ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ عراق را به اعمال تحریم‌های سخت تهدید کرد

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد تا وقتی دولت عراق میلیاردها دلار هزینه ساخت پایگاه‌ هوایی آمریکا در خاک آن کشور را نپردازد، سربازان آمریکایی این کشور را ترک نمی‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا عراق را تهدید کرد که اگر برای اجرای قطعنامه پارلمان مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از این کشور پافشاری کند، عراق را تحت تحریم‌های شدید قرار می‌دهد. ترامپ گفت آمریکا برای ساخت یک پایگاه هوایی در عراق میلیاردها دلار هزینه کرده. تا وقتی که عراق این پول را به آمریکا برنگرداند، آمریکا نیروهایش از این کشور را خارج نخواهد کرد.

دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه ۲۶ شهریور/۱۷ سپتامبر بعد از دیدار و گفت‌وگو با سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در راه بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در جمع خبرنگاران در هواپیمای رئیس جمهوری یک بار دیگر از تصمیم خود برای بمباران اهدافی در ایران از جمله اهداف فرهنگی در واکنش به پاسخ احتمالی ایران به ترور قاسم سلیمانی دفاع کرد. ترامپ گفت:

««آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. اما ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش جداگانه‌ای از میدان آزادی، مصلی تهران، حوزه علمیه قم و مقبره آیت‌الله خمینی در تهران به عنوان برخی از «اهداف فرهنگی» حمله احتمالی آمریکا به تهران یاد کرده است. بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه و همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ هرگونه حمله به اماکن فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق روز گذشته در جلسه فوق‌العاده پارلمان، با ۱۷۰ امضا پیش‌نویس طرح اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساندند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران دولت عراق را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد:

«ما یک پایگاه هوایی بسیار گران‌قیمت در آنجا داریم. ساخت این پایگاه سال‌ها قبل از ریاست جمهوری من میلیاردها دلار هزینه داشته. تا هزینه آن را نپردازند، جایی نمی‌رویم.»

ترامپ در ادامه سخنانش گفت اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد از آن کشور خارج شوند، و این کار را به‌شکلی دوستانه انجام ندهد عراق را تحت تحریم قرار می‌دهد:

 «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلا ندیده‌اند. طوری‌که تحریم‌های ایران در مقابلش کم‌اهمیت جلوه کند.»

مقامات آمریکایی در حال حاضر از نظر حقوقی قطعنامه پارلمان عراق درباره خروج سربازان آمریکایی را بررسی می‌کنند. بر اساس این قطعنامه نیروهای آمریکایی حق ندارند از حریم هوایی عراق استفاده کنند. ارتش آمریکا در حال حاضر در چارچوب نیروهای ائتلاف برای مبارزه با داعش بیش از ۵ هزار سرباز در عراق مستقر کرده است.

روز گذشته مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:

«در حالیکه واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر قطعنامه پارلمان عراق است، ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.»

نمایندگان سنی و کرد در رأی‌گیری پارلمان عراق شرکت نکردند. یک مقام ارشد عراقی گفته است:

«این یک پیروزی موقت برای احزاب حامی ایران بود. اما همچنین یک پیام واضح از سوی سنی‌ها و کردها و برخی دیگر بود که به آمریکایی‌ها گفتند آنها می‌خواهند شما در عراق بمانید.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احسان

    جناب "ایرانی" به نظر می رسد که شما ذره ای با تاریخ خونین, ضد-انسانی و ننگین اسلام آشنا نیستید, و هیچ نمیدانید که جنگ داخلی مابین مسلمین ۱۴۰۰ سال است که برقرار می باشد. مذهبی که پیروانش انقدر معتاد به کشتن همدیگر هستند, هیچ احتیاجی به دیگران برای تفرقه انداختن مابین اشان ندارد. آمریکا هم فقط یکی از نیروهای خارجی در منطقهء ما هست. اما مزدوران سایبر بسیج از یاد میبرند که چگونه آخوندها کشور را دو دستی تقدیم روسیه و چین کرده اند.

  • محسن

    جناب "سعید" (پالیزی) مشخص نیست که چرا از یاد برده اید که چگونه اردشیر زاهدی از قاسم سلیمانی به عنوان "سرباز وطن" یاد کرده و از آن بدتر, شازدهء کوکاینی (هر چه مامان جونم بگه) هنوز از سپاه پاسداران به عنوان "نیرویی که ضامن حفظ تمامیت ارضی کشور است" یاد می کند. آیا دلیل این اظهارات "وطن دوستانه" از سوی سلطنت باختگان وطن فروش می تواند این باشد که حزب اللهیون و ظل الهیون دو روی یک سکهء ارتجاع و استبداد در ایران هستند؟ همچنین از یاد نبرید که چگونه آن "عاری از مهر" پست فطرت بی شرف (که امیدوارم مانند پدر فاشیستش گور به گور شود) از مروجین اصلی کثافت ترین نوع شیعیان در کشور بود. اما در حماقت ساواکی های خرفت ابله حدی نیست. عقده های این جماعت حمار چندان است که هنوز هم نفهمیده و نخواهند فهمید که چگونه ترامپ با این سوء قصد, در حقیقت امر بزرگترین کمک را به آخوندها کرد. نفهمی و بلاهت از مشخصاتی است که برای سلطنت باختگان "با شیر اندرون شد و با جان به در شود." موفق باشید!

  • سعید

    مشخص نیست چرا چپگرایان دو آتشه، سینه چاکان پرولتاریا، امپریالیست ستیزان، یهود ستیزان، مصدقیون، جمهوری خواهان،ملی -مذهبیون، نو اندیشان دینی، استمرار طلبان برون مرزی، ولایت معاشان و دیگر داعیه داران فرهنگ شیعه اثنی عشری در این چند روزه دچار سکوتی خفت بار شده و برای نوشیدن شربت شهادت و اعزام به جبهه های نبرد حق و باطل اعلام آمادگی نمی نمایند؟ آیا علتش سوگ وار بودن برای سردار عارف است و‌باید عنقریب منتظر باشیم تا به ندای هل من ناصرا ینصرنی مقام عظما لبیک گویند؟

  • ایرانی

    بهترین تصمیمی است که کشورهای منطقه برای کوتاه کردن دست یک کشور غریبه و منفعت طلب می توانند انجام دهند. در واقع کشوری مانند آمریکا فقط برای دستیابی به منابع نفتی در خاورمیانه حضور دارد و از طریق ایجاد تفرقه میان کشورهای مسلمان منطقه دنبال مقاصد شوم خود است.