ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو مقام آمریکایی از «تحرکات» نظامی ایران خبر دادند

طبق اظهارات دو مقام ایالات متحده، ایران در حال انجام «تحرکات» نظامی در منطقه است اما ماهیت دفاعی یا تهاجمی این تحرکات هنوز مشخص نیست.

دو مقام ایالات متحده از «تحرکات» ایران در منطقه و تغییر در آرایش کشتی‌های ایرانی در آبهای ایران خبر دادند. به گفته آن‌ها ماهیت دفاعی یا تهاجمی این تحرکات هنوز مشخص نیست اما یک حمله «عمده» را در دو روز آینده پیش‌بینی می‌کنند. در همین رابطه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی قطعا در جهت تلافی ترور قاسم سلیمانی اقدام خواهد کرد و مسئولیت آن را برعهده خواهد گرفت.

دو مقام آمریکایی از تغییر آرایش شناورهای ایرانی در آبهای ایران خبر دادند. عکس از آرشیو

خبرگزاری اسوشیتدپرس سه‌شنبه ۱۷ دی/۷ ژانویه به نقل از دو مقام ایالات متحده آمریکا اعلام کرد ایران در حال انجام «تحرکات» نظامی در منطقه است اما برای منابع اطلاعاتی کاخ سفید هنوز ماهیت دفاعی یا تهاجمی این تحرکات مشخص نیست.

یکی از این مقامات در این‌باره به اسوشیتدپرس گفت:

«شناورهای ایرانی [در آب‌های خلیج فارس] «پخش» شده‌اند و با این‌که قصد آن‌ها مشخص نیست، ممکن است به سرعت برای حمله اقدام کنند».

مقام دیگر ایالات متحده گفت:

«آمریکا پیش‌بینی می‌کند یک حمله «عمده» [از سوی ایران] در یکی دو روز آینده انجام شود».

این دو مقام که مایل به فاش شدن نامشان نبوده‌اند به اسوشیتدپرس گفته‌اند از این مسئله که ایران ممکن است به تلافی یکی از رهبران عالی‌رتبه ایالات متحده را هدف قرار دهد، آگاهند. به گفته آن‌ها به‌رغم این‌که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه گفته بود که این کشور «تصمیم‌گیرندگان واقعی» ایران را هدف قرار می‌دهد و نه شبکه متحدان نیابتی آن را، ترور فرمانده ارشد سپاه قدس نشانه تغییر در سیاست‌های واشنگتن نسبت به تهران نیست.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» اعلام کرد: ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی پاسخ می‌دهد و پس از انجام این اقدام، مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت.

او درباره این‌که آیا پاسخ ایران به اقدام آمریکا، به «جنگ همه‌جانبه» منجر خواهد شد، گفت:

«این به ایالات متحده بستگی دارد. ایالات متحده علیه ایران یک اقدام جنگی انجام داد. باید برای تبعات این کار آماده باشد. سپس باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به یک باتلاق کشیده شود یا می‌خواهد این [درگیری] را تمام کند».

ظریف گفت ایران در زمانی که «ما انتخاب کنیم» برای تلافی ترور قاسم سلیمانی اقدام خواهد کرد و اضافه کرد:

«ایران قطعا به ترور پاسخی متناسب می‌دهد. ایران کشور بسیاری صبوری است. ما بعد از بررسی‌های لازم اقدام خود را اجرایی خواهیم کرد، اما اطمینان دارم که این [اقدام] انجام می‌شود، در زمانی که ما انتخاب کنیم، نه در زمانی که ایالات متحده انتخاب کند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی اما اعلام کرد: «ایران هرگز غیرنظامیان آمریکایی را در فهرست اهداف خود قرار نمی‌دهد و  پاسخ تلافی‌جویانه ایران علیه مراکز نظامی خواهد بود».

روز سه‌شنبه نیروی دریایی ایالات متحده نیز به کشتی‌هایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند در مورد افزایش تهدید‌ها پس از قتل قاسم سلیمانی، هشدار داد.

ترور قاسم سلیمانی به تسریع خروج ایران از توافق هسته‌ای برجام و تهدید به «پاسخ کوبنده» و درگیری نظامی منجر شده و تنش‌های بین تهران و واشنگتن را به بالاترین حد در سال‌های گذشته رسانده است.

ظریف درباره خروج ایران از برجام گفت: «این توافق در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد، اما می‌توان و باید آن را حفظ کرد».

از سوی مقابل ایالات متحده نیز به تقویت مواضع خود در منطقه ادامه می‌دهد و برخی از نیروهایش را جابه‌جا کرده است. ارتش این کشور در روزهای گذشته علاوه بر توقف عملیات‌های نظامی و آموزشی ائتلاف ضد داعش، حفاظت از سربازان خود را به‌ویژه در عراق افرایش داده و بخشی از سربازانش را از کویت به عراق منتقل کرده است.

پارلمان عراق با تکیه بر نمایندگان شیعه‌مذهب نزدیک به جمهوری اسلامی یکشنبه طرح اخراج نیروهای ایالات متحده از عراق را تصویب کرد اما روز دوشنبه مارک اسپر، وزیر دفاع کاخ سفید اعلام کرد این کشور هنوز تصمیمی مبنی بر خروج نیروهایش از عراق نگرفته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که برای خونخواهی از قاسم سلیمانی ۱۳ سناریو طراحی شده است. نیویورک تایمز به نقل از یک منبع مطلع ایرانی ادعا کرد که خامنه‌ای دستور داده که این بار نه نیروهای نیابتی، بلکه مستقیماً نیروهای ایرانی وارد عمل شوند.

همزمان با این تحولات رئیس جمهوری روسیه در سفر اعلام‌نشده‌ای وارد سوریه شد و با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.