ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر آموزش و پرورش: شناسایی دانش‌آموزان معترض در مدارس کار درستی نیست

محسن حاجی‌میرزایی ادعا کرد که در مدارس وضع به حالت عادی برگشته است. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که باید مراقبت شود که نیروهای امنیتی وارد مدارس نشوند.

در میان صدها نفری که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شدند، تعداد زیادی دانش‌آموز هم وجود دارد. علاوه بر این در روزهای گذشته گزارش‌هایی از تلاش نیروهای امنیتی برای شناسایی دانش‌آموزان معترض در مدارس کشور منتشر شده بود. وزیر آموزش و پروش اما ادعا می‌کند که وضع به حالت عادی برگشته است. محسن حاجی‌میرزایی گفت هیچکس حق ندارد برای شناسایی دانش‌آموزان معترض وارد مدارس شود.

۲۵ آبان ۹۸، چهار راه تختی اصفهان

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پروش صبح دوشنبه ۹ دی هنگام بازدید از مدرسه ارامنه در تهران در جمع خبرنگاران درباره آمار دانش‌آموزان و معلمان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ گفت:

«آخرین آمار و گزارشی که دریافت کردم نشان می‌دهد مشکل دانش‌آموزانی که دچار مسئله شده بودند، حل شده است.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنانش ادعا کرد:

«مسئله معلمان و برخی کارکنان در سراسر کشور حل شده است. موردی به من مبنی بر آنکه افرادی در این زمینه دچار مشکل جدی شده باشند، گزارش نشده است.»

کانال تلگرامی معلمان عدالت‌خواه دوشنبه ۲۵ آذر گزارش داده بود که اطلاعات سپاه پاسداران به کمک بسیج دانش‌آموزی و با کمک آموزش و پرورش در حال تهیه فهرستی از دانش‌آموزانی است که در روزهای اعتراضات آبان‌ در مدرسه نبوده‌اند. معلمان عدالت‌خواه در این گزارش از اختلاف نیروهای امنیتی و بسیج بر سر شناسایی و بازداشت دانش‌آموزان معترض خبر داده بودند. در بسیاری موارد فرزندان خود بسیجیان و حتی دانش‌آموزان بسیجی در اعتراضات حضور داشتند.

محسن حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره شناسایی و بازداشت دانش‌آموزان معترض در مدارس گفت:

«گزارشی در این باره نداریم و قطعا کار درستی نیست. هیچ کسی اجازه ندارد به این دلایل وارد محیط آموزشی شود. قطعاً مراقبت می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.»

کانون صنفی معلمان، یکی از فراگیرترین تشکل‌های صنفی مستقل که تاکنون چندین اعتصاب را سازماندهی کرده است ۹ آذر با انتشار بیانیه‌ای از «خشونت غیر قابل وصف علیه دانش‌آموزان» در جریان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ ابراز نگرانی کرد.

کانون صنفی معلمان در این بیانیه اعلام کرد که وضعیت دانش‌آموزان بازداشتی مشخص نیست و غم‌انگیزتر از آن خبرهایی درباره دانش‌آموزانی است که در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.  کانون صنفی معلمان در این بیانیه نوشته بود:

«اینک ما به عنوان معلم، جای خالی همه آنها را در میان میز و نیمکت ها می‌بینیم و نیز روان‌های رنجیده و روح های عزادار و مضطرب دانش‌آموزان حاضر را در پسِ هفته‌ای خشونت بار و خونین با هزاران سئوالی که از ما می‌پرسند در مغایرت آنچه دیده‌اند با آنچه در مدرسه و کتاب و درس و مذهب و آموخته بودند.»

معلمان عدالت‌خواه ۲۵ آذر اسامی تعدادی از دانش‌آموزان نوجوانی که در اعتراضات آبان‌ به‌دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند را منتشر کردند. بر این اساس، امیررضا عبداللهی ۱۳ ساله، نیکیتا اسفندانی ۱۴ ساله، آرمین قادری ۱۵ ساله، خالد غزلاوی ۱۶ ساله، رضا نی‌سی ۱۶ ساله، سیداحمد جعاوله ۱۷ ساله، محمد بریهی ۱۷ ساله، محمد رضا احمدی ۱۷ ساله، آرین رجبی ۱۷ ساله، ساسان عیدی‌وند ۱۷ ساله، امیرحسین دادوند ۱۷ ساله، پژمان قلی‌پور ۱۸ ساله، پدرام جعفری ۱۸ ساله، جواد بابایی ۱۵ ساله، محمد داستان‌خواه ۱۵ ساله، مهدی ولی‌پور ۱۶ ساله، محسن محمدپور ۱۷ ساله، ابراهیم مرادی ۱۸ ساله و محمدجواد عابدی ۱۷ ساله از نوجوانانی‌اند که در اعتراضات به قتل رسیدند.

معلمان عدالت‌خواه گفته‌اند که از میان صدها بازداشتی، ده‌ها دانش‌آموز و کودک هنوز در بازداشت هستند و شماری از آن‌ها به کانون اصلاح و تربیت کودکان منتقل شده‌اند.

این تعداد نوجوان کشته و بازداشت‌شده در اعتراضات مردمی در ایران بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.