ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش اختیارات جنگی ترامپ در کنگره آمریکا به رأی گذاشته می‌شود

حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق خسارت چندانی در پی نداشت، اما فشارهای داخلی بر رئیس جمهوری آمریکا را افزایش داد.

حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی هرچند به گفته مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خسارت چندانی در پی نداشت، اما فشارهای داخلی بر رئیس جمهوری آمریکا را افزایش داد. قرار است پنجشنبه ۹ ژانویه برای محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شود.

دونالد ترامپ و مایک پنس در حال ورود به ساختمان کنگره برای صرف ناهار و بحث درباره سیاست‌ها با نمایندگان جمهوری‌خواه، ۹ ژانویه ۲۰۱۸ ــ‌ عکس از آرشیو

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات آمریکا شامگاه چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به ترور قاسم سلیمانی نوشت:

«هفته گذشته، دولت ترامپ در یک حمله نظامی تحریک‌آمیز و غیرمتناسب، مقام‌های نظامی ارشد ایران را هدف قرار داد. دولت این کار را بدون مشورت با کنگره انجام داد. این اقدام به تشدید تنش با ایران انجامید و نیروهای نظامی، دیپلمات‌ها و افراد دیگر را در معرض خطر قرار داد. از آن زمان، رئیس‌جمهوری به روشنی نشان داده است که برای تأمین امنیت مردم آمریکا، کاستن از تنش‌ها با ایران و اطمینان از ثبات آن منطقه، هیچ راهبرد منسجمی ندارد.»

ساعتی قبل از انتشار بیانیه پلوسی گروهی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله جینا هاسپل، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در تلاش برای کاستن از انتقادات نمایندگان کنگره از حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد که به دستور ترامپ انجام شد، پشت درهای بسته در یک جلسه توجیهی در سنای آمریکا شرکت کردند و توضیحاتی درباره این حمله به سناتورها ارائه دادند. مایک لی و رند پاول، دو سناتور جمهوری‌خواه در جمع خبرنگاران اعلام کردند که از توضیحات مقام‌های دولت آمریکا در توجیه حمله به کاروان سلیمانی قانع نشدند. چنانچه طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس جمهوری در کنگره به تصویب برسد، سنای آمریکا که در اختیار جمهوری‌خواهان است می‌بایست آن را تصویب کند.

مایک لی، و زند پال دو سناتور جمهوری‌خواه بعد از این نشست در جمع خبرنگاران حاضر شدند و اعلام کردند که از توضیحات مقامات دولت ترامپ قانع نشده‌اند.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه که رابطه خوبی هم با ترامپ دارد در جمع خبرنگاران گفت کاخ سفید در توجیه حمله به کاروان قاسم سلیمانی، به مجوز جنگ عراق استناد کرده است. نمایندگان دموکرات در تلاش هستند با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط ‌کند.

ایران در پاسخ به حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی، بامداد چهارشنبه به دو پایگاه نظامی آمریکا در استان الانبار و در اربیل حمله موشکی کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد حمله موشکی ایران تلفات جانی در پی نداشته. ترامپ گفت برجام به زودی به پایان می‌رسد و از قدرت‌های جهانی خواست همراه با آمریکا به فکر توافق تازه‌ای با ایران باشند. رئیس جمهوری آمریکا اما اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای هم علیه ایران اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.