ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

FATF: ارسال پیامک‌ تهدیدآمیز به اعضای مجمع تشخیص

قرار است امروز ۱۱ دی مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم تصمیم‌گیری کند. یک عضو مجمع از افزایش احتمال تصویب‌نشدن این لوایح خبر داد.

مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی قرار است درباره پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای بیرون ماندن از فهرست تحریم‌های این نهاد بین‌المللی ضدپولشویی تصمیم‌گیری کند. مخالفان محافظه‌کار بار دیگر به اعضای مجمع پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال کرده اند. یک عضو مجمع از افزایش احتمال تصویب‌نشدن این لوایح علی‌رغم نامه‌های رئیس‌جمهوری و وزیران و نمایندگان به رهبری در حمایت از تصویب خبر داد.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ــ عکس: وحید خدادادی، آنا

به گزارش وب‌سایت خبری «جمکران»، مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «دلواپسان»، بار دیگر از سه‌شنبه شب ۱۰ دی پیامک‌های تهدیدآمیز برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرده اند.

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) این خبر را تأیید کرد و گفت که حجم انبوهی پیامک با محتوای مخالفت با FATF دریافت کرده و ارسال این پیامک‌ها همچنان ادامه دارد.

دو لایحه برای عضویت در گروه ویژه اقدام مالی، لایحه پیوستن به کنوانسیون ملل متحد علیه جرایم سازمان‌یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) و نیز لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به سد شورای نگهبان خورد و اکنون در انتظار بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه ۱۰ دی گفته بود که امروز چهارشنبه ۱۱ دی مجمع درباره CFT تصمیم‌گیری خواهد کرد.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص چهارم دی گفته بود که به دلیل «نامساعدبودن هوا» و مسن بودن اعضای مجمع جلسات رسیدگی به لایحه‌های پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی به تعویق افتاده است. توکلی در عین حال تأکید کرده بود که «مجمع تشخیص مصلحت حتماً با پیوستن جمهوری اسلامی به FATF مخالفت می‌کند».

جسین مظفر نیز سه‌شنبه ۱۰ دی گفت که اعضای مجمع تشخیص مصلحت قانع نشده اند که باید دو لایحه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی را تصویب کنند.

مظفر چهارشنبه ۱۱ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «فارس» بار دیگر بر این مسأله تأکید کرد و گفت که احتمال تصویب نشدن این لوایح در مجمع افزایش یافته است. مظفر گفت که رئیس‌جمهوری و وزیران و برخی نمایندگان در ضرورت تصویب این لوایح به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته اند و علی خامنه‌ای نیز نامه‌ها را برای «بررسی دقیق» به مجمع سپرده است.

علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی جمعه سوم آبان آبان با انتقاد از معطل ماندن دو لایحه پالرمو و CFT، گفته بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام «متاثر از ارعاب پیامکی اعضا توسط محافلی، تبدیل به فضای جناحی شده است».

هنگام بررسی لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته نیز نمایندگان حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ پیامک تهدیدآمیز از شماره‌های مختلف دریافت کردند. به زودی مشخص شد منشأ پیامک‌ها مشهد بوده است. به گفته سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران «برخی از این پیامک‌ها از شماره‌های شخصی و با الفاظ توهین‌آمیز و بعضاً آمیخته به تهدید بود».

رهبر جمهوری اسلامی و دیگر محافظه‌کاران خواسته‌های FATF را «استعماری» می‌خوانند اما منتقدان حکومت دلیل مخالفت آنها را مشکلاتی می‌دانند که با تصویب این لایحه بر سر راه کمک مالی به گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان و حماس پیش می‌آید.

قرارداشتن ایران در فهرست تحریم‌های FATF سرمایه‌گذاری در این کشور، معامله‌های تجاری، قراردادهای انتقال پول و امکان همکاری ویژه برای بانک‌های ایران را دشوارتر می‌کند.

ایران برای بیرون ماندن از این فهرست تا فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) فرصت دارد. گروه ویژه اقدام مالی تا کنون شش بار مهلت پیوستن ایران را تمدید کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عسگر

    جمهوری قاچاقچی اسلامی هیچ گاه نمی تواند بدون پولشویی, بدون قاچاق و بدون کشتن مردم بیگناه در ایران, عراق, سوریه,... به حیات ننگین خود ادامه دهد. این مسخره بازی هایی پیوستن به FTAF هم مسلما تا روز سرنگونی و از بین رفتن رژیم ادامه خواهد داشت. این نظام جهنمی هیچ آینده ای جز به زبالهء تاریخ پیوستن ندارد.