ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ترامپ به حمله هوایی ایران: همه چیز خوب است

چهار ساعت پس از آغاز حمله هوایی ایران به پایگاه‌های ایالات متحده آمریکا در عراق، رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و گفت که صبح فردا بیانیه‌ای خواهد داد.

چهار ساعت پس از آغاز حمله هوایی ایران به پایگاه‌های ایالات متحده آمریکا در عراق، رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «همه چیز خوب است.»

نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الاسد که بامداد هشتم ژانویه مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت - عکس از آرشیو

بامداد هشتم ژانویه/ ۱۸ دی و چند ساعت پس از آغاز حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به توییتر آمد و نسبت به حملات موشکی ایران واکنش نشان داد.

ترامپ نوشت:

"موشک‌هایی از ایران به سمت دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده‌اند. ارزیابی تلفات و خسارات در حال انجام شدن است. تا کنون به خیر گذشته است. ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش را در جهان داریم که کسی به پای آن نمی‌رسد. فردا صبح بیانیه خواهم داد."

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) January 8, 2020

ترامپ پیام خود را با "همه چیز خوب است" آغاز کرد.

خبرگزاری صداوسیما از قول یک منبع آگاه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته است که دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی در حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق کشته شده‌اند. منابع آمریکایی این خبر را تایید نکرده‌اند و گفته‌اند که حملات در بین نیروهای آمریکایی تا کنون تلفاتی نداشته است.

با وجود اینکه سی‌سی‌ان اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، در رابطه با حمله ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق سخنرانی خواهد کرد، دو منبع کاخ سفید گفتند که او در شب حمله سخنرانی نخواهد کرد. پیش‌تر اعلام شده بود که مشاوران دونالد ترامپ در تدارک بیانیه‌ رئیس جمهوری آمریکا خطاب به مردم کشور خود در رابطه با حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق هستند. کاخ سفید هم در شب حمله بیانیه‌ای صادر نکرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم تقریبا هم‌زمان به توئیتر آمد و نوشت که ایران به دنبال تشدید وضعیت یا جنگ نیست، اما "از خود علیه هرگونه تجاوز دفاع خواهد کرد."

ظریف نوشت:

"ایران اقدامات متناسبی را بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در دفاع از خود انجام داد و به سرانجام رساند، و بر اساس آن پایگاهی که از آن حمله نظامی علیه شهروندان ما و مقامات ارشد مان صورت گرفت، هدف حمله قرار گرفت. "

همچنین مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده مایک پومپئو، وزیر امور خارجه در پی حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی این کشور در اربیل با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تماس گرفته است. این دو نفر قرار است باهم در تماس مداوم باشند.

غلی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی نیز در توئیتر پیامی منتشر کرده و حرف‌های ظریف را در این مورد که ایران به دنبال جنگ نیست اما از خود دفاع خواهد کرد، تکرار کرده است. او در این توئیت از "عملیات موفق سپاه" تشکر کرده و نوشته است:

"به همان جایی که حمله از آن صورت گرفته بود پاسخ مشروع داده شد. ما به دنبال جنگ نبوده‌ایم اما هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت."

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای آمریکا را تهدید کرده و گفته است که هر "شرارت جدید آمریکا" را ایران پاسخ خواهد داد. او نوشته است که وقت آن رسیده که نیروهای ایالات متحده آمریکا از منطقه خارج شوند.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در واکنش به حملات موشکی ایران به خاک عراق در حساب توییتری خود پیامی نوشت و برای عراق و اربیلن آرزو امنیت و سلامتی کرد.

ایران در ساعت یک و بیست دقیقه بامداد هشتم ژانویه/ ۱۸ دی به وقت محلی با موشک‌های بالستیک به پایگاه عین‌الأسد در عراق و پایگاه دیگری در نزدیک فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. مقام‌های نظامی سپاه گفته‌اند که ساعت حمله بنا به ساعت حمله آمریکایی‌ها به کاروان قاسم سلیمانی و همان ساعت انتخاب شده است.

هم‌زمان با حمله نظامی ایران به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق، مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی در کرمان انجام شد. در این مراسم محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر قالیباف و  رمضان شریف سخنگو و رئیس روابط عمومی سپاه به همراه فرزندان و خانواده سلیمانی شرکت داشتند.

سخنگوی سپاه در حاشیه مراسم خاکسپاری سلیمانی در کرمان در مورد واکنش کاخ سفید به حملات موشکی ایران گفت:

"آمریکایی‌ها دستپاچه جلسه اصظراری تشکیل دادند. اول اعلام کردند ترامپ سخنرانی می‌کند و لحظاتی بعد گفتند سخنرانی لغو شد... "

حملات ایران به این اهداف در داخل خاک عراق منجر به کشته شدن نیروهای آمریکایی نشده است، اما برخی منابع آمریکایی از کشته شدن نیروهای عراقی خبر داده‌اند. تعداد تلفات احتمالی هنوز مشخص نیست.

