ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان عراق در غیاب فراکسیون کردها طرح اخراج سربازان آمریکایی را تصویب کرد

عادل عبدالمهدی خروج نیروهای ایالات متحده آمریکا از عراق را «انتخابی درست» خواند و گفت این تصمیم به عراق اجازه می‌دهد روابط خود را با واشنگتن و دیگر کشورهای دوست بازسازی کند.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق موفق شدند در جلسه فوق‌العاده پارلمان  برای بررسی موضوع اخراج سربازان ایالات متحده و تحولات این کشور پس از ترور فرمانده سپاه قدس توسط ایالات متحده، پیش‌نویس طرح اخراج سربازان ایالات متحده را با ۱۷۰ امضا تصویب کنند.طرح تصویب‌شده به صورت خودکار دولت را موظف به اجرای آن نمی‌کند.

جلسه پارلمان عراق ابتدا به دلیل عدم حضور نمایندگان احزاب کرد و سنی به حدنصاب نرسید و به مدت یک ساعت به تعویق افتاد.

پارلمان عراق - عکس از آرشیو (SABAH ARAR / AFP)

به گزارش خبرگزاری روداو نمایندگان پارلمان عراق یکشنبه ۵ ژانویه/۱۵ دی پیش‌نویس طرحی را تصویب کردند که به موجب آن دولت موظف خواهد بود با فسخ برخی از توافقات پیشین با ائتلاف ضد داعش، از ایالات متحده آمریکا بخواهد نیروهایش را از عراق خارج کند. طبق گزارش منابع عراقی این جلسه که قرار بود در ساعت ۱ بعدازظهر تشکیل شود به علت به‌حد نصاب نرسیدن برای یک ساعت به تعویق افتاد اما نمایندگان شیعه موفق شدند ابتدا با حضور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و ۱۶۵ نماینده جلسه را تشکیل داده و با ۱۷۰ امضا این طرح را به تصویب برسانند.

به نوشته خبرگزاری الجزیره عادل عبدالمهدی خروج نیروهای ایالات متحده آمریکا از عراق را «انتخابی درست» خواند و گفت این تصمیم به عراق اجازه می‌دهد روابط خود را با واشنگتن و دیگر کشورهای دوست بازسازی کند. او گفت سربازان ایالات متحده تنها برای جنگیدن با داعش و آموزش نظامی در عراق حضور داشته‌اند.

پارلمان عراق پیشتر اعلام کرده بود برای بررسی پیامدهای حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که به کشته شدن فرمانده سپاه قدس و نایب‌رئیس حشد الشعبی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد انجامید جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حمله ایالات متحده به فرمانده سپاه قدس سبب بازنگری حضور نظامی این کشور در عراق خواهد شد و دولت عراق خواهان محدویت حضور نظامی آمریکا در چارچوب ائتلاف نطامی علیه داعش و حضور مستشاری نظامیان آمریکایی برای آموزش نیروهای عراقی، زیر نظر ارتش عراق است.

عدم حضور نمایندگان کرد و سنی و تعویق جلسه

پیش از شروع جلسه فوق‌العاده پارلمان خبرگزاری روداو به نقل از فراکسیون کردهای پارلمان اعلام کرد نمایندگان احزاب کرد در جلسه فوق‌العاده پارلمان شرکت نمی‌کنند. احزاب کرد با خروج نیروهای آمریکایی از عراق مخالف‌اند. پیشتر خروج سربازان ایالات متحده از شمال سوریه به تهاجم سنگین ترکیه علیه کردهای سوریه در روژاوا، بمباران این مناطق و راندن نیروهای کرد از مرز با ترکیه انجامید.

خبرگزاری الفرات نیز به نقل از فیان صبری، رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق اعلام کرد که این حزب در جلسه فوق‌العاده روز یکشنبه شرکت نخواهد کرد. منابع عراقی از عدم حضور نمایندگان کرد و سنی در صحن پارلمان خبر داده‌ بودند که به تعویق این جلسه برای یک ساعت منجر شد است.

سومریه نیوز ساعاتی پیش، از قصد کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق شکایت از حمله آمریکا به شورای امنیت خبر داد. فالح الخزعلی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق پیش از تشکیل جلسه روز یکشنبه گفت: «این کمیته موضوعات مختلفی را برای بررسی در جلسه امروز پارلمان آماده کرده که از جمله آنها پیش‌نویس قانون توافق‌نامه استراتژیک امنیتی و الزام دولت برای شکایت به شورای امنیت پیرامون حمله اخیر آمریکا به خاک عراق است».

الخزعلی اضافه کرد: «کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان با هرگونه توافق‌ در زمینه تجاری، اقتصادی و فرهنگی مخالف نیست. توافق‌نامه امنیتی نیز بر عدم مداخله نیروهای آمریکایی در امور داخلی تصریح دارد و مقصود از این توافق‌نامه تنها آموزش و تجهیز نیروهای عراقی است».

پیش‌نویس طرح پارلمان برای بازنگری حضور ایالات متحده در عراق

 الفرات، به نقل از یک منبع پارلمانی عراق متن پیش نویس مورد اشاره را منتشر کرده است.  طبق این پیش‌نویس دولت عراق متعهد خواهد شد «درخواست کمک‌ از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به منظور پایان دادن به عملیات نظامی در عراق و تحقق پیروزی را فسخ کرده و به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان داده و از استفاده آنها از عراق به هر دلیلی جلوگیری کند». همچنین در این پیش‌نویس آمده است:

«دولت عراق باید به نمایندگی از فرمانده کل نیروهای مسلح٬ آمادگی تکنسین‌ها و مربیانی خارجی را که به آنها احتیاج دارد و مکان‌های حضور آنها و ماموریت‌ها و مدت قراردادهایشان را اعلام کند» و «به نمایندگی وزیر خارجه شکایتی ضد ایالات متحده به دلیل نقض حاکمیت عراق و تجاوزات اخیر آن در این کشور به سازمان ملل ارائه دهد».

در حال حاضر نزدیک به ۵هزار سرباز آمریکایی در عراق باقی مانده‌اند که بیشتر آن‌ها نقش مشاور نظامی و مستشاری دارند.

بسیاری در عراق از جمله مخالفان حضور ایران و سپاه قدس در این کشور، از اقدام آمریکا برای ترور فرمانده ارشد نظامی سپاه پاسداران عصبانی‌اند و می‌گویند این اقدام ممکن است آن‌ها را وارد درگیری‌های تازه‌ای کند. به نوشته خبرگزاری رویترز تاکنون ده‌ها شهروند آمریکایی شاغل در شرکت‌های نفتی در بصره پس از هشدار سفارت آمریکا برای ترک عراق، این کشور را ترک کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    اصولاً آمریکا بدنبال متعارف دیپلماتیک و بین المللی با کشور ها نیست و فقط هدفش سلطه بر کشورهاست. ایستادگی تمام قد کشوری مانند ایران در برابر آمریکا مانند خاری در گلوی آنهاست و امیدواریم بقیه کشورها نیز به خود بیایند و این متجاوزین رو اخراج کنند.