ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: غلط می‌کنید حمله به سفارت آمریکا را به ما نسبت می‌دهید

رهبر جمهوری اسلامی حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی را محکوم کرد و با اشاره به تنش جدید بین ایران و آمریکا گفت کشور را به سمت جنگ نمی‌برد اما در مقابل تحمیل می‌ایستد.

علی خامنه‌ای در اظهارات تازه‌ای نسبت به رویدادهای عراق و حمله به سفارت آمریکا در بغداد موضع گرفت. او گفت این اقدام ربطی به جمهوری اسلامی ندارد و در تنش جدید نمی‌خواهد کشور را به سمت جنگ ببرد اما در مقابل تحمیل می‌ایستد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ دی در دیدار با گروهی از پرستاران حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی را «گرفتن انتقام داعش» خواند و گفت: «من و دولت و ملت ایران، جنایت آمریکا در حمله به الحشد الشعبی عراق را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

او همچنین حمله به سفارت آمریکا در بغداد را «هیجان ضد آمریکایی» ناشی از  «جنایت‌های آمریکا» دانست و افزود: «رئیس جمهوری آمریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آن‌ها گفت اولاً غلط می‌کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آن‌ها منطقی نیستند.»

نیروهای آمریکایی یکشنبه ۸ دی / ۲۹ دسامبر در تلافی کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی توسط راکتی که از یک پایگاه نظامی عراق پرتاب شده بود، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه حمله هوایی کرد. کتائب حزب‌الله از نیروهای زیرمجموعه الحشد الشعبی است. در جریان این حملات دست‌کم ۲۷ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته و ۵۱ نفر زخمی شدند.

در پی این حملات هزاران معترض و شبه‌نظامی خشمگین سه‌شنبه ۱۰ دی / ۳۱ دسامبر در برابر سفارت ایالات متحده در بغداد گرد آمدند و سپس به آن حمله کردند.

به دنبال این حمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری ایران را مسئول حمله به سفارت دانست و از دولت عراق خواست تا از نیروهایش برای محافظت از سفارت استفاده کند.

خامنه‌ای در دیدار با پرستاران گفت: «جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مقابله کند، صریح این کار را انجام خواهد داد اما همه بدانند ما به منافع و مصالح کشور و به عزت و عظمت و پیشرفت ملت ایران به‌شدت پایبند هستیم و در مقابل هرکس که بخواهد آن را تهدید کند، بدون ملاحظه وارد خواهیم شد و به او ضربه خود را وارد خواهیم کرد.»

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز الحشد الشعبی را «گروهی کاملاً عراقی» خواند و اتهامات آمریکا علیه ایران را «انحراف افکار عمومی از خشم مردم عراق» علیه آمریکا توصیف کرد.

روز چهارشنبه وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اعتراض به آمریکا کاردار سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران را احضار کرد.

دونالد ترامپ شامگاه سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال جنگ با ایران به خبرنگاران گفت: «من [جنگ] می‌خواهم؟ نه. می‌خواهم صلح داشته باشم. صلح را دوست دارم. و ایران باید بیش از هر کس دیگری خواهان صلح باشد. پس فکر نکنم جنگی رخ بدهد.»

صبح چهارشنبه معترضان طرفدار الحشد الشعبی بار دیگر در مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند. بنا به گزارش‌های منتشرشده سربازان آمریکایی برای پراکنده کردن معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند. ساعاتی بعد شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.

وزارت دفاع آمریکا در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که ۷۵۰ سرباز از لشکر ۸۲ نیروهای هوابرد را به خاورمیانه اعزام کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای این حرکت را «اقدامی متناسب و احتیاطی در پاسخ به سطح افزایش‌یافته تهدید علیه خدمه و تأسیسات آمریکا» خواند. مقام‌های آمریکایی ناشناس درباره اعزام نیروهای جدید آمریکایی به منطقه به رویترز گفتند که ۷۵۰ سرباز هوابرد ابتدا در کویت مستقر خواهند شد و چهار هزار سرباز دیگر ممکن است در روزهای دیگر به منطقه اعزام شوند.

در حال حاضر پنج هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    بی تر بیت

  • بهرامی

    آمریکا با رهبرانی همچون ترامپ، سالهاست که آن هیبت ابرقدرتی خود را از دست داده، و تبدیل به شیر پیری شده که امثال جمهوری اسلامیِ شغال، با دم آن بازی بازی می‌کنند. حتی اگر شیرها در اثر پیری و ضعف، درمانده شوند و یا بمیرند، باز شیر باقی می مانند، اما یک شغال همیشه یک شغال است، حتی اگر فرصت بازی با دم یک شیر پیر را در زندگی بیابد! تعبیر شغال برای جمهوری اسلامی‌ای که از ابتدای بوجود آمدنش دست به کشتار وسیع ایرانیان در جای جای این کشور وسیع زده، به این دلیل است که شغالها در زمان کمبود غذا همدیگر را می‌درند و می‌خورند، اما یک شیر هرگز یک شیر مرده را هم نمی‌خورد. جمهوری اسلامی برای ماندگاری نیاز به کشتن ایرانیان دارد، برایش آبرو و عزت، وجود خارجی ندارد، از دین، قانون، فقه، و ناموسش می‌گذرد تا بر اریکه قدرت بماند، قدرت برایش از اوجب واجبات است!! آیا اینها همگی از خصوصیات یک شغال بی‌ارزش نیست؟ فراموش نکنیم که: امروز، مردم ایران بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی هستند.

