ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بریتانیا: باید تنش را کاهش دهیم و وضعیت ثبات ایجاد کنیم

دومینیک راب خود را همدل با آمریکا و قاسم سلیمانی را «تهدید منطقه‌ای» خواند و همزمان گفت که با وزیر خارجه ایران هم گفت‌وگو می‌کند.

دومینیک راب، وزیرخارجه بریتانیا از گفتگو با مقامات عراق برای کاهش تنش‌های پس از «ترور» قاسم سلیمانی خبر داد. راب، قاسم سلیمانی را یک «تهدید منطقه‌ای» خواند و اعلام کرد ایران امکان خروج از انزوای بین‌المللی را دارد. او به زودی با پمپئو و همچنین ظریف گفت‌وگو خواهد کرد. همزمان تهران و واشنگتن یکدیگر را به پاسخ و درگیری تهدید می‌کنند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد به زودی به وزرای خارجه ایران و ایالات متحده گفتگو خواهد کرد (عکس از DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP)

به دنبال «ترور» قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه قدس از سوی ایالات متحده آمریکا و افزایش تنش در منطقه به‌ویژه عراق، دومینیک راب، وزیرخارجه بریتانیا روز یکشنبه ۵ ژانویه/۱۵ دی اعلام کرد با برهم صالح رئیس جمهوری عراق و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور برای کاهش تنش در منطقه گفتگو کرده است.

در ساعت‌های پایانی پنحشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهان فرمانده سپاه قدس کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

دومینیک راب هم همصدا با آمریکا قاسم سلیمانی را یک «تهدید منطقه‌ای» خواند و گفت با شرایطی که آمریکا در آن به‌سر می‌برد همدلی می‌کند. او با این حال اعلام کرد به‌زودی با جواد ظریف گفتگو خواهد کرد. وزیرخارجه بریتانیا پیشتر نیز درباره تحولات ناشی از کشته‌شدن قاسم سلیمانی با همتایان فرانسوی و آلمانی خود گفتگو کرد و پنج‌شنبه برای دیدار با مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات متحده به واشنگتن خواهد رفت.

وزیرخارجه بریتانیا با اشاره ضمنی به امکان مذاکره میان ایران و ایالات متحده، درباره تحولات منطقه گفت:

«مسیری وجود دارد که به ایران اجازه می‌دهد از انزوای بین‌المللی خارج شود. ما باید اقدامات ناشایست ایران را محدود کنیم اما در عین حال باید تنش را کاهش دهیم و وضعیت ثبات ایجاد کنیم».

اظهارات وزیرخارجه بریتانیا درباره احتمال خروج ایران از انزوای بین‌المللی درحالی مطرح می‌شود که تنش‌های لفظی میان تهران و واشنگتن به‌طرز کم‌سابقه‌ای بالا گرفته است.

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته آمریکا را به «پاسخ کوبنده» و تلافی کشتن فرمانده ارشد سپاه قدس پاسداران تهدید کرده‌اند. به نوشته اعتماد آنلاین سخنگوی سازمان حشد شعبی، شبه‌نظامیان عراقی متحد با جمهوری اسلامی، در محور شمال عراق نیز یکشنبه ۱۵ دی آمریکا را به انتقام تهدید کرد و گفت: ما خواهان هدف قرار دادن مواضع آمریکا در سراسر جهان حتی تل‌آویو هستیم و از این کشور انتقام خواهیم گرفت.

علی لاریجانی، ٰرئیس مجلس نیز یکشنبه در جلسه علنی گفت:

«به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم بهتر است قبل از هر چیز کلاهتان را بردارید و از منطقه فرار کنید».

در سوی دیگر این تنش که ممکن است به درگیری نظامی در خاورمیانه بیانجامد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در پیامی که شامگاه چهارم ژانویه /۱۴ دی در توئیتر منتشر کرد ایران را خطاب قرار داد و نوشت؛ اگر ایران برای تلافی کشته‌شدن قاسم سلیمانی به منافع و دارایی‌های آمریکا صدمه‌ای بزند، او دستور داده ۵۲ هدف ایرانی – که به گفته ترامپ برای «ایران» و «فرهنگ ایرانی» اهمیت دارند و «سطح بالا» هستند - مورد حمله قرار گیرند

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی یکشنبه در واکنش به این اظهارات گفت: آمریکا برای تحت‌الشعاع قرار دادن «اقدام غیرانسانی و غیرقابل توجیه از نظر افکار بین‌المللی» این سخنان را مطرح می‌کند و «بعید است جرات درگیری داشته باشد».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    روباه پیر (انگلیس) هیچوقت بدنبال ایجاد ثبات نبوده و همیشه دنباله روی منافع آمریکا بوده است.

  • امید

    منتظر انتقام باش تنش زدایی با اعلام آمادگی جنگ با ایران خودتی احمق