ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا برای شرکت در جلسه شورای امنیت به ظریف ویزا نداد

قرار بود ظریف پنجشنبه هفته جاری در شورای امنیت صحبت کند اما با توجه به ترور سلیمانی آمریکا مایل نبود تریبون شورای امنیت در اختیار وزیر خارجه ایران قرار گیرد.

روزنامه فارن پالیسی نوشته است که دولت آمریکا برای ورود محمد جواد ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ویزا صادر نخواهد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

شامگاه دوشنبه ۶ ژانویه / ۱۶ دی، فارین پالیسی از قول منابعی در وزارت خارجه آمریکا نوشت که ظریف قرار بوده که پنجشنبه ۹ ژانویه در شورای امنیت صحبت کند اما آمریکا برای او ویزا صادر نکرده است.

با توجه به حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در عراق پیش‌بینی‌ها این بوده که وزیر خارجه ایران از تریبون شورای امنیت برای مطرح کردن این حمله پهبادی استفاده کند.

وزارت خارجه ایران چند هفته پیش برای حضور نهم دسامبر محمدجواد ظریف در سازمان ملل درخواست روادید کرده بود و قرار بوده که ویزا را روز دوشنبه ۱۶ دی دریافت کنند. روز دوشنبه یک مقام سیاسی آمریکا که نام او در مقاله فارن پالیسی نیامده با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که آمریکا برای ظریف ویزا صادر نخواهد کرد.

فارن پالیسی منبع این خبر را سه دیپلمات ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است.

آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل و بنا به توافقنامه سال ۱۹۴۷ واشنگتن با این سازمان، ملزم است که برای مقام‌های سیاسی خارجی که برای کارهای مرتبط به سازمان ملل به شهر نیویورک سفر می‌کنند، جواز ورود صادر کند.

علیرضا میریوسفی - رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد این خبر گفت که هنوز جوابی در این زمینه به دست نمایندگی ایران در سازمان ملل نرسیده است.

محمد جواد ظریف، سه‌شنبه ۷ ژانویه/ ۱۷ دی در سخنانی که در مجمع گفت‌وگوی تهران در حضور یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان و حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان ایراد کرد با اشاره به ترور قاسم سلیمانی در عراق در تبلیغ طرح هرمز روحانی که به عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا مطرح شده گفت:

«می‌خواهم این پیام را به منطقه ارسال کنم که تهران همچنان لنگر صلح و امنیت و محور توسعه براساس همکاری بین کشورهای منطقه است. ایران راه حل‌گراست و کلیه کشورهای منطقه باید محور راه حل در پرونده‌های متعدد منطقه‌ای باشند. البته در این مسیر همراهی همه همسایگان و گام های روشن از سوی همگان ضروری است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد:

«امنیت با سنگ‌اندازی در حریم همسایه حاصل نمی‌شود. باور ما امنیت برای همه است. یک بار دیگر عرض می کنم آمریکا با ترور سردار شهید سرافراز قاسم سلیمانی پایان حضور نامشروع خود در غرب آسیا را رقم زده است.»

محمد جواد ظریف از ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. پیش‌تر، در تیرماه سال جاری آمریکا گفته بود که برای ظریف ویزای ورود به نیویورک صادر نخواهد کرد اما در آخرین لحظه این ویزا صادر شد. با این حال، وزارت خارجه آمریکا عبور و مرور دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی را به صحن سازمان ملل و چند خیابان در منطقه منهتن و کوینز نیوییورک محدود کرد. این موضوع موجب شد که ظریف به مانند همیشه نتواند به خبرگزاری‌های مختلف آمریکایی، سازمان‌های مختلف و اتاق-فکرهایی که معمولا به آنها سر می‌زد، سر بزند.

در آخرین حضور ظریف در سازمان ملل، مایک پمپئو - وزیر خارجه آمریکا - در واکنش به انتقادها در مورد محدود کردن حرکت وزیر خارجه ایران گفت که مادامی که دیپلمات‌های آمریکایی حق حضور در تهران را ندارند دلیلی برای حرکت آزادانه همتاهای ایرانی‌شان در داخل خاک آمریکا نمی‌بیند.

در ساعت‌های پایانی پنحشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی حمله پهبادی آمریکا موجب کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهان فرمانده سپاه قدس شد. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است. ترور سلیمانی تنش‌ها را میان مقام‌های سیاسی ایران و آمریکا افزایش داده است. ایران آمریکا را تهدید به انتقام کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هم تهدید کرده که که اگر ایران به منافع و دارایی‌های آمریکا صدمه‌ای بزند، او دستور داده که ۵۲ هدف ایرانی مورد حمله قرار بگیرند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • EA

    پهلوان پنبه قاسم سلیمانی کشته شد وکشتن او برای آمریکا راحت تر از کشتن یک خرمگس بود. چندین سال است مزدوران و نوکران رژیم برای پهلوان پنبه قاسم سلیمانی افسانه سرایی و قهرمان سازی می‌کنند و معلوم شد که جنایتکاران و دیکتاتورهایی مثل سلیمانی و خامنه ای و صدام حسین و قذافی که هزاران نفر از مردم بیگناه ایران و عراق و سوریه و یمن را کشته اند در واقع برای مردم بی دفاع و بی اسلحه اژدها هستند ولی در مقابل آمریکا تبدیل به موش و پهلوان پنبه می‌شوند. خامنه ای خود می‌داند که اگر غلط زیادی کند به سرنوشت صدام حسین دچار می‌شود و او را مانند موش از زیر سوراخ بیرون خواهند آورد و اعدام خواهند کرد.