ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روند تازه ایران در مقابله با اقدام نظامی آمریکا

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد از این پس ایران مستقیماً به هرگونه اقدام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه پاسخ می‌دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد ایران روند تازه‌ای را در پیش گرفته است: زدن مستقیم پایگاه‌های آمریکا در پاسخ به هرگونه اقدام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه. درگیری مستقیم ایران و آمریکا از بحران گروگانگیری در سال ۵۸ تاکنون سابقه نداشته است.

سرلشکر محمد باقری

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۱۸ دی/ ۸ ژانویه با اشاره به حملات موشکی بامداد امروز به پایگاه عین‌الاسد و پایگاه اربیل آمریکا در عراق با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد از این پس ایران مستقیماً به هرگونه اقدام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه پاسخ می‌دهد.

 «عملیات غرورآفرین شب گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. از این پس هرگونه شرارت جدید آمریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد.»

چند ساعت پیش از انتشار این بیانیه سپاه پاسداران در خونخواهی سپهبد قاسم سلیمانی به پایگاه عین‌الاسد و پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل ۱۲ موشک بالستیک میان‌برد شلیک کرد و به این ترتیب نخستین پرده «انتقام سخت» که خامنه‌ای بعد از حمله آمریکا به کاروان حامل سلیمانی و همراهانش در بغداد خواهان آن شده بود، بلافاصله بعد از خاکسپاری فرمانده سپاه قدس در کرمان انجام شد. با این حمله دست‌کم در کوتاه‌مدت سطح تنش بین آمریکا و ایران کاهش یافت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیام داد «همه چیز خوب است» و محمد جواد ظریف نیز با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که «ایران خواهان جنگ نیست.»

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در ادامه اطلاعیه خود خواهان خروج نیروهای آمریکایی از منطقه خاورمیانه شد:

 «اینک وقت آن رسیده است تا سردمداران شرور ایالات متحده با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در گستره‌ وسیعی از جغرافیای جهان، روشی اصولی را اتخاذ کرده و هر چه سریع‌تر نیروهای ارتش تروریستی خود را از منطقه خارج نمایند.»

خروج آمریکا از عراق

پارلمان عراق یکشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی با صدور قطعنامه‌ای خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق شد. نیروهای ائتلاف هم برای خروج ایمن از عراق اعلام آمادگی کرده بودندو اما در آخرین لحظات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد در پیش‌نویس نامه ویلیام سیلی از فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در عراق، به عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مشترک عراق به اشتباه کلمه «عقب‌نشینی» درج شده. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران درباره نامه‌ سیلی به یارالله گفت:

«پیش‌نویس نامه درباره خروج از عراق هیچ ارزشی ندارد و آمریکا به دنبال خروج از عراق نیست. آمریکا نیازمند ادامه حضور در عراق برای مبارزه با داعش است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در جمع خبرنگاران در کاخ سفید با تاکید بر همین معنا گفت:

«اگر عراق را ترک کنیم ایران نفوذش بیشتر می‌شود. نیروهای‌مان یک زمانی از عراق خارج خواهند شد.»

سخنگوی سنتکام اعلام کرد که در حمله بامداد چهارشنبه ایران به دو پایگاه آمریکا در عراق مجموعاً ۱۵ موشک شلیک شده که ۱۰ فروند آن‌ها به پایگاه عین الاسد برخورد کرده،یک فروند به پایگاه آمریکا در اربیل و چهار فروند هم به هدف برخورد نکرده است. ارتش عراق اما با انتشار بیانیه‌ای از شلیک ۲۲ موشک و اصابت ۱۷ موشک به پایگاه عین‌الاسد خبر داد و اعلام کرد که برخلاف آنچه که در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده هیچ عراقی در این حملات آسیب ندیده است.

یک منبع آگاه در سپاه در گفت‌وگو با رسانه‌های امنیتی داخلی ادعا کرد:

« ۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد. به رغم آماده‌باش کامل آمریکایی‌ها پدافند آنها نتوانست هیچ عکس‌العملی نشان دهد.»

این منبع آگاه در ادامه ادعاهای خود افزود:

« ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی ها منهدم خواهد شد.»

بعد از بحران گروگانگیری در آبان ۵۸ حملات موشکی به دو پایگاه آمریکا در خاک عراق نخستین درگیری مستقیم ایران و آمریکا است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.