ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا صدها تا هزاران سرباز جدید به خاورمیانه اعزام می‌کند

دونالد ترامپ پس از حمله به سفارت ایالات متحده در بغداد، تهران را مسئول شمرد و تهدید کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا اما وقوع جنگ با ایران را محتمل نمی‌داند.

ایالات متحده آمریکا در پی حمله به سفارتش در بغداد تصمیم دارد که بین صدها تا هزاران سرباز جدید به خاورمیانه اعزام کند. هرچند تنش‌های ایران و ایالات متحده تشدید شده است،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که خواهان رویارویی نظامی نیست.

یک طرفدار حشد الشعبی در برابر سفارت آمریکا در بغداد تصویر علی سیستانی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان عراق را در دست دارد؛ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ ــ عکس:‌ AHMAD AL-RUBAYE / AFP

وزارت دفاع ایالات متحده سه‌شنبه شب ۳۱ دسامبر / ۱۰ دی در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که ۷۵۰ سرباز از لشکر ۸۲ نیروهای هوابرد را به خاورمیانه اعزام کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در این بیانیه گفت که نیروهای بیشتری نیز در روزهای آینده اعزام خواهند شد. اسپر این حرکت را «اقدامی متناسب و احتیاطی در پاسخ به سطح افزایش‌یافته تهدید علیه خدمه و تأسیسات آمریکا» خواند.

مقام‌های امریکایی ناشناس درباره اعزام نیروهای جدید آمریکایی به منطقه به خبرگزاری «رویترز» گفته اند که ۷۵۰ سرباز هوابرد ابتدا در کویت مستقر خواهند شد. به گفته آنها، چهار هزار سرباز دیگر ممکن است در روزهای دیگر به منطقه اعزام شوند.

هم اکنون پنج هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند. افزایش نیروها پس از حمله بی‌سابقه به سفارت آمریکا در بغداد صورت می‌گیرد.

کاخ سفید پس از این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رئیس‌جمهور ترامپ بر ضرورت حفاظت از خدمه و تأسیسات ایالات متحده در عراق تأکید کرده است».

پنتاگون ابتدا اعلام کرده بود که یکصد تفنگدار دریایی و دو هلیکوپتر آپاچی را برای حفاظت از جان کارکنان سفارت آمریکا به بغداد به آنجا اعزام کرده است.

سفارت آمریکا در بغداد بزرگ‌ترین، امنیتی‌ترین و پرهزینه‌ترین سفارت این کشور در جهان است.

ترامپ:‌ ایران مسئول است،‌ جنگ نمی‌خواهیم

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نخستین واکنش به این حملات در یک پیام توئیتری ایران را مسئول هجوم به سفارت آمریکا معرفی کرد.

یک عضو حشدالشعبی در حال خروج از اتاقی در حال سوختن در سفارت آمریکا در بغداد، ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ ــ عکس:‌ AHMAD AL-RUBAYE / AFP

دونالد ترامپ در توئیت تهدیدآمیز دیگری پس از اعلام امن بودن سفارت آمریکا در بغداد و تشکر از مقام‌های عراقی نوشت: «ایران در مورد جان‌های از‌دست‌رفته یا خسارت‌های رخ‌داده در تمام تأسیسات ما به طور کامل مسئول شناخته خواهد شد. هزینه بزرگی خواهند داد! این هشدار نیست، تهدید است.»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) December 31, 2019

رئیس‌جمهوری ایالات متحده اما چند ساعت بعد در پاسخ به پرسشی درباره احتمال جنگ با ایران به خبرنگاران گفت:

«من [جنگ] می‌خواهم؟ نه. می‌خواهم صلح داشته باشم. صلح را دوست دارم. و ایران باید بیش از هر کس دیگری خواهان صلح باشد. پس فکر نکنم جنگی رخ بدهد».

ایران:‌ آمریکا در حال انحراف توجه‌ها است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به مقام‌های آمریکایی که ایران را مسئول حمله به سفارت این کشور در بغداد معرفی کرده اند،‌ در بیانیه‌ای این اتهام را «توهین به مردم عراق» خواند.

