ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های کردستان عراق: این منطقه را درگیر مناقشات نکنید

در پی حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق، از جمله به اربیل مقام‌های اقلیم کردستان می‌گویند این منطقه با افزایش تنش‌ها قطعاً آسیب خواهد دید. آن‌ها خواهان آرامش هستند.

حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا و اربیل کردستان عراق، مقام‌های این منطقه را نگران کرده است. آن‌ها بیم دارند که با گسترش تنش‌ها و درگیری‌ها اقلیم کردستان نیز آسیب ببیند. مقام‌های کرد خواهان برخورد منطقی و به‌دور از احساس و تنش‌زدایی هستند.

پرچم‌های عراق و اقلیم کردستان ـ عکس از آرشیو

کردستان عراق به منطقه‌ای برای تسویه حساب‌های ایران و آمریکا تبدیل شده است در حالی‌که به‌گفته جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان این منطقه نقشی در این تنش‌ها ندارد. بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی افزون بر حمله به پایگاه عین‌الاسد آمریکا به اقلیم کردستان و اطراف شهر اربیل نیز حمله موشکی کرد.

جبار یاور چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه به شبکه رووداو گفت: «متأسفانه عراق به مرکز رودررویی‌ها تبدیل شده است. با توجه به این‌که اقلیم کردستان بخشی از عراق است ما مطمئناً از این آتش آسیب خواهیم دید، در حالی که اقلیم کردستان در این ماجرا درگیر نیست و درگیر آن نخواهد شد.»

این اظهارات پس از حملات موشکی سپاه پاسداران در بامداد چهارشنبه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق بیان می‌شود. سپاه پاسداران در خونخواهی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به پایگاه عین‌الاسد و پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل چندین موشک بالستیک میان‌برد شلیک کرد.

به‌گزارش رووداو، یکی از موشک‌های شلیک‌شده به خاک اقلیم کردستان در پنج کیلومتری فرودگاه اربیل فرود آمد اما منفجر نشد. موشک دیگر به نزدیکی شهرستان برده‌رش، واقع در ۵۰  کیلومتری پایتخت اقلیم کردستان اصابت کرد.

ارتش عراق در بیانیه‌ای گفته است که ایران ۲۲ موشک شلیک کرده که ۱۷ فروند آن‌ها به پایگاه نظامی عین‌الاسد اصابت کرده‌اند و دو موشک در منطقه حیطان خورده‌اند اما منفجر نشده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که «ارزیابی از تلفات و خسارت‌ها» انجام خواهد شد.

وزارت کشور اقلیم کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که حمله به پایگاه نظامی در نزدیکی اربیل هیچ‌گونه تلفات مادی و انسانی نداشته است.

دبیرکل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان با تأیید این خبر گفت: «حتی اگر تلفات انسانی هم وجود نداشته باشد، تأثیرات دیگری خواهد گذاشت. این حملات به دلیل استفاده از موشک‌های بالستیک توسعه خطرناکی یافته است... امیدواریم که فراتر از این نرود.»

جبار یاور افزود: «از طرف بخش ریاست جمهوری منطقه‌ای و نخست‌وزیری باید برنامه‌های جامعی برای هر امکان و رویدادی در آینده وجود داشته باشد.»

رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان اقلیم کردستان در نشستی خواستار حل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو شدند و تأکید کردند که منطقه کردستان نباید به میدان نبردی برای دیگران تبدیل شود. قرار بود این جلسه قبل از وقوع حملات موشکی برگزار شود.

آن‌ها در بیانیه مشترکی گفتند که تحولات اخیر در حالی رخ می‌دهد که تروریسم همچنان خطری واقعی برای اقلیم کردستان، عراق و منطقه است.

در این بیانیه آمده است: «درباره تحولات اخیر و به‌ویژه حمله موشکی ایران به اقلیم کردستان و استان الانبار عراق باید گفت که راه حل نظامی هیچ کمکی به حل مشکلات نمی کند.»

جبار یاور افزود: «ایران پایگاه نظامی‌ای را هدف قرار داده که از آن اطلاعاتی دارد و موشک‌هایش می‌توانند به آن برسند، در حالی که در پایگاه‌های نظامی مستقر در اقلیم کردستان نیروهای جنگی وجود ندارند. پایگاه‌های موجود در اقلیم کردستان به‌منظور هماهنگی برای نبرد علیه گروه "دولت اسلامی" (داعش) و مشاوره‌های نظامی و اطلاعاتی ایجاد شده‌اند.»

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای گفته است که عراقی‌ها باید در جست‌وجوی راه حلی برای ناآرامی‌های فعلی کشور، با «منطق و نه عواطف» باشند.

بارزانی گفت: «طی چند روز گذشته وضعیت بسیار خطرناکی در منطقه و عراق به‌وجود آمده است و تهدید بزرگی در همه جا احساس می‌شود. در چنین شرایطی باید از فکر و منطق بهره برد تا راه حلی پیدا شود، نه احساسات و سوءاستفاده بی‌فایده از اوضاع.»

بارزانی با بیان این‌که اقلیم کردستان درگیر هیچ جنگ نیابتی‌ای نخواهد شد، افزود: «اگر روند حل مسئله فعلی در منطقه خاورمیانه با عقل و خرد منطبق باشد، مطمئناً آماده همکاری هستیم. با این حال، ما نمی‌توانیم درگیر جنگ‌های نیابتی شویم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    اون موقع که نماینده هاتونو از پارلمان بیرون کشیدین باس فکرشو می کردین استقلال که هیچ گمونم قراره خواب خوش هم به آرزوهاتون اضافه بشه