ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقتدی صدر دستور آرامش داد

ترور قاسم سلیمانی معادلات در عراق را تغییر داده است. رهبر جریان صدر خواهان تشکیل دولت جدید در طی دو هفته آینده و خروج نیروهای خارجی از عراق شد.

با ترور قاسم سلیمانی معادلات سیاسی در عراق هم تغییر کرد. مقتدی صدر، روحانی پرقدرت و متنفذ با صدور بیانیه‌ای خواهان برقراری آرامش در سراسر کشور، تشکیل دولت جدید در طی دو هفته آینده و خروج نیروهای خارجی از عراق شد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدرر شامگاه چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی در بیانیه‌ای خواستار تشکیل دولتی قدرتمند و شایسته در مدت ۱۵ روز در عراق شد. صدر در این بیانیه نوشت:

«باید از اختلافات سیاسی، پارلمانی، طایفه‌ای و نژادی خودداری شود و با معرفی پنج نامزد توانا و پاکدست، نامزد نهایی برای تشکیل دولت موقت انتخاب شود تا بر انتخابات زودهنگام نظارت داشته باشد.»

به دنبال دو ماه اعتراض در عراق به فساد اقتصادی و ناکارآمدی سیاسی و مداخله خارجی که به کشته شدن بیش از ۴۰۰ نفر از معترضان انجامید، آیت‌الله علی سیستانی مرجع شیعیان عراق تلویحاً از دولت عادل عبدالمهدی خواست کناره‌گیری کند. نخست‌وزیر استعفای خود را به پارلمان تقدیم کرد و پارلمان هم آن را پذیرفت اما درباره معرفی نخست‌وزیر جدید به تصمیم نرسید. پنج‌شنبه ۵ دی / ۲۶ دسامبر، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق از انتخاب اسعد العیدانی، نامزد «ائتلاف الفتح»، جناح سیاسی نزدیک به ایران در پارلمان برای نخست‌وزیری سر باز زد و اعلام کرد که به جای انتخاب نامزدی که معترضان مخالفش هستند، ترجیح می‌دهد استعفا دهد.

شبکه االحدث وابسته به اردن در آن زمان ادعا کرده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده مقتول سپاه قدس بعد از استعفای عبدالمهدی برای رایزنی با نمایندگان پارلمان عراق با هدف انتخاب نخست‌وزیر مورد وثوق ایران، مکرر به عراق سفر کرده و در یکی از این سفرها رهبر جریان صدر را تهدید کرده بود که اگر همکاری نکند جانش در عراق در امان نخواهد ماند. سلیمانی همچنین ظاهراً صدر را تهدید به اخراج از ایران کرد و گفت که جلوی ورود دوباره او به این کشور را می‌گیرد. با این همه بر اساس گزارش الحدث سلیمانی به ابومهدی المهندس نیز خبر داده بود که مقتدی صدر بی‌طرف خواهد ماند. با حمله ارتش آمریکا در بامداد جمعه ۱۳ دی/ ۳ ژانویه به کاروان سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد که به کشته شدن او و ابومهدی المهندس انجامید معادلات در عراق تغییر کرد. پارلمان عراق هم در واکنش به این ترور با ۱۷۰ امضا قطعنامه‌ اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساند.

مقتدی صدر در ادامه بیانیه خود بر خروج نیروهای نظامی آمریکا و مهار سیطره و نفوذ روزافزون و دخالت خارجی در آن کشور تأکید کرد و نوشت:

«صبر ما از کثرت دخالت‌های خارجی لبریز شده است.»

رهبر جریان صدر، شبه‌نظامیان عراقی را به حفظ آرامش، صبر و عدم آغاز عملیات نظامی و ساکت کردن صدای افراطی‌ها دعوت کرد و گفت:

«تمامی پایگاه‌های حشد الشعبی باید بسته شود تا مورد هدف آمریکا قرار نگیرد. اگر اشغالگر با خروج از کشور مخالفت کرد، تصمیم گرفتیم که مقاومت نظامی را آغاز کنیم.»

ویلیام سیلی از فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در عراق، در نامه‌ای به عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مشترک عراق، آمادگی نیروهایش را برای خروج امن از این کشور طبق قطعنامه پارلمان عراق اعلام کرد. اما ساعتی بعد مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که آن کشور قصد خروج نیروهایش از عراق را ندارد. رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جمع خبرنگاران گفت نامه‌ ویلیام سیلی به عبدالامیر یارالله صرفاً پیش‌نویس یک نامه بوده است و تنها حاوی اطلاعاتی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق بوده که به اشتباه به عنوان «عقب‌نشینی» از عراق درک شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.