ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله آمریکا به پایگاه حشد الشعبی: مذاکره با ترامپ در فلوریدا

وزیر دفاع، وزیر خارجه و رییس ستاد مشترک آمریکا برای مذاکره با رئیس جمهوری به ماراالاگو سفر کردند. کارمندان غیر نظامی سفارت آمریکا در بغداد تخلیه شدند.

  مارک اسپر وزیر دفاع، مایک پمپئو وزیر خارجه و مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا برای مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره حملات نیروی هوایی ایالات متحده به پایگاه‌ حشد الشعبی در شهر القائم عراق به مارالاگو در فلوریدا سفر کردند. همزمان عادل عبدالمهدی و برهم صالح حمله آمریکا را محکوم کردند. پمپئو بعد از دیدار با ترامپ گفت: «ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد.» کارمندان غیر نظامی سفارت آمریکا در بغداد تخلیه شدند. گزارش‌های تأیید نشده‌ای از وقوع انفجار در محله سبز بغداد و از حمله به پایگاه التاجی آمریکا در شمال بغداد منتشر شده است.

— OIR Spokesman Col. Myles B. Caggins III (@OIRSpox) December 29, 2019

دو روز بعد از حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال غربی کرکوک، وزارت دفاع آمریکا یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای دفاع از خود و در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق، «سه منطقه شبه نظامیان شیعه نزدیک به ایران» را هدف قرار داده است. جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، در این بیانیه اعلام کرد که حمله به پایگاه القائم در مرز عراق با سوریه با هدف تضعیف توانایی «کتائب حزب‌الله» برای انجام عملیات‌های آینده علیه نیروهای ائتلاف انجام شد. در این بیانیه گفته شده که آمریکا به حق حاکمیت عراق احترام می‌گذارد، اما «از حق خود برای دفاع» نمی‌گذرد.

حق دفاع از خود

مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا بعد از رایزنی با ترامپ در فلوریدا، در یک نشست خبری شرکت شرکت کردند. پمپئو گفت:

«ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد.»

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری از رایزنی با ترامپ درباره سایر گزینه‌ها خبر داد:

«اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را برای اطمینان یافتن از دفاع از خود انجام می‌دهیم و در هر حال از خودمان دفاع می‌کنیم و از رفتارهای بد گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد.»

ابتدا منابع خبری اعلام کرده بودند که ارتش آمریکا با پهپاد به پایگاه القائم «کتائب حزب‌الله»  حمله کرده است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا اما به شبکه سی ان ان گفت جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا دو تیپ حشد الشعبی در مرز عراق با سوریه را بمباران کردند. مارک اسپر در نشست خبری مشترک خود با سایر مقامات آمریکایی گفت در این عملیات پنج هدف بمباران شده که سه هدف در غرب عراق و دو هدف نیز در شرق سوریه بوده است.

در این بمباران‌ها دست‌کم ۲۴ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته شدند. دست‌کم ۵۰ نفر هم مجروح شده‌اند. العربیه ادعا کرده است که در میان مجروحان شماری ایرانی نیز وجود دارد.

نقض حاکمیت عراق

بلافاصله بعد از بمباران پایگاه‌های «کتائب حزب‌الله» در مرز عراق و سوریه، همه پایگاه‌های آمریکا در عراق به حالت آماده‌باش درآمدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ساعتی بعد از این حمله پایگاه التاجی ارتش آمریکا در شمال بغداد هدف چند موشک کاتیوشا قرار گرفت. یک مقام وزارت دفاع آمریکا اما در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز این خبر را تکذیب کرد. اسکای نیوز عربی ادعا کرد که یک خبرنگار خارجی با تابعیت ایالت متحده در عراق ربوده شده است. مراجع رسمی و منابع مستقل اما هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد. برهم صالح، رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق حمله آمریکا به دو تیپ «کتائب حزب‌الله» در مرز عراق و سوریه را خلاف توافق‌های دوجانبه دانستند. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله را نقض حاکمیت عراق دانست. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر هم اعلام کرد که مخالف تبدیل عراق به میدان نبرد و درگیری میان آمریکا و ایران است.

تام کاتن و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوری‌خواه با انتشار پیام‌هایی در توییتر  حمله به پایگاه حشد الشعبی را به عنوان اقدام ترامپ در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکا در شمال کرکوک تعبیر و از این اقدام قدردانی کردند. کاتن نوشت:

«حملات امروز به گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه یک واکنش مناسب به کشته شدن یک آمریکایی و مجروح شدن چندین نفر دیگر در عراق است. تهران باید حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند یا با عواقب بدتری مواجه شود.»

جمعه گذشته در جریان حمله به پایگاه نظامی «کی ۱» ۳۰ راکت به این پایگاه شلیک شد. در این حمله یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شد و چند پرسنل دیگر آمریکایی و عراقی زخمی شدند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اوایل دسامبر/ دی سال جاری شبه‌نظامیان نزدیک به ایران را به دست داشتن در حملات به پایگاه‌های نظامی در عراق متهم کرده و به تهران هشدار داده بود که آمریکا به این حملات پاسخ کوبنده‌ای می‌دهد.

