ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهره بیات، داور زن شطرنج ایران هم به کشور بازنمی‌گردد

این داور جهانی در رقابت‌های شطرنج قهرمانی زنان جهان حجاب تحمیلی را از سر برداشت. پدر او اعلام کرد که نمی‌تواند به جای دخترش تصمیم بگیرد.

شهره بیات داور ایرانی مسابقات جهانی شطرنج حجاب تحمیلی را کنار گذاشت. پدر او اعلام که بیات دیگر به ایران بازنمی‌گردد.

شهره بیات هنگام داوری رقابت‌های شطرنج قهرمانی زنان جهان که از ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در شانگهای چین و ولادیوستوک روسیه آغاز شده است (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

رقابت‌های شطرنج قهرمانی زنان جهان از ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در شانگهای چین و ولادیوستوک روسیه آغاز شده است. در مسابقه افتتاحیه جو ون جون از چین و الکساندرا گوریاچکینا به مصاف هم رفتند. شهره بیات که این مسابقه را داوری می‌کرد، بدون حجاب تحمیلی مقابل دوربین رسانه‌ها ظاهر شد. پدر او در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفته بود عکاسان شیطنت کرده‌اند و دخترش کشف حجاب نکرده است. اما او اکنون در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران با تأیید کشف حجاب شهره بیات اعلام کرد که این داور مسابقات جهانی شطرنج قصد بازگشت به ایران را ندارد:

«باتوجه به تلاش های زیادی که من و مادرش و حتی رئیس فدارسیون شطرنج ایران انجام دادیم تا او به ایران برگردد اما دخترم حاضر به برگشت نیست. من سه روز تلاش کردم که برگردد ولی او این تصمیم را ندارد. خودش به این نتیجه رسیده که برنگردد برایش بهتر است. دخترم برای خودش تصمیم می‌گیرد و من نمی توانم برای او تصمیم بگیرم.»

مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران پیش از این در مصاحبه با رسانه‌های داخلی درباره کشف حجاب شهره بیات از خود سلب مسئولیت کرده بود:

«فدراسیون جهانی بدون درخواست و یا مشورت از فدراسیون‌های کشور مبدا اقدام به دعوت از داوران مدنظر خود می‌کند، در اصل داوران نیازی به دریافت مجوز از فدراسیون خود ندارند و حضور شهره بیات هم به این صورت بوده است.»

 هفته گذشته نیز میترا حجازی‌پور استاد بزرگ شطرنج ایران بدون حجاب در مسابقات شطرنج سریع و برق آسای قهرمانی جهان حضور داشت. فدراسیون شطرنج به همین دلیل او را اخراج کرد.

حجازی‌پور قهرمان شطرنج آسیاست و در سال ۲۰۱۵ نیز عنوان استاد بزرگ زنان را  از آن خود کرد.

 رئیس فدراسیون شطرنج ایران در مورد کشف حجاب میترا حجازی‌پور هم تلاش کرده بود مسئولیت را از خود دور کند. او گفته بود:

«حجازی‌پور در فرانسه زندگی می‌کند. او به صورت شخصی در این مسابقات ثبت‌‌نام کرده بود. وقتی متوجه شدیم اعلام کردیم فقط خادم‌الشریعه و پورکاشیان نمایندگان ایران هستند.»

فدراسیون شطرنج اما نتیجه رقابت‌ها و پیروزی‌های میترا حجازی‌پور در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو را به عنوان نماینده ایران منتشر می‌کرد. این زن قهرمان اردیبهشت سال گذشته در اینستاگرام نوشته بود:

«بهترین لحظات زمانی است که باد گیسوانت را به پرواز درمی‌آورد. چه دردناک است آن هنگام که گیسوان رقصان را به زندان پارچه‌ای بازگردانی. مرگ روح زمانی است که آزادی را چشیده و دوباره به اسارت بازگردد. این‌ها پیش پا افتاده‌ترین حقوق انسان‌هاست که من چنین با آب و تاب وصف می‌کنم.»

در پی تذکر فدراسیون شطرنج اما او ناگزیر شد این نوشته را پاک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    ایرانی قهرمان هر جا باشی تندرست و سلامت