ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه: شورای امنیت کشور مسئول اعلام شمار کشته‌شدگان است

هرچند قوه مجریه و قضائیه در حال رفع مسئولیت از خود و مقصر دانستن دیگری در مورد اعلام آمار کشته‌شدگان هستند،‌ هر دو بر سر «تفکیک آمار» بین «مردم و اغتشاش‌گر» توافق دارند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز شمار رسمی کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ را اعلام نکرده اند. درحالی‌که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان را قوه قضائیه معرفی کرده بود، سخنگوی قوه قضائیه مسئولیت را متوجه شورای امنیت کشور کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۰ دی در نشستی خبری آمار اعلام‌شده از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان در رسانه‌های خارج از ایران را «دروغ‌پردازی»‌ خواند اما از قوه قضائیه در مورد اعلام این آمار رفع مسئولیت کرد:

«اینکه برخی می گویند قوه قضائیه باید تعداد کشته‌شدگان را اعلام کند اشتباه است در این حوزه مسؤولیت با شورای امنیت کشور است.»

شورای امنیت کشور (شاک)، شورایی متشکل از مسئولان ارشد امنیتی و فرماندهان نظامی به ریاست وزیر کشور است که به گفته حسن روحانی، مسئولیت اجرای گرانی بنزین را نیز بر عهده داشت.

محمود واعظی، رئیس‌دفتر حسن روحانی چهارم دی درباره شمار کشته‌شدگان آبان گفته بود که «آمار دقیقی» در دست ندارد و قوه قضائیه مسئول ارائه جزئیات است. واعظی نیز آمارهای رسانه‌ای را «خیلی اغراق‌آمیز» خوانده بود.

خبرگزاری رویترز چندی پیش در گزارشی به نقل از مقام‌های ایرانی ناشناس شمار کشته‌شدگان آبان ۹۸ را یک هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد. سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر این آمار را بیش از ۳۰۰ تن عنوان کرده بود و وزارت خارجه ایالات متحده از دست‌کم یک هزار کشته خبر داده بود.

هرچند قوه مجریه و قضائیه در حال رفع مسئولیت از خود و مقصر دانستن دیگری در زمینه اعلام آمار کشته‌شدگان هستند،‌ هر دو بر سر «تفکیک آمار» توافق دارند. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری سه‌شنبه گفت:

«قرار شده است تفکیکی بین کشته شدگان مردمی و اغتشاشگران انجام شود. سلاحهای زیادی کشف شده و افراد زیادی مجروح شدند اما شورای امنیت مسؤول مسایل سیاست بنزینی است و ما اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار داده ایم.»

محمود واعظی به شکل مشابهی از تفکیک و «جمع‌زدن آمار» خبر داده بود. علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت نیز چهارم دی گفته بود که «تفکیک آماری کشته‌شدگان در حال انجام است و این آمار اعلام خواهد شد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی معترضان آبان ۹۸ را همچون معترضان خیزش‌های پیشین «اغتشاش‌گر»، «آشوب‌گر»، «عامل خارجی»‌ و حتی «تروریست» معرفی کرده اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در همان روزهای ابتدایی مردم معترض را «اشرار» خواند.

اشاره مقام‌های اجرایی و قضائی به تفکیک آمار نیز به دستور العمل خامنه‌ای مبنی بر «تفکیک» معترضان و کشته شدگان اعتراضات باز می‌گردد. رهبر جمهوری اسلامی بیست و سوم آذر در نامه‌ای به شورای امنیت کشور با آنچه که «تفکیک» و «مدیریت معترضان و کشته شدگان اعتراضات» عنوان شد، موافقت کرده بود.

علاوه بر صدها کشته و زخمی، هزاران تن نیز در جریان اعتراض‌های آبان بازداشت شده اند. آمار دقیقی از شمار بازداشتی‌ها هم در دست نیست و تعداد آنها بین هشت تا ۱۰ هزار تن برآورد می‌شود.

جمهوری اسلامی همچون اعتراض‌های مردمی پیشین در حال پخش اعتراف‌های اجباری شماری از این بازداشت‌شدگان از صداوسیمای حکومتی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رستمه

    نظام جهنمی اسلامی اینبار یک گًهی خورده که خودشن هم توش موندن. شده حکایت: کی بود؟ کی بود؟ من نبودم دسم بود, تقصیر آستینم بود! حالا هی مسئولیت و تقصیر کشتار آبان ماه را به گردن همدیگر می اندازند. اما دیر نیست آن روزی که مردم ایران تمامی این جنایتکاران پست فطرت, بی همه چیز را سرنگون کنند و به سزای اعمالشان برسانند.

  • طاهر

    تفکیک شده یا نشده همه جوانانی بوده اند که بواسطه تصمیات اشتباه در داراز مدت از حکومت خود نا امید شده بودند و علی رغم سالها تحمل این وضعیت به این نتیجه رسیده بودند که مماشات و اعتماد کردن به حکدنت جواب نخواهد داد،حال چه ان شخص که بی خیال در خیابان قدم میزده و چه انکه برای اعتراض. به خیابان آمده و چه انکه در اثر فشار بیش از حدی که در زتدگی داشته به جایی حمله کرده،اینها همه کسانی بوده اند که چهل سال است سر به تو دارند ومنتظرند تا وضعیتشان عادی شود،اینها را نمیتوان اشرار نامید،بلکه اشرار کسانی هستند که علی رغم نجابت وهمراهی مردم هر بار فریب وترفندی دیگر را برای این بخت برگشتگان در آستین دارند.