ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصمیم در باره گام پنجم کاهش تعهدات برجامی

موسوی سفر یک هیات عمانی برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن را انکار کرد و گفت: سفر ظریف به بروکسل هم هنوز نهایی نشده است.

در ایران همزمان با مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان برخورد قاطع با آمریکا شدند. سفیر سویس باردیگر به وزارت امور خارجه احضار شد و سخنگوی وزارت امور خارجه ارسال پیام از سوی آمریکا را تایید کرد اما آن را «بی ادبانه» خواند و گفت: امشب در باره گام پنجم کاهش تعهدات اتمی تصمیم‌گیری می‌شود.

یکی از مراسم عزاداری قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در تهران

سه روز پس از «ترور» قاسم سلیمانی و همراهانش در عراق، همزمان با رایزنی‌ها برای آنچه که «کاهش تنش» عنوان می‌شود، تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا ادامه دارد و ایران در نظر دارد گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را عملی کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران یکشنبه ۱۵ دی گفت: «امشب نشست مهمی در مورد کاهش تعهدات برجامی و برداشت  گام پنجم برگزار می شود و در مورد این موضوع تصمیمات نهایی اتخاذ می شود».

او بدون بیان جزئیات بیشتر گفت:  این جلسه «می‌تواند تصمیمات اتخاذ شده را تحت الشعاع قرار دهد. این تصمیم خط مشی ایران در خصوص اجرای برجام و گامی که در پیش است را مشخص می‌کند».

ایران تا به حال چهار مرتبه تعهدات برجام را کاهش داده و به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اعلام گام پنج بر عهده رئیس جمهوری است.

شورای عالی امنیت ملی ایران (شاک)، جمهوری اسلامی ششم ژانویه ۲۰۲۰/ ۱۶ دی ۱۳۹۸ ایران در پنجمین مرحله تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد. علی شمخانی، دبیر این شورا چندی پیش گفته بود که ایران برای برداشتن گام پنجم آماده است.

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم ۱۱ دی گفت: «هیچ گشایشی در برجام صورت نگرفته است. بنابراین ایران در گام پنجم بر اساس منافع ملی مسیر کاهش تعهدات برجام را ادامه می‌دهد».

در همین رابطه روز گذشته (شنبه ۱۴ دی) همزمان با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: « تا اجرای پاسخ قاطع و کوبنده به ترامپ، صدور هرچه سریع‌تر دستور گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای لازم است».

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم در یک گزارش اجرایی شدن گام پنجم کاهش تعهدات توافق هسته‌ای را اولین گام برای «انتقام» دانست.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ایران اما یکشنبه ۱۵ دی به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: «گام پنجم کاهش تعهدات برجامی یک زمان‌بندی از پیش تعیین شده دارد و مطابق همان زمان‌بندی انجام خواهد شد».

اتحادیه اروپا تهدید کرده در صورتی که ایران گام پنجم را بردارد، مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد.

این اتحادیه از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دعوت کرده تا «برای کاهش تنش» به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل سفر کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: رایزنی‌ها در این باره انجام شده بود ولی «هیچ چیز نهایی نشده است».

موسوی تبادل پیام میان ایران و ایالات متحده آمریکا را تایید کرد اما پیام وزیر خارجه آمریکا را «خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک و بی‌ادبانه» توصیف کرد و گفت که ایران با «همان لحن شایسته مقامات آمریکایی و درسطح پایین‌تری» به این نامه پاسخ داده تا آمریکا «فکر نکند خبری است».

ایران در همین راستا امروز باردیگر سفیر سویس در تهران را به وزارت امور حارجه احضار کرد.

موسوی خبر المیادین، شبکه خبری نزدیک به حزب‌الله، مبنی بر سفر هیاتی از عمان به ایران به منظور میانجیگری میان تهران و واشنگتن را هم رد کرد. المیادین شامگاه شنبه از سفر یک هیات عمانی به ایران خبر داد و مدعی شد که ایران میانجیگری این هیئت را نپذیرفته است.

پیش از آن نیز برخی رسانه‌های منطقه‌ای سفر وزیر امور خارجه به تهران را در راستای میانجیگری میان ایران و آمریکا گزارش کرده بودند. موسوی مدعی شد که این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

وزیر امور خارجه قطر اولین مقام خارجی بود که پس از ترور قاسم سلیمانی در عراق به تهران سفر کرد.

قاسم سلیمانی و هیئت همراه او شامگاه پنجشنبه۱۲ دی/ دوم ژانویه در عراق ترور شدند. آمریکا مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت و پس از آن تنش کلامی تهران و واشنگتن افزایش یافت.

ایران گفته است که با اقدام نظامی پاسخ این اقدام آمریکا را خواهد داد. همزمان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی برای شناسایی نیروهای نظامی آمریکا به عنوان گروه تروریستی را در بررسی خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه شنبه در توییتر نوشت؛ در صورت اقدام ایران علیه آمریکا ۵۲ مرکز مهم شناسایی شده در ایران را هدف حمله نظامی قرار می‌دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.