در این بیانیه که در وب‌سایت رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر شده است،‌ موسوی مسئول دانستن ایران در حمله به سفارت آمریکا را «فرافکنی» دانست: «وقاحت اعجاب آور مقامات آمریکایی در حدی ست که پس از به خاک و خون کشیدن حداقل ۲۵ نفر و تعداد زیادی مجروح از مردم عراق، وارد ساختن خسارات مادی و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور اینک در یک فرافکنی آشکار و سبُک، اعتراض مردم عراق به این اقدامات سبعانه خود را به جمهوری اسلامی ایران منتسب می‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به آمریکا هشدار داد که دست به «واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه» نزند.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با موضع‌گیری مشابهی گفت: « اتهامات آمریکا علیه کشورمان برای منحرف کردن توجهات از عصبانیت مردم عراق علیه کشتار وحشیانه اخیر عراقی ها توسط واشنگتن است.»

حمله به سفارت آمریکا در بغداد: چگونه و چرا؟

هزاران معترض و شبه‌نظامی خشمگین از حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد الشعبی در عراق و سوریه، سه‌شنبه ۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی در برابر سفارت ایالات متحده در بغداد گرد آمدند، به آن سنگ‌پرانی کردند، پرچم‌های کتائب حزب‌الله عراق را بر سیم‌خاردارهای سفارت آویختند، با شکاندن در به داخل محوطه بیرونی این سفارت رفتند و در محوطه پذیرایی بیرونی، کوکتل مولوتوف انداختند و لاستیک خودرو و ایست بازرسی ورودی محوطه را آتش زدند.

جواد الطليباوی، از فرماندهان عصائب اهل حق در حال سلفی گرفتن با آتش در سفارت آمریکا در بغداد، ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ ــ عکس:‌ AHMAD AL-RUBAYE / AFP

شبه‌نظامیان برای آغاز این اعتراض‌ها بدون اینکه با مقاومت نیروهای امنیتی عراق مواجه شوند،‌ وارد منطقه سبز بغداد شدند. قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروههای تحت حمایت ایران، هادی العامری، فرمانده سپاه بدر و رهبر ائتلاف پارلمانی نزدیک به حشد الشعبی، و بسیاری دیگر از رهبران شبه‌نظامی در میان معترضان بودند.

شبه‌نظامیان با ورود به داخل محوطه سفارت آمریکا شعار «مرگ بر آمریکا» و «آمریکا شیطان بزرگ است» سر دادند و گرافیتی‌هایی در حمایت از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس روی دیوارهای سفارت نگاشتند.

قیس خزعلی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «الجزیره» در برابر سفارت آمریکا در همان ساعت‌های ابتدایی تجمع گفت که این سفارت به «مرکز توطئه و جاسوسی علیه عراق» بدل شده است.

گارد امنیتی سفارت با گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی مهاجمان را بیرون کردند. معترضان نتوانستند به محوطه اصلی وارد شوند.

آنها در برابر ورودی سفارت چادر بر پا کردند و شب را آنجا ماندند. محمد محیی، سخنگوی کتائب حزب‌الله گفته که اعتراض را به صورت نامحدود و تا زمان خروج سفیر آمریکا از عراق و تعطیلی سفارت آمریکا ادامه خواهند داد.

هرچند ابتدا گزارش‌ها از تخلیه کارکنان سفارت آمریکا خبر می‌دادند، این کارکنان بنا به اعلام وزارت خارجه آمریکا در داخل سفارت در امنیت به سر می‌برند.

نیروهای آمریکایی یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی در تلافی کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی توسط راکتی که از یک پایگاه نظامی عراق پرتاب شده بود، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه حمله هوایی کرد.

بنا به آخرین آماری که محمد محیی، سخنگوی کتائب حزب‌الله در گفت‌و‌گو با یک رسانه نزدیک به حشد الشعبی ارائه کرد، در جریان این حملات دست‌کم ۲۷ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته و ۵۱ تن زخمی شدند.

پس از این حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای انتقام‌جویی را حق حشد الشعبی دانسته بود.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.