ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت اپوزیسیون با درخواست نتانیاهو برای مصونیت قضائی

در صورت موافقت با درخواست نتانیاهو او می‌تواند چندین ماه پیگردهای قانونی دادستان علیه خود را مسدود كند. گانتس می‌گوید این درخواست ثابت کرد که نتانیاهو بی‌گناه نیست.

دادستانی اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو به اتهام رشوه‌خواری، کلاهبرداری و خیانت در امانت کیفرخواست صادر کرده است. نتانیاهو از پارلمان اسرائیل درخواست مصونیت قضائی کرد تا بتواند پیگردهای قانونی علیه خود را مسدود کند. بنی گانتس می‌گوید این درخواست نشان می‌دهد که نتانیاهو بی‌گناه نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۱۱ دی / یکم ژانویه اعلام کرد که برای پارلمان این کشور (کنست) درخواستی تنظیم کرده که براساس آن از اتهاماتی که در سه پرونده علیه او مطرح شده است مصونیت قضائی خواهد داشت. این مصونیت قضائی موقت خواهد بود و نتانیاهو پس از پایان یافتن دوره مصونیت در دادگاه حاضر خواهد شد.

آویخای مندل‌بلیت، دادستان اسرائیل، ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر برای نتانیاهو در ارتباط با سه پرونده کیفرخواست صادر کرد. در پرونده‌ موسوم به «۱۰۰۰» نتانیاهو متهم است که هدایای غیرقانونی از میلیاردرهای خارجی برای خود و همسرش گرفته و اتهامات او در این پرونده «فریبکاری» و «خیانت در امانت» است. در پرونده دوم موسوم به «۲۰۰۰» نخست‌وزیر اسرائیل متهم است که با مِنی موزِس، مالک روزنامه «یدیعوت آخرونوت» برای پوشش خبری مثبت و فشار بر روزنامه رقیب آن «اسرائیل هیوم» تبانی کرده و به همین خاطر به «خیانت در امانت» متهم شده است. در پرونده «۴۰۰۰»، نتانیاهو متهم است که یک شرکت مخابراتی دولتی را که مدت‌ها تنها شرکت مخابراتی اسرائیل بود، به شائول آلوویچ، مالک پایگاه خبری والانیوز فروخته و با دادن تسهیلات به او، وب‌سایت والانیوز خبرهای مثبتی از نتانیاهو منتشر کرده است. در این پرونده اتهام او دادن رشوه‌ است.

نتانیاهو هفته گذشته در انتخابات پنج‌شنبه ۵ دی / ۲۶ دسامبر اعضای حزب لیکود برای رهبری این حزب پیروز شد. اکنون او که از ۲۰ سال پیش رهبری لیکود را در دست دارد باید حزب را در انتخابات پارلمانی جدید که سه ماه دیگر آغاز می‌شود رهبری کند. سومین انتخابات زودهنگام در اسرائیل در فقط یک سال، ۲ مارس ۲۰۲۰ /۱۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

نتانیاهو در یک برنامه تلویزیونی از درخواست خود برای مصونیت قضائی به‌عنوان محافظت در مقابل «جرائم جعلی» یاد کرد و گفت «برای ادامه رهبری اسرائیل در مسیر دستاوردهای بزرگ، قصد دارم براساس قانون، و به منظور احقاق حق خود، تحقق وظیفه‌ و مأموریت خود در تداوم خدمت به شما در راستای آینده اسرائیل، با رئیس کنست ارتباط برقرار کنم.»

درخواست مکتوب رسمی، اندکی بعد، از سوی دفتر حقوقی که وکالت نتانیاهو را به‌عهده دارد، به یولی ادلستین، رئیس پارلمان تسلیم شد.

در پی درخواست نتانیاهو برای صدور مصونیت قضائی بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی و سفید اسرائیل گفت: «نتانیاهو با این درخواست ثابت کرد که بی‌گناه نیست و به دنبال فرار از محاکمه است.»

گانتس افزود ائتلاف آبی و سفید تلاش خواهد کرد که مانع از اعطای مصونیت قضائی به نتانیاهو شود.

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» نیز  اعلام کرد که حزب او با مصونیت نتانیاهو مخالفت خواهد کرد و نخواهد گذاشت ۶۱ رأی لازم برای تصویب مصونیت را در کنست به‌دست آورد.

با این حال درخواست نتانیاهو از پارلمان، خود موجب مسکوت ماندن روند جنایی علیه او تا هنگام رأی کنست درباره این موضوع خواهد شد، روندی که به دلیل انحلال کنست در ماه گذشته تا پیش از انتخابات تازه، تا هنگامی که کیفرخواست رسمی علیه او با دادگاه ناحیه اورشلیم صادر شود، فرصتی چندین ماهه به نتانیاهو خواهد داد.

پیش از این اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه شبه نظامی حماس با اشاره به صدور کیفرخواست علیه نخست وزیر اسرائیل در سه پرونده‌ گفته بود که این کیفر‌خواست موجب تقویت روحیه فلسطینی‌ها می‌شود.

هموار کردن راه برای محاکمه نتانیاهو، بحران سیاسیِ تشکیل دولت جدید در اسرائیل را بیشتر کرد. انتخابات اسرائیل ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر برگزار شد. این انتخابات در واقع تکرار انتخابات ۲۰ فروردین / ۹ آوریل بود. در انتخابات ۱۷ سپتامبر بنی گانتس، رهبر حزب «آبی و سفید» ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را از آن خود کرد و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با تصاحب ۳۱ کرسی در جایگاه دوم ایستاد. این دو حزب پس از انتخابات نتوانستند دولت جدید را تشکیل دهند از این رو سومین انتخابات زودهنگام اسرائیل در ماه مارس برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.