ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با اعتراض کارگران، آزمون کتبی مهارت کارگران ساده ساختمانی کردستان حذف شد

در پی اعتراض تشکل‌های صنفی کارگران ساختمانی کردستان، آزمون کتبی مهارت برای کارگران ساده ساختمانی در سراسر کردستان حذف شد. کارگران از این پس می‌توانند با شرکت در آزمون عملی کارت مهارت دریافت کنند. کارگران ساده ساختمانی در کردستان برای گرفتن کارت مهارت درجه سه کارگران ساختمانی که به کارگران امکان می‌دهد برای استفاده از بیمه ثبت‌نام کنند، می‌بایست پیش از این در آزمون کتبی و عملی شرکت می‌کردند.

در پی اعتراض تشکل‌های صنفی کارگران ساختمانی کردستان، آزمون کتبی مهارت برای کارگران ساده ساختمانی در سراسر کردستان حذف شد. کارگران از این پس می‌توانند با شرکت در آزمون عملی کارت مهارت دریافت کنند.

تجمع کارگران ساختمانی، ۲۷ تیر  ۱۳۹۵

کارگران ساده ساختمانی در کردستان برای گرفتن کارت مهارت درجه سه کارگران ساختمانی که به کارگران امکان می‌دهد برای استفاده از بیمه ثبت‌نام کنند، می‌بایست پیش از این در آزمون کتبی و عملی شرکت می‌کردند. آزمون کتبی با ۴۰ پرسش، برای کارگران دشوار و مورد اعتراض آنان بود. حال بر اساس بخشنامه‌ای که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور روز ۱۵ دی ماه صادر کرده، آزمون کارت مهارت درجه سه کارگران ساختمانی از بهمن ماه تنها شامل آزمون عملی است.

میکائیل صدیقی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان، در پی صدور بخشنامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور روز پنجشنبه ۱۹ دی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت «این آزمون سدی در سر راه بیمه‌شدن کارگران ساختمانی کردستان بود.»

به گفته میکائیل صدیقی کارگران به این آزمون «کنکور کارگری» می‌گفتند. به گفته او آزمون برای کارگران ساده سخت بود «به طوری که یک استادکار سنگ‌کار با بیست سال سابقه و ۵۰ یا حتی ۶۰ سال سن، در امتحان کتبی دو یا سه بار رد می‌شد و نمی‌توانست کارت مهارت بگیرد و بنابراین بیمه نمی‌شد.»

قرار گرفتن تحت پوشش بیمه گرچه به دلیل طبیعت فصلی بودن شغل و بالابودن حوادث کار در این بخش برای کارگران ساختمانی اهمیت حیاتی دارد، اما درصد بالایی از این کارگران بیمه نیستند و نمی‌توانند در مواقع بیکاری یا پس از بروز حادثه از مزایای آن استفاده کنند.

بیمه کارگران ساختمانی بر اساس سیستم پیچیده سهمیه‌بندی استانی و پس از قبولی کارگر در آزمون حرفه‌ای انجام می‌شود که این امر بارها مورد اعتراض کارگران ساختمانی قرار گرفته است.

طبق قانون کار، بیمه کارگران ساختمانی مانند بیمه سایر کارگران اجباری است؛ اما به دلیل آنچه کمبود منابع مالی خوانده می‌شود دولت و سازمان تأمین اجتماعی، هر سال تعدادی سهمیه برای کارگران ساختمانی هر استان در نظر می‌گیرند و سایر کارگران ساختمانی را از شمول بیمه خارج می‌کنند.

حدود نیمی از حوادث کار ایران در بخش ساختمان روی می‌دهد و حدود یک سوم حوادث کار منجر به مرگ نیز در این بخش اتفاق می‌افتد.

رکود حاکم بر بخش مسکن نیز به بیکاری کارگران ساختمانی دامن زده است. کارگران فاقد بیمه که از دریافت غرامت ایام بیکاری نیز محروم‌اند خود و خانواده‌هایشان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

آمار دقیقی از کارگران ساختمانی ایران وجود ندارد اما منابع مختلف تعداد کارگران ساختمانی را یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار برآورد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.