ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لودریان: توافق هسته‌ای با ایران نمرده است

وزیر خارجه فرانسه گفت اگر ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دهد، یک تا دو سال دیگر می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، از این رو برجام را باید حفظ کرد.

وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از آمریکا به‌دلیل خروج این کشور از برجام گفت توافق هسته‌ای با ایران را باید حفظ کرد و اگر ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دهد، بین یک تا دو سال می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. او گفت فرانسه حاضر است در تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی کمک کند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه ـ عکس از آرشیو

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، جمعه ۲۰ دی / ۱۰ ژانویه در گفت‌وگو با شبکه «آر.تی.اِل» فرانسه بر حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید کرد و گفت: «توافق هسته‌ای هنوز نمرده است. آمریکایی‌ها از آن خارج شدند که تصمیم بدی بود زیرا به ایران این امکان را می‌دهد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

لودریان افزود: «در پاسخ به تصمیم اشتباه آمریکا، ایران نیز دست به یک سری واکنش‌های غلط زده طوری که به‌مرور توافق هسته‌ای جوهره خود را از دست داده است.»

وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که «هدف آن است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و راه آن توافق وین است. به همین دلیل می‌خواهیم این توافق به‌اجرا گذاشته شود و در آن بمانیم.»

ایران یکشنبه ۱۵ دی گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که بر اساس آن، دیگر هیچ محدودیتی را در زمینه عملیاتی، شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه، رعایت نخواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه در این‌باره گفت: «اگر آن‌ها (ایران) به از هم پاشیدن توافق وین ادامه دهند، در بازه زمانی کوتاهی بین یک تا دو سال آینده به سلاح هسته‌ای دست خواهند یافت.»

جمهوری اسلامی طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای را متهم می‌کند که به تعهدات خود به برجام عمل نمی‌کنند. از این رو در پنج مرحله تعهدات برجامی خود را کاهش داده است.

خبرگزاری رویترز ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر به نقل از شش دیپلمات اروپایی ادعا کرده بود که بریتانیا، آلمان و فرانسه تصمیم گرفته‌اند فرایند مکانیسم ماشه را آغاز کنند اما ترجیح می‌دهند فعلاً صبر کنند تا ایران در پنجمین گام خود چه اقداماتی را انجام می‌دهد.

در پی گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کردند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۱۶ دی / ۶ ژانویه از اعلام گام پنجم و نهایی ایران «عمیقاً» ابراز تأسف کرد. در همان روز، برلین، پاریس و لندن از تهران خواستند که به برجام پایبند بماند. آن‌ها همچنین نسبت به تنش موجود بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کردند. سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در همان روز با ابراز نگرانی از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت بریتانیا در حال بررسی گام بعدی در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی ایران است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است امروز جمعه در یک نشست فوق‌العاده راه‌هایی برای کاهش تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا بیابند.

در روزهای اخیر تنش میان ایران و آمریکا به مقابله نظامی نیز کشیده شد. در پی حمله شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق به یک پایگاه نظامی آمریکا و کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، آمریکا نیز به آن‌ها حمله کرد و چند تن از فرماندهان این نیروها را کشت. در پی این اقدام طرفداران شبه‌نظامیان شیعه به سفارت آمریکا حمله کردند و در ادامه آمریکا، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را در نزدیکی بغداد ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام دست به حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق زد که آسیبی به کسی وارد نشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه در سخنانی اوضاع را آرام کرد و از اقدام تلافی‌جویانه سخنی نگفت اما اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر می‌کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز گذشته پنج‌شنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه در یک تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از آمادگی اتحادیه اروپا برای تعامل با همه طرف‌ها به منظور کاهش تنش‌ها تأکید و ابراز امیدواری کرد که اقدامات بیشتری برای افزایش تنش‌ها در منطقه انجام نشود تا تنش‌ها در خاورمیانه کاهش یابد.

آمادگی فرانسه برای تحقیق درباره سقوط هواپیمای اوکراین

ژان ایو لودریان در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه «آر.تی.اِل» فرانسه به سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران اشاره کرد و ضمن تسلیت به بازماندگان قربانیان این حادثه گفت: «[جاستین ترودو] نخست‌وزیر کانادا شب گذشته به رئیس‌جمهور مکرون اطلاع داد که شواهدی دارد که نشان می‌دهند احتمالاً منشأ [سقوط هواپیما]حادثه نبوده و پرتاب یک موشک بوده است که باید بررسی شود.»

او با بیان این‌که موضع فرانسه آن است که حقیقت امر روشن شود، افزود: «فرانسه برای کمک تخصص لازم را می‌تواند در دسترس قرار دهد.»

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی» در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند.

مقام‌های آمریکایی و نخست‌وزیر کانادا گفته‌اند شواهدی دارند که نشان می‌دهند هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک موشک ایرانی ساقط شده است.

مقام‌های دولت ایران از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش‌هایی جداگانه این اظهارات را «عملیات روانی» خوانده و اعلام کردند برای تحقیق درباره این مسئله از کشورهای مرتبط دعوت شده است.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که کارشناسان اوکراینی برای بررسی علل سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین شامگاه گذشته (پنج‌شنبه) وارد ایران شده‌اند، کمیته‌های لازم ظاهراً تشکیل شده و کار بررسی هم آغاز شده است.

امروز جمعه، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گزارش داد که تیم این شبکه پس از بازدید از محل سقوط هواپیما اعلام کرده که محل سقوط پاکسازی شده و تکه‌های هواپیما روز گذشته از محل جمع‌آوری شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    ترامپ در ادامه گفت: «اگر آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا(از حزب دموکرات) در جریان عملیات علیه سلیمانی قرار می‌گرفت، این اطلاعات را به رسانه‌ها لوداده و منتقل می‌کرد.»، این گفته ترامپ در واقع کنایه‌ای به انتقادات مطرح شده در کنگره ازسوی پلوسی و دموکرات‌ها علیه او در مورد لزوم اطلاع‌رسانی به کنگره قبل از انجام هرگونه اقدام نظامی در خارج از کشور بود.