ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده نیروی هوافضای سپاه: دنبال کشتن سرباز آمریکایی نبودیم

امیر علی حاجی‌زاده گفت سپاه خود را برای یک درگیری به مدت سه هفته و برای چند هزار فروند شلیک آماده کرده بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یک نشست خبری ادعا کرد که سپاه پاسداران در حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا صرفاً به دنبال کشتن سرباز آمریکایی نبوده، بلکه قصد داشته به «ماشین جنگی» آمریکا ضربه بزند. امیر علی حاجی‌زاده گفت می‌توانستیم حداقل پنج هزار کشته روی دستشان بگذاریم.

عکس از موشک پرتاب شده ایران به سوی پایگاه عین الاسد، سقوط کرده در نزدیکی روستای حیطان با فاصله ۴۰ کیلومتری از پایگاه (منبع: توییتر @Hamzoz هشتم ژانویه ۲۰۲۰)

بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی سپاه پاسداران در خونخواهی قاسم سلیمانی دو پایگاه نظامی عین‌الاسد ارتش آمریکا در استان الانبار و پایگاه حریر در اربیل را هدف حملات موشکی خود قرار داد. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بامداد پنجشنبه ۹ ژانویه/ ۱۹ دی در نشست خبری مشترک با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا  اعلام کرد که روز گذشته ۱۶ فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد از سه نقطه در ایران به سمت دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق شلیک شده. به گفته میلی، دست کم ۱۱ فروند از این موشک‌ها به هدف خود در پایگاه نظامی عین‌الاسد اصابت کرده و یک فروند دیگر هم پایگاه اربیل را هدف قرار داده.وزیر دفاع آمریکا در ادامه نشست خبری یاد شده اعلام کرد در این حملات  تعدادی چادر، یک فروند بالگرد و یک لانه خسارت دیده و در کل خسارت سنگی به بار نیامده است.

در پاسخ به این نشست خبری، امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یک نشست خبری که پنجشنبه ۱۹ دی در تهران برگزار شد گفت:

«ضربات موشکی به یکی از مهمترین پایگاه‌های آمریکا در قالب عملیات شهید سلیمانی، آغاز یک عملیات بزرگ بود که در کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد. تعداد شلیک‌ها ۱۳ فروند بود ولی برای چند صد شلیک در یکی دو ساعت اول آماده بودیم. اگر دو طرف خویشتن‌داری نمی‌کردند و ادامه پیدا می‌کرد ممکن بود بین سه روز تا یک هفته طول بکشد و ما در این شرایط خود را برای چند هزار فروند شلیک آماده کرده بودیم.»

نقشه حمله‌های ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق ــ برای بزرگ‌ترشدن روی آن کلیک کنید

به گزارش سی ان ان وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، تأیید کرد که در حین حمله موشکی سپاه پیام‌های متعددی از طریق سفارت سوئیس در تهران بین دو طرف رد و بدل شده است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت ایران حمله موشکی را به اطلاع دولت عراق رسانده بود. حاجی‌زاده در ادامه نشست خبری خود گفت:

«ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگر چه  حتما ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند که آمار آن بیرون می‌آید. اگر قرار بود دنبال کشته‌سازی باشیم می‌توانستیم ۵۰ کشته روی دستشان بگذاریم و در گام بعدی اگر جواب می‌دادند ما تکلیفی برای حفظ جان نیروهای آمریکایی نداشتیم و در گام سوم حداقل ۵۰۰۰ کشته روی دستشان می‌گذاشتیم.»

صبح چهارشنبه یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه به خبرگزاری امنیتی فارس ادعا کرده بود که در حمله موشکی سپاه دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. عبدالکریم خلف، سخنگوی نیروهای مسلح عراق اما اعلام کرد حمله موشکی ایران به دو پایگاه در این کشور تلفات جانی، چه در بین عراقی‌ها و چه در بین نیروهای بین‌المللی نداشته است. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از یکی از موشک‌های ساقط شده ایرانی در ۴۰ کیلومتری پایگاه عین‌الاسد در روستای حیطان در استان الانبار منتشر شده بود.  فرمانده هوا فضای سپاه در نشست خبری خود گفت:

«همه موشک ها به هدف اصابت کرد و حتی یک تیر به سمت موشک‌های ما شلیک نشد و نتوانستند مقابله کنند.»

روز گذشته ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی فارس ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر هماهنگی ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به دو پایگاه عین‌الاسد و اربیل در خونخواهی قاسم سلیمانی را رد کرده بود.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۱۸ دی/ ۸ ژانویه  با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد از این پس ایران مستقیماً به هرگونه اقدام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه پاسخ می‌دهد. باقری در این بیانیه خواهان خروج نیروهای آمریکایی از منطقه خاورمیانه شد. خامنه‌‌ای هم در سخنرانی خود بر همین معنا تأکید کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • به پرچم های این صحنه نگاه کنید!

    به پرچم های این صحنه نگاه کنید! ▪️اردوی کار: این پرچم ها که در نشست خبري امروز سردار حاجي زاده، دیده می شود علاوه بر پرچم ايران پرچم سپاه پاسداران، پرچم حزب الله، انصارالله، حشدشعبي، حماس، فاطميون و زينبيون است. آن 200 میلیون یورو که گرماگرم کشتن سوگواران قاسم سلیمانی از حلقوم فرودستان جامعه دریغ شد و به سپاه قدس به صورت علل الحساب دو ماهه اختصاص داده شد خرج همین ها می شود. هر عملیاتی که اینها انجام بدهند هزینه اش را از سفره ما مردم به یغما می برند

  • آزاده

    بی شرف های پست فطرت, شماها عرضه و جربزهء جنگیدن با سربازان حرفه ای را ندارید. فقط زورتان میرسد به ما ملت بی سلاح و بی دفاع. اما دور روزگار هم همیشه اینجوری باقی نمی ماند و عاقبت دست ما هم به اسلحه خواهد رسید. رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند

  • شامی

    اگر می دانستند که تبعاتی به دنبال ندارد، به سربازان آمریکایی هم رحم نمی کردند، همانگونه که به جوانان معترض در خیابانها رحم نکردند. حاکمیت جمهوری اسلامی ذاتاً آدم کش هستند، فقط کافی است فرصت بدست آورند.