ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتایج یک نظرسنجی حکومتی اعتراضات آبان را برحق دانست

 گروهی از اصول‌گرایان نسبت به خطر اضمحلال نظام به خامنه‌ای هشدار دادند. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب هم این گمان را مطرح کرد که خامنه‌ای از واقعیت‌ها درک درستی ندارد.

اولین نتایج نظرسنجی حکومتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از شهروندان تهرانی درباره اعتراضات آبان‌ ۹۸ و پیش‌بینی نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد.  این نظرسنجی از جغرافیای اعتراضات فاصله دوری دارد و با این‌حال  ۷۵ درصد از کسانی که در نطرسنجی ایسپا شرکت کرده‌اند، مردم را محق دانسته‌اند.

۲۵ آبان: آغاز اعتراضات در شهرستان‌های اطراف تهران. نظرسنجی ایسپا اما فقط در تهران انجام شد. بی‌ربط با جغرافیای اعتراضات

جمعه ۲۴ آبان با افزایش قیمت بنزین بر اساس تصمیم فراقانونی سران قوا اعتراضات در اهواز و سیرجان و شیراز آغاز شد و به زودی به بیش از صد شهر ایران سرایت کرد. کانون اعتراضات در شهرستان‌های اطراف تهران، در مناطق محروم مانند جنوب شیراز، ماهشهر و جنوب اهواز قرار داشت. نظرسنجی ایسپا که نتایج آن پنجشنبه ۱۲ دی منتشر شده، اما صرفاً در تهران انجام شده. با این‌حال حدود ۷۵ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، مردم را در اعتراضات آبان‌ محق دانسته‌، اما در مجموع این اعتراضات را بی‌نتیجه‌ قلمداد کرده‌اند. ۵۰ درصد معتقد بودند اعتراضات نفعی برای کشور ندارد و ۴۲ درصد هم اعتقاد داشتند اعتراضات به نفع ایران است. ۶۶ درصد نتیجه آن را اغتشاش و ناامنی دانستند و در همان حال ۲۵ درصد با این برداشت مخالف‌ بودند. ۴۱ درصد معتقد بودند این اعتراضات مسئولان را مجبور به اصلاح سیاست‌ها می‌کند، ۴۹ درصد با این نظر مخالف بودند. به نتیجه این نظرسنجی به هیچ‌وجه نمی‌توان اعتماد کرد. با این‌همه نباید زمان انتشار آن را از نظر دور داشت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک روز قبل از انتشار نتایج نظرسنجی ایسپا در سخنانی در جمع پرستاران با تردید در اصالت اعتراضات گفت:

«آن کسانی که صحنه‌گردانان اصلی اغتشاش‌های آبان ماه و حمله به زیرساخت‌ها همچون انبار بنزین و انبار گندم و اموال عمومی بودند، افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان هستند.»

سخنان کوتاه خامنه‌ای اما پربازتاب بود. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتشار دو پیام در توییتر این گمان را مطرح کرد که خامنه‌ای تحت تأثیر مشاورانش از همه واقعیت‌ها بی‌اطلاع است:

«اظهارنظر رهبر انقلاب درباره‌ی حوادث اخیر این گمانه را تقویت می‌کند که مشاوران نمی‌گذارند همه‌ی واقعیت‌ها  به ایشان برسد. رفتار مردم در این حوادث حاکی از آن است که احساس می‌کنند نظام راه خود را می‌رود و گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم و عزمی جدی برای رضایت و رفاه آنها ندارد.»

صادقی در پیام دومی در ادامه این پیام نوشت:

«راه‌حل مشکلات بگیر و ببند نیست؛ راه درست برای جلب اعتماد عمومی این است که نظام سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های اساسی، چه در اقتصاد و معیشت، چه در فرهنگ و اجتماع و سیاست، به جای توجه به منافع خواص به سمت منافع عامه‌ی مردم چرخش کند.»

همزمان بیش از صد نفر از استادان و دانشجویان اصول‌گرا که خود را  فعالان «عرصه عدالتخواهی» نامیده‌اند در نامه‌ای سرگشاده به خامنه‌ای نسبت به «اضمحلال نظام در نتیجه روند فعلی حکمرانی» هشدار داده‌اند:

«ما وظیفه الهی و انسانی خود می‌دانیم که از سر خیرخواهی این تذکار را به حضرتعالی بدهیم که اگر جمهوری اسلامی دست به اصلاحات اساسی، بنیادین و ساختاری نزند و در سیاست‌های راهبردی فعلی تجدید نظر نکند و اراده جدی برای فهم واقعیتِ دردهای مردم و شنیدن فریادهای نارضایتی آن‌ها و به رسمیت‌شناختن حق اعتراضشان نداشته باشد، نه تنها این دست اعتراضات هیچگاه تمام نخواهد شد بلکه در ابعاد گسترده‌تری در آینده ادامه خواهد یافت و صرفا بر شمار درگیری‌ها و مشکلات افزوده خواهد شد و در نتیجه بر ناامیدی مردم از اصلاح امور افزوده می‌شود و فاصله مردم با حاکمیت روز به روز بیشتر خواهد شد تا جایی که دیگر هیچگونه اصلاحی امکانپذیر نخواهد بود و امید و ایمان مردم کاملا قطع شده، چیزی از مشروعیت و مقبولیت نظام باقی نخواهد ماند.»

پیش از این  با رد صلاحیت کاندیدادهای مطرح اصلاح‌طلب، حمود میرلوحی، سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از فضای سرد انتخاباتی و بی‌رغبتی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات خبر داده بود.

