ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اصلاح‌طلبان از حسن روحانی به‌دلیل عمل نکردن به وعده‌ها

روحانی درباره عملی نشدن وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود در شرایط صلح آن قول‌ها را داده و حالا شرایط جنگی است. سه تن از چهره‌های اصلاح‌طلب چنین استدلال‌هایی را برای زدن زیر وعده‌ها غیرقابل قبول دانستند.

حسن روحانی چند روز پیش درباره عمل نکردن به وعده‌هایی که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اخیر داده بود گفت در شرایط صلح آن قول‌ها را داده و حالا شرایط جنگی است. اکنون سه نفر از صاحب‌نظران جناح اصلاح‌طلب می‌گویند این استدلال‌های روحانی برای زدن زیر وعده‌هایش قابل قبول نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دوشنبه ۹ دی در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی در واکنش به منتقدان دولت گفت: «بعضی‌ها به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند آن قول‌هایی که اول کار دولت دادید چرا عین آن قول‌ها را نمی‌توانید عمل کنید. ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم، بعد وارد یک جنگ شدیم، جنگ را هم ما انتخاب نکردیم، ما هم شروع نکردیم، حتی ما به آن‌ها بهانه هم ندادیم، آن‌ها آغاز کردند. بنابراین این حرف منطقی نیست که برخی که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند لحن دولت نسبت به سال ۹۶ در فروردین ۹۸ فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود اما اکنون شرایط جنگی است که شرایط ویژه خود دارد.»

سه تن از چهره‌های اصلاح‌طلب که از ریاست جمهوری حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶حمایت کرده بودند از این سخنان او انتقاد کردند.

به‌گزارش سایت فرارو، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این‌باره گفت: «حسن روحانی گویی روی خود را از مردم طرفدار خود برگردانده، در حالی که برخی از مسائل داخلی ربطی به فضای جنگی ندارد. مسائلی همچون آزادی بیان و مطبوعات، باز‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها و مسائل مربوط به حصر از جمله وعده‌هایی بود که روحانی آن‌ها را داد، اما طی این سال‌ها ما عملاً ندیدیم که وی گامی در جهت تحقق این شعار‌ها بردارد.»

به‌گفته زیباکلام «چه زمانی که در ایام برجام و بعد از آن رابطه با آمریکا خوب بود، روحانی به برخی از وعده‌های خود عمل نکرد، چه حال که به قول او شرایط جنگی است».

به اعتقاد زیباکلام روحانی «به دنبال توجیه و بهانه‌تراشی است» و «تمام طرفداران خود را در دور دوم ریاست جمهوریش ناامید کرده است».

علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم نیز درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ایران گفت: «روحانی شرایط کار دولت را می‌شناخت و با آگاهی کامل مسئولیت قبول کرده، حال که شرایط مطابق خواستش نیست، نمی‌تواند به‌عنوان رئیس جمهور خلف وعده کرده و بگوید به دلیل شرایط جنگی نمی‌تواند به وعده‌های انتخاباتیش عمل کند.»

تاجرنیا با بیان این‌که روحانی باید مشکلات و موانعی که بر سر راه او ودولتش قرار دارد و نمی‌گذارند او به وعده‌های خود عمل کند، را برای مردم بازگو کند، افزود: «بنابراین قابل قبول نیست که روحانی با چنین استدلال‌هایی زیر وعده‌های خود بزند، از سویی او ساختار را می‌شناخت و می‌دانست که چه مشکلاتی ممکن است سر راهش قرار بگیرد، با این وجود او بازهم در عمل به وعده‌ها اظهار ناتوانی می‌کند.»

عبدالله ناصری اصلاح‌طلب دیگر روحانی را دچار «بحران گفت‌وگو و گفتمان» دانست و گفت: «وضعیت فعلی دولت نتیجه سوء مدیریت و بی‌تدبیری مقامات ارشد دولت و شخص رئیس‌جمهوری است، این که گفته می‌شود در شرایط جنگی قرار داریم، در صورتی که بسیاری از مسائل داخلی ارتباطی با فضای بیرونی کشور ندارد، آدرس غلط دادن است.»

به‌گفته ناصری دولت با حمایت اصلاح‌طلبان به روی کار آمد، اما به خواسته‌ها و مطالبات مردمی که به حسن روحانی رأی دادند، توجهی نکرد. او افزود: «روحانی زمانی که بر سر کار آمد، شرایط را می‌دانست، اما در حال حاضر و با توجه به وضعیتی که به‌وجود آمده، می‌گوید توانایی اجرای وعده‌های داده شده در زمان انتخابات را ندارد.»

اصلاح‌طلبان در دو دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری در ایران به‌طور کامل از حسن روحانی در مقابل کاندیداهای رقیب در جناح اصولگرا پشتیبانی کردند و مردم را همواره به شرکت در انتخابات به‌منظور انزوای جناح مقابل تشویق کردند.

در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که قرار است در دوم اسفندماه سال جاری برگزار شود گروهی از چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌اند. جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و عضو سابق حزب منحل شده مشارکت، از جمله کسانی هستند که صلاحیت آنها برای هیئت اجرایی احراز نشده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد که در نخستین دور رد صلاحیت‌ها که در هیأت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور انجام می‌شود، بیش از ۸ درصد داوطلبان رد صلاحیت شده اند. هنوز شورای نگهبان نظارت استصوابی را اعمال نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    وقتی که شیطان درس خدا پرسی میدهد چهل سال تمام حضرات باومند به انقلاب اسلامی و عصر طلایی با یاری و همدستی همدیگر مملکت را چپاول کرده اند و حالا که فساد و.... تمام پیکره این نظام پر برکت را فرا گرفته ،حضرات *استمرار طلب* دایه مهربان تر از مادر شده و فراموش کرده اند، همین مغضوبان امروز صاحب منصان دیروزی اند. تمام جنایتکاران و دیکتاتورها در یک جنبه مشابه اند. همه انان گوشهای سنگینی دارند و فریادهای مردمشان را نمی شنوند تا زمانی که بقول یکی از معتمدین اهل غیاث‌آباد خودمان *مش قاسم* بی ناموسی بالا بیاید. بابام جان دروغ چرا تا قبر آ..آ..آ اصلاح طلب- اصول گرا دیگه تمامه ماجرا. به بم جان موقع الفراره

  • mandana

    چقدر جالب، تازه یادشان افتاد، این استمرار طلبان نظام مقدس