در بیانیه پنتاگون در مورد این حمله، شمار موشک‌ها دست‌کم ۱۲ فروند ذکر شده است که از خاک ایران عراق را هدف قرار داده‌اند.

اما پس از بیانیه پنتاگون، مقام‌های وزارت دفاع به فاکس نیوز گفته‌اند که ایران ۱۵ موشک به سمت عراق شلیک کرده است. از این ۱۵ موشک، ۱۰ موشک به پایگاه هوایی عین الأسد اصابت کرد، یک موشک به پایگاهی در اربیل و چهار موشک دیگر به هدف نخورده‌اند.

رسانه روداو در اقلیم کردستان، تصاویر بقایای دو موشک ایران را منتشر کرده که یکی عمل نکرده و دیگری منفجر شده است. به گزارش روداو موشکیکه در در پنج کیلومتری پایگاه اربیل فرود آمده منفجر نشده  است.  موشک دیگری در پنجاه کیلومتری شمال غرب اربیل منفجر شده و روداو تصویر بقایای آن را منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس و تسنیم (نزدیک به سپاه پاسداران) از قول مقام‌های نظامی ایران نوشته‌اند که ایران ۳۵ موشک به سمت پایگاه‌های آمریکایی در عراق شلیک کرده است.

وزارت دفاع آمریکا در حال ارزیابی خسارت‌های وارد آمده است، اما اعلام کرده که «در روزهای اخیر و در پاسخ به تهدیدها و اقدامات ایران، وزارت دفاع آمریکا تمام تمهیدات لازم برای حفظ امنیت نیروهای خود و شرکای ائتلاف را انجام داده است.»

سپاه در واکنش به تلافی‌جویی احتمالی، به دولت‌های منطقه هشدار داد که اجازه استفاده از خاک آنها برای حمله به ایران را ندهند. در بیانیه سپاه دولت‌های منطقه‌ای تهدید شده‌اند که اگر به هر ترتیب مبدأ اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهند گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهو

    خدا لعت کندبه کسانی که دنبال جنگ وخونریزی هستند

  • وحید محمدی

    جنگ ارتجاعی آنها و جنگ طبقاتی ما! بعید به نظر می‌رسد که امپریالیست بزرگ امریکا به موشک پرانی امپریالیست کوچک ایران پاسخ ندهد. با وجود تمام تحلیل ها مبنی بر نمایشی بودن این واقعه، اما خطر جنگ بیش از هر زمانی وجود دارد. حملات آمریکا و همپیمانانش، قطعا هوایی خواهد بود، البته نه به جهت اشغال ایران، بلکه برای درهم شکستن سیاست مداخله جویانه اش در مناطق تحت نفوذ ناتو در خاورمیانه. خطر جانی شهروندان آمریکایی را تهدید نخواهد کرد، اما شهروندان غیرنظامی ایران را چرا! در این وضعیت منافع و سلامت جامعه قربانی ماجراجویی و قدرت پرستی جریانات دست راستی حاکم بر ایران و آمریکا خواهد شد. ننگ بر طرفداران جنگ طلب سلیمانی و ترامپ. اینها دو روی یک سکه هستند. موضع طبقه کارگر و توده های تحت ستم در عدم وجود سازماندهی دخالتگر، چیزی جز تحریم جنگ نخواهد بود! این درگیری و دسته بندی جنگی کاملا ارتجاعی است. همانقدر که توجیه جنگ توسط نیروهای سیاسی آمریکا خطرناک است، اما توجیه گری افراد و جریانات برای کشاندن جامعه به پای جنگ در ایران نیز شیادانه است. قربانی طبل های توخالی دفاع از میهن یا اسلام نشوید. نه این "اسلام" و سردارانش جز سرکوب برای شما چیزی داشته اند و نه کسی یک متر مربع از خاک میهن را تا کنون به شما به رایگان اهدا کرده است. اسلام و خاک این کشور دربست در قبضه حاکمین است، لذا جنگ هم جنگ خودشان است. آنها مطالبات زیاده‌خواهی‌هانه خود مبتنی بر اشغال خاک بیشتر در کلیت خاورمیانه را دارند و جامعه نیز خلع مالکیت شده و فاقد کار، نان آموزش و بهداشت رایگان است. جنگ برای هیچ جامعه ای رفاه به ارمغان نمی‌آورد، اما خون و خونریزی چرا! به همان میزان که آمریکا برعلیه منافع توده های مردم است، حکومت ایران نیز همچون یک فرمت کوچک از همان قدرت سرمایه داری و استعمارگر، هر گامی که بر می‌دارد تنها در جهت خدمت به منافع قشر و طبقه ای خاص است. جنگ را فعالانه بایکوت کنید!