پانویس:

این گزارش با خبر نشست خبری مقامات آمریکایی به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عبدلعلی

    پنتاگون هنوز به این نتیجه نرسیده که جمهوری اسلامی باید برود، هر زمان که به این نتیجه برسد در 24 ساعت بدون شلیک یک تیر، جمهوری اسلامی را به تاریخ پیوند می‌زند. در حال حاضر جمهوری اسلامی بزرگترین برگ برنده در دستان اسرائیل است. اگر زمانی اسرائیل امثال احمدی نژاد و سرداران فربه سپاه را که هر روز تهدید توخالی می‌کنند، از دست بدهد، چگونه حزب حاکم اسرائیل دوباره برنده انتخابات شود، و هزار چگونه دیگر! اگر جمهوری اسلامی نباشد، چگونه سلاحهای آمریکا به عربهای پولدار فروخته شود؟ با چه بهانه ای در خلیج فارس حضور داشته باشند؟ از سوی دیگر، جمهوری اسلامی منافع بسیار زیادی هم برای همسایه شمالی و چین و کشورهای اروپایی دارد. لذا، تنها ما مردم ایرانیم که آرزوی برافتادن جمهوری اسلامی را داریم! جمهوری اسلامی همچون یک گوهر گرانبها برای تمام دنیاست. و ما مردم ایران تا زمانیکه به این مسئله وقوف پیدا نکنیم، اجازه سرنگونی این رژیم را نمی دهند. شاید یک تظاهرات چندین میلیونی بتواند این رژیم را سقط کند.

  • نقی

    افزایش قربانیان حمله آمریکا به حشد الشعبی به ۷۶ کشته و زخمی ▪️رئیس اداره عملیات حشدالشعبی از افزایش دوباره شمار قربانیان حمله آمریکا به پایگاه های این سازمان در مرز عراق با سوریه خبر داد. ▪️«جواد کاظم الربیعاوی»، رئیس اداره عملیات این سازمان بامداد امروز دوشنبه اعلام کرد که شمار قربانیان حمله آمریکا به پایگاه های تیپ های ۴۵ و ۴۶ حشد در شهرستان القائم در غرب استان الانبار در غرب عراق و در نزدیکی مرز مشترک با سوریه، بار دیگر افزایش یافته است. ▪️الربیعاوی در گفت و گو با پایگاه اینترنتی حشد شعبی ضمن اعلام این که آمار جدید قربانیان حمله آمریکا به پایگاه های این سازمان در منطقه «المزرعه» در جاده «عکاشات» در شهرستان القائم به ۲۵ کشته و ۵۱ زخمی رسیده، تاکید کرد که به دلیل وضعیت وخیم و جراحت شدید برخی مجروحان، احتمال افزایش دوباره شمار کشته ها وجود دارد

  • علیرضا

    دوست عزیز پس پیش رفته ترین پهپاد آمریکایی (آر کیو-۴ گلوبال هاوک) رو کی زد؟؟؟؟؟؟؟؟خود آمریکایی ها هم اعتراف کردن

  • علی

    به نظر من جمهوری اسلامی چیزی جز هارت و پورت نیست و آمریکا به راحتی میتونه جمهوری اسلامی و همه نوچه هاش و یک دفعه از بین ببره . سیاست جمهوری اسلامی در این چهل سال بزرگنمایی و پنهان کاری بوده . یعنی در مورد دستاوردها بزرگنمایی میکنن و از طرف هم چیزی نشون نمیدن که هیشکی نفهمه این چی تو چنته داره . هیچکس یه بار موشک بالستیک این بشر و تو جو زمین ندیده , تست موشکهاش و ندیده و فقط یه سری عکس و فیلم از لحظه پرتاب نشون میده و میگه موفقیت آمیز بوده !

  • Pouya

    نوجوان ۱۴ ساله شیراز رادر راه مدرسه به خانه به دستور خامنه ای از بالای پشت بام بسیج با تیر مستقیم به قلب کشتند و مدیر مدرسه و همکلاسیهایش را مجبور کرده اند بگویند وی در مدرسه نبوده ؟! و حتما عامل مجاهدین و رضا پهلوی بوده! بعضی سایتهای مستقر در لندن همچنان حضور میلیونی مردم را تحریک خارج نشینان براندازبدون برنامه میدانند و کسیکه فرمان کشتار را داده آیت خدا مینامد؟! و دولت گماشته اوامرش که در انتخابات استصوابی از صندوق جنتی برآمده؛ را دولت ایران مینامد؟! حکومتیکه إیرانیها را دشمن وکشتار و زخمی کردن و گروگانگیری دهها هزار جوان و نوجوان را پیروزی بزرگ در جنگ جهانی میداند و بودجه بدون منابع مالی تهیه میکند که هیچ برنامه ای برای نجات اقتصاد ورشکسته و بانکها و شرکتها با میلیاردها بدهی نداردو فقط پول به نهادهای حکومتی و شبه نظامی میدهد تا ولایت و بمب و راکت و و تنش را صادر کند!