کنی تمام. همه این‌ها قابل فهم است. اما این کشتار آبان را مگر می‌توان به این نحو توضیح داد؟ نه نه نمی‌شود. اصلا نمی‌شود. حسن

  • امیلیانو زاپاتا

    اگر هیچ عدالتی برای مردم وجود ندارد، پس بگذار هیچ آرامشی برای حکومت هم وجود نداشته باشد. #امیلیانو_زاپاتا

  • پاسخ #سپیده_قلیان به اتهامات ذبیح پور شکنجه گر و بازجوی صدا و سیما

    پاسخ #سپیده_قلیان به اتهامات ذبیح پور شکنجه گر و بازجوی صدا و سیما ▪️آمنه سادات ذبیح‌پور، اخبار ۲۰:۳۰ و تمام افراد و نهادهای رسانه‌ای جمهوری اسلامی که برای خاک پاشیدن در چشم مردم، بودجه‌های میلیاردی دریافت می‌کنند به طرز غیرقابل‌باوری احمق و سطحی هستند . ▪️در جواب من که از آغازِ پروژه‌ی اعترافات تلوزیونی بازداشت‌شدگان اخیر گفته بودم و اعترافات فعالان عرب درباره‌ی فاجعه‌ی #نیزار_ماهشهر را با ارجاع به تجربیات خودم نشانه‌ی شکنجه‌ی این فعالان در پشت صحنه‌ی مستندسازی صداوسیما خوانده بودم، ابتدا خانم ذبیح‌پور برای تبرئه‌ی خودش عذر بدتر از گناه آورد؛ او در پاسخ به من اعتراف کرد که پرونده‌ی من، که حتی برای دفاع در اختیار وکیل‌ام قرار نمی‌گرفت، در روزهای بازجویی و شکنجه‌ی من در دست او بوده است! تو گویی من اختلاف یا مراوده‌ شخصی با ذبیح‌پور، که از پول خون مردم ارتزاق می‌کند داشتم! ▪️در تکمیل آن ادعانامه، امشب هم بخش خبری ۲۰:۳۰ طبق معمول با داستان‌سرایی از "پشت پرده" و چیزهایی از این دست به دفاع از ذبیح‌پوری پرداخت که مستاصل و مضطرب در مقابل دوربین نشسته بود تا قسم بخورد در اتاق بازجویی نبوده است. اویی که بازجو را شخصی با "وقار و نجیب و آرام" می‌داند و همکارانش شغل ماموان امنیتی را "مقدس". دیگر چه لزومی به اینهمه تکذیب و قسم؟ که از میان این قسم‌ها دائم دم خروس جعلیات و دروغ‌ها دیده شود و مدعی رسوا؟ ▪️آنها هرگز نفهمیدند و نخواهند نفهمید که شعار «ما همه با هم هستیم» نه یک شعار انتزاعی، که توضیح وضعیت تمام خستگان از وضعیت موجود است. فکر می‌کنند که اگر من از شکنجه‌ی فعالان عرب گفته‌ام، حتماً دستی در کار است و پشت و پرده‌ای.بیش از ۷هزار نفر در اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند که خطر شکنجه و قتل آنها را تهدید می‌کند. قلب ۸۰میلیون ایرانی در کنار آنها و خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه است. با پخش هر تصویری از اعترافات فعالین، همه‌ی ما شکنجه می‌شویم. اما برای اخلال در بازیِ کثیف شکنجه و اعتراف ، همه با هم و یکصدا بر سر دستگاه پروپاگاندای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی فریاد می‌زنیم: شکنجه، مستند دیگر اثر ندارد.!

  • پست مهرانه قاسمی مادر #ندا_ناجی در اینستاگرام:

    پست مهرانه قاسمی مادر #ندا_ناجی در اینستاگرام: فردا بعد از ده روز بی خبری مطلق از ندا با تنی لرزان و دلی امیدوار میرم برای ملاقات... امیدوارم دست خالی برنگردم و بتوانم فرزندم را ببینم و از سلامت حالش باخبر بشم... عجیب است که روز به روز باید از خواسته های بر حق خود بیشتر کوتاه بیاییم و از آزادی بی قید و شرط برسیم به اینجا که دلمان خوش باشد به اینکه بتوانیم چند دقیقه فرزندانمان را در بند شما ببینیم و فقط مطمئن شویم که هنوز نفس می کشند....با چه توانی می توان این همه ظالم بود و با چه توانی می توان این همه ظلم را پذیرفت؟!

  • نقی

    حکومت نظامی که چه عرض شود, این بیشتر شبیه به یک بازگشت تمام عیار به دههء ۶۰ , همراه با کشتارها و دستگیری های گسترده هست. اما ایندفعه به جای مجاهدین و چریکها, دستگاه دولتی روبرو است با دشمنی چندین میلیونی, بسیار غیر متمرکز و افقی. این پرسش نیز که دقیقا چند میلیون فعالانه درگیر این خیزش هستند, و چند میلیون نظاره گر, پرسشی مربوط و حیاتی است. و مرتبط با پرسش بالا, آیا پایه های فعال رژیم عمدتا بسیج و سپاه هستند, یا بیشتر؟ تا جایی که به حیات مادی رژیم برمی گردد, بحران های اقتصادی و مالی این دولت عظیم ترین مشکلاتی است که تا به حال داشته اند, به قول خودشان "حتا در دوران جنگ نیز اوضاع به این بدی نبود." به نظر می رسید که نظام ج.ا. به آخر خط رسیده باشد, اما این مسلما نه تنها به معنای پایان کشت و کشتار نیست, بلکه حتا (تا قبل از سرنگونی) به احتمال زیاد, شدت و ابعاد خشونت دولتی (حکومت نظامی) قوی تر و گسترده تر خواهد شد.

  • farid

    به روسیه دریای خزرو پایگاه نوژه را و به چین نفت مفت و ماهیگیری در خلیج فارس (در عوض خرید بنجلهای چینی) و به ترکیه نفت و گاز ارزان و به قطر خاک و نفت پارس جنوبی و به هند و انگلیس بندر چاه بهاررا هدیه میدهند تا صدور موشک و بمب و کشتار مردم ایران و منطقه را ندید بگیرند!