بر اساس نظرسنجی ایسپا نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۱ درصد فراتر نمی‌رود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    نتیجهء اخلاقی این نظر سنجی: اضمحلال و سرنگونی ج.ا. حتمی است, چون سران فاسد و جنایتکار ج.ا. میدانند که کوچکترین اصلاح و عقب نشینی آنان به معنای مرگ نظام است. بدین ترتیب نه راه پیش دارند و نه راهی به پس. تنها راه ممکن: زباله دان تاریخ.

  • محمود

    جناب طاهر, آیا این " رهبر کبیر انقلاب،آیت الشیطان خمینی" همانی نیست که در توضیح المسائلش در مورد هم خوابگی با کودک دختر شیر خوار شش ماهه, نظر داده است: که اشکالی ندارد. توجه شما را به اظهارات ایشان در مورد سکس با شیر آفریقایی در همان توضیح المسائل نیز جلب می کنم. "رهبر کبیر" پست فطرت بی همه چیزی که توحشی چنین را مجاز و بدون اشکال میداند, مسلما پیروانی مانند امت پست فطرت بی همه چیز حزب الله نیز خواهد داشت. در ضمن تبریک, مثل اینکه قاسم سلیمانی نیز به رهبر کبیر پست فطرتش پیوست. فاتحه. یک مجلس عرق خوری کامل و شادمانی مفصل در دستور کار است.

  • صدیق

    جناب معلم گرامی : آقای صادقی هم میدانند نظر رهبر با مشاورانش تفاوتی ندارد و 6مه هز یک آبشخور رفتاری سرچشمه میگیرند منتها در لفافه معروض داشته اند؛اگرچه ایشان هم مسافری از کشتی طوفان زده است و دوست دارد انرا نجات دهد ولی فکر نمیکنم که امثال ایشان دیگر امیدی به پذیرفتن کمک خودشان داشته باشند،مفهوم سخنان ایشان فقط گویای نا امیدیش در این باب است.

  • طاهر

    بنده این استادان و دانشجویان فهیم را به فرازهایی از سخنان رهبر کبیر انقلاب،آیت ا... خمینی. ارجاع میدهم: هرچه فساد هست از همین قشر دانشگاهی وتحصیلکرده هست هرچه متخصصتر فاسدتر وخطرناک تر اگر قرار باشد روزی این مملکت از نقطه ای آسیب ببیند و از میان برود از همین دانشگاه ومتخصصین است و در ادمه همین جلسه در حضور روحانیون پاک سیرت وفهیم و نظامیان درستکار وغیر فاسد و خداشناس بسیار گفتند از از فساد وانحراف دانشگاهیان و متخصصین که بهتر است خودتان ویدئوی آن را ببینید وبدانید نظر حکومت گردانان گوش سپردن به شما نیست،اگرچه شما دور اندیشان و آگاهان بسیار دیرتر از زمان لازم هشدار داده اید و کار بجایی رسیده که قطار انقلاب از دلسوزان بکلی تخلیه شده و به سرعت به سراشیبی افتاده که به ناچار همه را چه تر وچه خشک وچه دلسوز و چه انقلابی برخودار به کام نیستی خواهد فرستاد،خداوند به همه ما کمک کند،آمین

  • معلم بازنشسته

    سخنی کوتاه با آقای صادقی نماینده دلسوز نظام جمهوری اسلامی! آقای صادقی، شما فرزند یک آخوند هستید. احتمالاً فرزند یک آخوند باید بیش از دیگران با مطالب دینی آشنایی داشته باشد! مطلبی در دین هست که به آن (اگر اشتباه نکنم) املاء می‌گویند! معنی آن اینست که بر گوشها و چشمان فرد معصیت کار (پس از سالها فرصت برای جبران خطاها) پرده‌ای کشیده می‌شود تا آن شخص در گناه و معصیت خود غرق شود و هر چه بیشتر در آن فرو رود، تا زمانی که بمیرد. منِ نویسنده این متن اعتقادی به داستان آن ندارم، چون برای آن مسئله تحلیل عقلانی و جامعه شناختی خودم را دارم. اما مسئله اینست که جواب هر دوی آنها اتفاقاً یکی‌ است. یعنی فرد خطاکار زمانی که از تمامی خطوط قرمز رد شد، مانند یک قطار ترمز بریده باید به دره سقوط کند تا از حرکت بایستد. این تار تنیده شده بر چشم و گوش رهبر شما (مشاوران و ...) را خود ایشان بدلیل اصرار بر معصیت و گناه بدور خود پیچیده تا صدا و کلام درست را نشنود. ابلیس ایشان را احاطه کرده است و اجازه نمی‌دهد هیچ صدایی بجز ورد افسونگر او به گوش رهبر فرزانه شما برسد. ایشان در همین حالت خماری و افسونگری و کری و کوری به دیار باقی خواهد شتافت و امثال شما دوستان نظام ایشان هیچ کمکی به او نمی توانید بکنید. لااقل به خودتان کمک کنید و قبل از اتمام نمایندگی از آن استعفا دهید تا کمکی باشد به مردم ایران و جبران خطاهای گذشته تان!

  • Pouya

    معترضان عراقی در پی حمله به سفارت آمریکا: کسی که به منطقه سبز برود از ما نیست تظاهرکنندگان عراقی، عصر چهارشنبه، حمله به سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرده و از این رفتار، تبری جستند. تظاهرکنندگان، چهارشنبه شب در واکنش به تلاش برای حمله به سفارت آمریكا در روز سه شنبه و تکرار بی‌نتیجه آن در روز بعد از سوی شبه‌نظامیان «کتائب حزب الله العراق»، این شعار را از بصره تا میدان تحریردر بغداد سر دادند. ویدئویی که توسط فعالان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که معترضان استان بصره در جنوب عراق، حمله به سفارت را محکوم کرده و تظاهرکنندگان، این شعاررا سر دادند که «از ما نیست کسی که روز گذشته وارد منطقه سبز شد.»