ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قدردانی روحانی از سپاه: به هر اقدامی پاسخ قاطع می‌دهیم

روحانی به صورت تلویحی قاسم سلیمانی کشته شده را کارآمدتر از سلیمانی زنده توصیف کرد و مدعی شد: «خون او امروز کاری کرد که سلیمانی می‌بایست سالیان دراز برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کرد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چهارشنبه ۱۸ دی در جلسه هیئت وزیران از قاسم سلیمانی تجلیل و از سپاه پاسداران به خاطر «عملیات نظامی به پایگاه‌های نظامی آمریکا» در عراق قدردانی کرد. روحانی شلیک موشک از ایران به پایگاه‌های بزرگ آمریکایی در منطقه را نشانه این دانست که ایران « در برابر آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند».

شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در شورای اداری استان اردبیل
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رئیس دولت جمهوری اسلامی گفت:

 « اگر آمریکا از این به بعد بخواهد مرتکب جنایت دیگری شود باید بداند که پاسخ محکم تری را خواهد گرفت. آمریکایی ها اگر آگاهی و هوشیاری داشته باشند در این مقطع اقدام دیگری انجام نمی‌دهند اما اگر این کار را انجام دادند هم مردم و هم نیروهای مسلح کشور آماده اقدام متقابل در برابر آنها هستند».

سپاه پاسداران ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و اعلام کرد که این حمله را به انتقام ترور قاسم سلیمانی که ۱۲ دی در عراق به دست نیروهای آمریکایی ترور شد، انجام داده است.

روحانی از سپاه بابت این عملیات قدردانی کرد، قاسم سلیمانی را ستود و گفت که او فقط یک نظامی نبود بلکه « یک سیاستمدار، استراتژیست و یک فرد توانمند در مذاکرات سیاسی با احزاب، گروهها و حتی مقامات بلندپایه منطقه و خارج از منطقه بود».

او در بخش دیگری از اظهاراتش «فریاد یکپارچه» علیه حضور آمریکا را دستاورد آنچه که «شهادت» قاسم سلیمانی عنوان کرد، دانست و به صورت تلویحی سلیمانی کشته شده را کارآمدتر از سلیمانی زنده توصیف کرد:«اگر سلیمانی ماه‌ها و سال‌ها تلاش می‌کرد تا این منطقه یکپارچه علیه آمریکا شود نمی‌توانست آن طور که باید به این هدف برسد، اما خون او و شهادت او امروز کاری کرد که سلیمانی می‌بایست سالیان دراز برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کرد».

روحانی سپس تصویب خروج نظامیان آمریکا از عراق در مجلس عراق را «پاسخی به اقدامات جنایتکارانه آمریکا» برشمرد که به گفته او « مسیر را برای اخراج دائمی آمریکا از عراق و انشاءالله در آینده از منطقه فراهم کرد». پارلمان عراق ۱۵ دی در غیاب نمایندگان فراکسیون کردها و بسیاری از نمایندگان سنی به طرحی رای داد که دولت را به قطع همکاری و اخراج نظامیان کشورهای دیگر ملزم می‌کند.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از اظهاراتش طرح سه فوریتی مجلس شوراس اسلامی که کلیه نیروهای مسلح آمریکا را «تروریست» می‌داند و گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای را «گام مهمی علیه اقدامات جنایتکارانه آمریکا» عنوان کرد.

ایران شامگاه یکشنبه ۱۶ دی اعلام کرد گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای را اجرایی می‌کند. به گفته حسن روحانی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات اتمی  برای اولین بار«در تحقیق و توسعه، ساخت انواع سانتریفیوژها و نصب آنها و مقدار سطح و درصد غنی سازی هیچ محدودیتی ندارد».

روحانی مدعی شد که سازمان انرژی اتمی ایران «در یکی دو سال اخیر به خوبی خود را آماده کرده بود و امروز با این فرمان شاهد شکوفایی بزرگ در صنعت هسته ای خواهیم بود».

او در شرایطی که به آمریکا اخطار می‌کرد: «اگر مرتکب جنایتی شود، پاسخ قاطع خواهد گرفت»، ایران را از اقدامات احتمالی در کشورهای دیگر علیه نیروهای آمریکایی مبرا دانست و گفت: «آمریکایی ها نباید خطا کرده و اگر در دیگر کشورها اقداماتی علیه آنها انجام شد، بگویند که توسط نیروهای نیابتی ایران به انجام رسیده است، ما نیروی نیابتی نداری، هیچ نیرویی در هیچ کشوری تحت فرمان ما نیست».

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، و فرمانده حشدالشعبی در عراق پیش از این اعلام کرده بودند که «انتقام» قاسم سلیمانی را از نیروهای آمریکایی در منطقه خواهند گرفت. روحانی اما گفت که آمریکا نباید خطا کند و این اقدامات احتمالی که در هر کشوری صورت می‌گیرد را به ایران نسبت دهد.

رئیس جمهوری ایران حضور مردم در تشییع جنازه قاسم سلیمانی را هم ستود و آن را نشانه «همدلی» و «وحدت» خواند. از مسئولین خواست تا این «وحدت» را قدر بدانند چرا که به گفته او «هر کس شکاف و تفرقه ایجاد کند حرمت خون این سردار بزرگ را نگاه نداشته است».

صبح امروز علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی را «قیامت» توصیف کرده بود که نشان می‌داد «انقلاب اسلامی زنده است».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.