ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: با قتل سلیمانی هم‌پیمانان خود را تقویت کردیم

مایک پمپئو در یک نشست خبری گفت حمله به سلیمانی از جمله برنامه‌های چارچوب راهبردی آمریکا در خاورمیانه بود.

وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت حمله به سلیمانی از جمله برنامه‌های چارچوب راهبردی آمریکا در خاورمیانه بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا (عکس: آرشیو)

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۷ ژانویه/ ۱۷ دی در یک نشست خبری  ایران را متهم کرد که با گروه‌های مسلح متعددی در خاورمیانه از جمله با طالبان در افغانستان در ارتباط است. به گزارش خبرگزاری رویترز پمپئو گفت:

«ایران از پذیرش یک چارچوب بین‌المللی و منطقه‌ای برای صلح خودداری کرد و به شکل فعالانه‌ای تلاش می‌کند پروسه صبح را مختل کند و به حمایت خود از گروه‌های مسلح همچنان ادامه می‌دهد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این نشست خبری اعلام کرد که همکاری پیوسته‌ای بین واشنگتن و کشورهای اروپایی درباره پرونده ایران وجود دارد. پمپئو از کشورهای اروپایی خواست به توقف تعهدات ایران در برجام پاسخ دهند.

در همان حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان صبح سه‌شنبه بعد از دیدار و گفت‌وگو با وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه اعلام کرد که برلین تصمیم ایران برای توقف تعهداتش در توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد. ماس  از اروپا خواست که گام پنجم و نهایی ایران در کاهش تعهداتش در برجام را بی‌پاسخ نگذارد:

«اعلام توقف محدودیت‌های هسته‌ای در ایران مسیر غلطی است که تهران در پیش گرفته و ما نمی‌توانیم این اقدام را ندیده بگیریم. اروپا باید پاسخ مناسبی بدهد.»

 وزیر خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن درباره حمله هوایی آمریکا در روز جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ آبان به کاروان حامل قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد که به کشته شدن او و همراهانش از جمله ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی انجامید گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم قتل سلیمانی را بر اساس اطلاعات دقیقی اتخاذ کرده بود:

 «سلیمانی با سازمان‌های تروریستی در منطقه مرتبط بود و در هدف قرار گرفتن هزاران سوری و تعداد زیادی از عملیات‌های تروریستی نقش داشت.»

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق گفته بود که سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق و از راه قانونی وارد این کشور شده بود و قرار بود پیامی از تهران را برای او بیاورد. مایک پمپئو سفر سلیمانی برای انجام مأموریت دیپلماتیک را رد کرد:

«داستانی سر هم کرده‌اند که مبنایش این است: یک آقایی، یک دیپلمات بلندپایه‌ای به نام قاسم سلیمانی به بغداد سفر کرده که مأموریت صلح‌جویانه خود را به انجام برساند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در دفاع از قتل سلیمانی گفت:

«بودجه ایران به شدت با مشکل مواجه شده است. ما هم‌پیمانان خود را تقویت کردیم. حمله به سلیمانی از جمله برنامه‌های چارچوب راهبردی بود. پیام جدی ترامپ را رساند به ایران که اگر جان آمریکایی‌ها را تهدید کند چنین اتفاقی می‌افتد.»

مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه برای نخستین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی با قید سه فوریت طرحی به نام «انتقام سردار سلیمانی» را تصویب و تبدیل به قانون کرد. بر این اساس کلیه اعضای پنتاگون، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران ترور سلیمانی تروریست اعلام شدند و ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای تقویت نیروی قدس اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.