ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران لیبی: فرمان جهاد حفتر برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه

یک روز بعد آنکه پارلمان ترکیه اعزام نیرو به لیبی را تایید کرد، خلیفه حفتر، فرمانده ارتش خودخوانده آزاد لیبی از عموم مردم خواست دست به اسلحه ببرند.

خلیفه حفتر فرمانده نظامی ارتش آزاد لیبی از مردم این کشور خواسته که در پاسخ به مداخله نظامی آینده ترکیه دست به سلاح ببرند. ترکیه گفته بود که برای دفاع از دولت وفاق ملی، دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس، نیرو خواهد فرستاد.

نیروهای ارتش خودخوانده آزاد لیبی در بنغازی/ عکس از آرشیو

دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس به نخست‌وزیری فیاض السراج، از آوریل ۲۰۱۹ (بهار امسال) هدف حملات دنباله‌دار نیروهای ارتش آزاد لیبی به رهبری خلیفه حفتر بوده‌اند که مناطق شرقی لیبی را در اختیار دارند و حاکمیت بر لیبی را حق خود می‌دانند.

در پی درخواست کمک دولت سراج، پارلمان ترکیه پنج‌شنبه گذشته ارسال نیرو به لیبی را تایید کرد.

حفتر در پیامی تلویزیونی روز جمعه اعلام کرد: «ما این چالش را می‌پذیریم و اعلام جهاد و بسیج مسلحانه می‌کنیم.» او از همه لیبیایی‌ها، «مرد و زن، سرباز و غیرنظامی» خواست که دست به اسلحه ببرند، تا «از سرزمین و شرف خود دفاع کنند.»

حفتر همچنین گفت که دیگر مساله فقط آزاد کردن طرابلس از چنگ شبه‌نظامیان نیست، بلکه اکنون لیبی با «یک استعمارگر مواجه شده»، و آنکارا را متهم کرد که می‌خواهد «بار دیگر لیبی را تصرف کند».

لیبی زمانی تحت حکمرانی امپراطوری عثمانی بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز چندی پیش در یک سخنرانی در حضور اعضای حزب عدالت و توسعه  لیبی را «امانت عثمانی و مصطفی کمال آتاتورک» دانسته بود.

دولت وفاق ملی در حالی از ترکیه درخواست کمک کرده که نیروهای حفتر شرق لیبی را در اختیار خود دارند و از اوایل ۲۰۱۹ جنوب لیبی را نیز به تدریج تصرف کرده‌اند.

در عین حال نیروهای حفتر جمعه اعلام کردند که در چند نقطه عملیات هوایی انجام داده‌اند. این نقاط شامل جنوب شهر سرت و طرابلس می‌شود. سرت در مرکز کرانه ساحلی لیبی، و مرز میان نیروهای درگیر در این کشور است.

افزایش حملات هوایی و بمباران در اطراف طرابلس از اوایل دسامبر به مرگ دست‌کم ۱۱ غیرنظامی و بسته شدن برخی مراکز درمانی و مدارس منجر شده است.

تنش‌های لیبی بار دیگر به افزایش دخالت کشورهای خارجی منجر شده. ترکیه در حالی از دولت وفاق ملی حمایت می‌کند که نیروهای حفتر از امارات متحده و مصر پشتیبانی می‌شوند.

پیمانکاران نظامی روسیه نیز طی چند ماه گذشته با ارتش ملی لیبی به رهبری حفتر همکاری می‌کنند.

در چند شهر شرقی لیبی مردم در اعتراض به تصمیم پارلمان ترکیه به خیابان‌ها آمدند.

در بنغازی نزدیک به سه هزار نفر از معترضان علیه «تهاجم» ترکیه به لیبی شعار دادند.

مداخله‌ نظامی ترکیه در لیبی سازمان ملل متحد را نگران آن کرده است که ورود یک بازیگر خارجی جدید اوضاع این کشور را پیچیده‌تر کند. غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در امور لبیی چندی پیش این نگرانی را در گفت‌وگو با روزنامه لوموند فرانسه مطرح کرده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.