ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران مصدوم حادثه معدن «همکار» کرمان در انتظار بالگردند

در حادثه ریزش معدن «همکار» استان کرمان یک کارگر کشته و چهار کارگر زخمی شدند. کارگران زخمی منتظر بالگرد هستند که به کرمان منتقل شوند. معدن‌های ایران با ضعف ایمنی و نظارتی روبه‌رو هستند.

در پی ریزش معدن همکار در استان کرمان یک کارگر جان خود را از دست داد. چهار کارگر زخمی همچنان در انتظار بالگرد هستند تا برای مداوا به کرمان منتقل شوند. حوادث مکرر کاری در معادن ایران حاکی از ضعف ایمنی و نظارتی در آن‌هاست.

در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار حوادث ناشی از کار در ایران برای کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی رخ داد ـ عکس از آرشیو

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۹ دی حدود ساعت ۱۱ پیش از ظهر تونل شماره ۲۰ معدن زغال سنگ همکار ریزش کرد و یک کارگر به نام مجتبی تقی‌زاده جان خود را از دست داد و چهار کارگر دیگر زخمی شدند.

کارگران مصدوم که پا و کمرشان دچار شکستگی شده است در بیمارستان راور بستری شدند و مسئول اورژانس معدن همکار می‌گوید درخواست بالگرد شده تا چهار کارگر مصدوم را به بیمارستان کرمان منتقل کنند.

مسئول اورژانس معدن همکار وضعیت مصدومان را وخیم ندانست.

معدن همکار از معدن‌های دولتی در ایران است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارش تازه‌ای که جمعه ۲۰ دی منتشر کرده نوشته است کارگران معدن زغال‌سنگ در ایران مانند دیگر کارگران معدن اگرچه ثروت زیادی را تولید می‌کنند اما سهم پایینی از آن دارند. در عین حال همیشه با کابوس مرگ و مصدومیت مواجه هستند.

بنا به این گزارش بیشترین حوادث کار مربوط به معادن کوچک به‌ویژه معادن شن و ماسه و زغال‌سنگی است که دور از چشمان ناظران، در حال استخراج هستند.

معادن کوچک اغلب کمیته‌های حفاظت فنی تشکیل نمی‌دهند و هیچ سازوکاری برای کنترل و نظارت بر معادن کوچک وجود ندارد و پیمانکاران بدون کمترین کنترلی سخت‌ترین شرایط را بر کارگرانشان تحمیل می‌کنند.

اشرف منصوری، کارشناس ایمنی و بهداشت محیط کار می‌گوید: «زمانی که سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) یا سازمان نظام مهندسی معدن در زمان اکتشافات به آن‌ها مجوز می‌دهد، صرفاً مجوز اکتشاف و بهره‌برداری می‌دهد و در خصوص ضوابط و ایمنی معادن سکوت می‌کند.»

به گفته منصوری، الزام قانونی برای ایمنی کارگران شاغل در معادن وجود دارد، اما در معادن کوچک که تعداد آن‌ها زیاد هم هست، عمل نمی‌شود و حفاری، اکتشاف یا بهره‌برداری بدون نظارت صورت می‌گیرد.

این کارشناس ایمنی محیط کار می‌گوید افزون بر حادثه منجر به فوت یا مصدومیت، بیماری‌های شغلی نیز در میان کارگران معادن بیداد می‌کند. کارگران مرتباً با آلودگی‌های تنفسی مواجه می‌شوند. آن‌ها ساعت‌ها از نور و روشنایی محروم هستند و این عوامل باعث بیماری‌های ناشی از کار می‌شود.

همچنین به معاینات ادواری و معاینات قبل از استخدام کارگران معدن توجه کافی نمی‌شود.

سه روز پیش از حادثه معدن همکار، چهار کارگر نیز در دو حادثه جداگانه معدن در رودبار و کرمان کشته و مصدوم شده بودند.

حدود دو میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در معادن ایران کار می‌کنند. در ایران حدود پنج هزار و ۴۰۰ معدن فعال با افزون بر ۹۱ هزار کارگر وجود دارد که ۹۰ معدن فعال مربوط به زغال‌سنگ با حدود ۱۰ هزار کارگر است.

کار در معادن فرسوده ایران که اغلب فاقد استانداردهای ایمنی و بهداشتی هستند تا کنون مرگ و مصدومیت کارگران بسیاری را در پی داشته است.

براساس آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار حوادث ناشی از کار در ایران برای کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی رخ داد که در این ارتباط حدود ۶۷۸ کارگر جان خود را از دست دادند.

وزارت کار می‌گوید در حال تهیه لایحه‌ای برای پیوستن ایران به مقاوله‌نامه ۱۷۶ سازمان جهانی کار است در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای برای بهبود ایمنی معادن به امضا رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    طبق اعلام راه کرمان ۹۴هزار اتوبوس و ماشین پر از بسیجی و نیروی ویژه سرکوبشان راهنگام قبر کردن سلیمانی از شهرهای مختلف به کرمان فرستادند...