  • sattar beheshti

    تلویزیونهای مستقر درلندن باندیده گرفتن کشتار مردم ایران و عراق توسط بسیجیان وابسته به حکومت اسلامی و همچنین موشک پرانی گروه عراقی به نقاط مختلف ؛ بهمراه اندکی نماینده دموکرات از کشته شدن چندین تروریست برتافته شده و مرتب سخنان خامنه ای راپخش میکنند و با مصاحبه شونده خودی؛ عمل آمریکا را محکوم میکنند!

  • آرمان

    آقای ولی امر مسلمین جهان ! شما هم با همه جنایت ها و خیانت هایی که در این حدود 42 سال علیه ملت ایران کرده اید غلط می کنید که از طرف این ملت حرف میزنید.

  • Nasim

    حسن روحانی یک روز پس از ناکامی و سوت و کور بودن ضدتظاهرات حکومتی در روز ۹دی، علیه قیام سراسری، با مجیزگویی مسخره‌یی از خامنه ای مدعی شد «جمعیت میلیونی» در «حمایت» از خامنه‌ای و نظام به «خیابان» آمده‌اند!(حتما منظورش گروههای ویژه و بسیج که سرتاپا مجهز به باتوم و تیربارکه مستقیم به سر و قلب جوانان تیراندازی کردند!).

  • کارو

    شما هم غلط میکنی اعتراضات داخل ایران را به کشورهای خارجی نسبت می دهی، غلط می کنی هرکس علیه تو و دار و دسته و اراذل و اوباش جنایتکارت اعتراض کرد، او را به خارج از کشور منتسب می کنی. این چه ادبیات فحاشانه ایست که داری در مملکت ترویج می دهی؟ اگر نمی توانی صحبت کنی حرف نزن. این چه وضع حرف زدن یک رهبر به خیال خودش «سیاسی» است؟

  • reza

    اینجور فرمایشات مشعشع حتی مصرف داخلی هم نداره! بودجهء کلان حشدالشعبی ازکجا تامین میشه؟ و از کجا فرمان تخریب میگیرند؟ و دها گروه های نیابتی و یواشکی در یمن؛ سوریه عراق لبنان و... برای انحراف افکار عمومی از قتل و عام ۱۵۰۰ نفر آشوبتراشی و بحران آفرینی میکنند و مردم را بُز فرض کرده اند.

  • کارو

    آمریکا با این حمله اشتباه بزرگی در رابطه با مقابله اش با نفوذ ایران در عراق انجام داد. در شرایطی که مردم عراق و از همه مهمتر شیعه های این کشور سه ماه بود خیابان ها را ترک نکرده بودند و با صدها کشته و هزاران زخمی مشغول مقابله با نفوذ ایران بودند، آمریکا با حمله ای از روی بی خردی و آن هم در شرایطی که توان آغاز جنگی جدید در عراق را ندارد، فقط آب به آسیاب جمهوری اسلامی ریخت. مقابله با نیروی نظامی جمهوری اسلامی در عراق، نیازمند آلترناتیوسازی درازمدت، ایجاد گفتمانی غیرمذهبی برای رهبری مخالفت ها و تداوم مخالفت های مردمی در زمین سیاست بود. بالفرض که رژیم آمریکا بخواهد دست ایران را از عراق قطع کند، این بدترین شکل برخورد بود که می شد انجام داد. اکنون تمام حامیان ایران با بهانۀ حملۀ نیروی نظامی خارجی سرکوب مخالفان را شدت بخشیده و همچنین می توانند به بهانۀ امنیت ملی بسیاری از مخالفان را از ادامه دادن به اعتراضاتشان پشیمان کرده و روانۀ خانه کنند.

  • عسگر

    این آخوند قزمیت تریاکی, هر چه مصرف مواد مخدرش بیشتر می شود, مجنون تر و ابله تر می شود. آیا جنایتکاران "حشد الشعبی" و "کتائب" اصلا بدون کمک آخوندها امروزه حیات داشتند؟ از یکسو جوخه های مرگ شیعیان در عراق راه می اندازند, اما وقتی گندش در میاد میگن اصلا ربطی به آخوندها نداره! امروز فرمان "آتش به اختیار" میده و مردم ایران را "اشرار" می نامد, اما فرداش اظهار بی اطلاعی و اینکه دستور حمله به مردم از سوی خود شخص "ولایت وقیح" نبوده! ۴۰ سال است که ما مردم ایران با گوشت و خون و پوست خود تجربه کرده ایم که در رذالت و وقاحت آخوندی هیچ حد و مرزی نیست, اما "...دیگه تمومه ماجرا!"