ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات عراق از سر گرفته شد

هزاران تن از معترضان عراقی بار دیگر در میدان التحریر بغداد، در نجف، در کربلا و در دیوانیه گرد آمدند. مرجع شیعیان عراق حملات اخیر در خاک این کشور را محکوم کرد.

هزاران تن از معترضان عراقی مجدداً در میدان التحریر بغداد، در نجف، در کربلا و در دیوانیه گرد آمدند. این بار بدون حمایت مقتدی صدر و با تأکید بیشتر بر حاکمیت ملی. همزمان نخست‌وزیر مستعفی عراق در گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا خواهان اعزام نمایندگان دولت آمریکا برای خروج امن نیروهای خارجی از این کشور شد. آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق هم یادآوری کرد که درگیری‌های ایران و آمریکا در خاک عراق سبب نقض حاکمیت ملی این کشور می‌شود.

جمعه ۱۰ ژانویه: اعتراضات در میدان التحریر بغداد با تأکید بر حاکمیت ملی (عکس: نمایی از یک ویدیو در توییتر)

گفت‌وگوی عبدالمهدی با پمپئو

جمعه ۱۰ ژانویه، عادل عبدالمهدی، نخست‌‌وزیر مستعفی عراق و مسئول دولت پیشبرد امور در یک تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواهان اعزام نمایندگان دولت آمریکا برای خروج امن نیروهای خارجی از این کشور شد. دفتر نخست‌وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عادل عبدالمهدی در این تماس تلفنی هرگونه عملیاتی که حاکمیت ملی عراق را نقض کند، محکوم کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، عبدالمهدی در گفت‌وگو با پمپئو اعلام کرد اولویت‌های دولت عراق در وهله نخست مبارزه با تروریسم و داعش و در وهله دوم بازسازی عراق و دستیابی به رشد اقتصادی، وحدت ملی و تحقق امنیت و ثبات در آن کشور است.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق گفته شده که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرده که ایالات متحده به حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد و متعهد شده که مسأله خروج ایمن نیروهای آمریکایی از آن کشور را پیگیری کند.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق  ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در واکنش به حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد، در یک جلسه فوق‌العاده، پیش‌نویس طرح اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را با ۱۷۰ امضا به تصویب رساندند. ویلیام سیلی از فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در عراق، در نامه‌ای به عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مشترک عراق، از آمادگی نیروهایش برای خروج امن از این کشور طبق قطعنامه پارلمان عراق خبر داد. اما ساعتی بعد مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده قصد خروج نیروهایش از عراق را ندارد. ظاهراً در پیش‌نویس نامه فرمانده آمریکایی به اشتباه از کلمه «عقب‌نشینی» استفاده شده بود. ایران چهارشنبه گذشته با حمله موشکی به دو پایگاه نظامی آمریکا در استان الانبار و در اربیل به ترور قاسم سلیمانی پاسخ داد. دولت عراق این حمله را به عنوان نقض حاکمیت ملی خود درک کرد.

پیام سیستانی و از سرگیری اعتراضات

 آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق جمعه ۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی با صدور پیامی که توسط نماینده او در کربلا قرائت شد حملات موشکی ایران به خاک عراق را محکوم کرد. سیستانی در این پیام یادآوری کرد که درگیری‌های ایران و آمریکا در خاک عراق سبب نقض حاکمیت ملی این کشور می‌شود. سیستانی بر این موضوع تأکید کرد که عراق را باید خود عراقی‌ها اداره کنند و خارجی‌ها نباید در آینده این کشور نقش داشته باشند. مرجع شیعیان عراق از همه احزاب و جریان‌های سیاسی خواست که اختلافات خود را کنار بگذارند و به سطح مسئولیت‌پذیری ملی برسند.

همزمان با این تحولات، اعتراضات مردمی در عراق هم که تحت تأثیر تنش ایران و آمریکا قرار گرفته بود در روز جمعه از سر گرفته شد. هزاران تن از معترضان عراقی مجدداً در میدان التحریر بغداد، در نجف، در کربلا و در دیوانیه گرد آمدند. رنگ و بوی ملی‌گرایی در تجمع اعتراضی مردم در میدان التحریر برجسته‌تر از پیش بود.

با ترور قاسم سلیمانی معادلات سیاسی در عراق هم تغییر کرده است. مقتدی صدر، روحانی پرقدرت و متنفذ چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای خواهان برقراری آرامش در سراسر کشور، تشکیل دولت جدید در طی دو هفته آینده و خروج نیروهای خارجی از عراق شد. صدر از فراخوان «تجمع میلیونی» در روز جمعه حمایت نکرده است. به همین سبب اعتراضات امروز محکی برای سنجش آینده اعتراضات در عراق به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ترور خبرنگار شبکه تلویزیونی دجله در تظاهرات امروز عراق.

    ترور خبرنگار شبکه تلویزیونی دجله در تظاهرات امروز عراق. ‏▪️#احمد_عبدالصمد خبرنگار از تلویزیو دجله در #بصره امروز یک ویدئو در اعتراض به شبه‌نظامیان شیعه تحت امر جمهوری اسلامی #ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و مدعی شده بود که شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران خبرنگارانی که اعتراضات عراق را پوشش میدهند دستگیر میکند. ‏▪️احمد عبدالصمد سه ساعت بعد از پست کردن اون ویدئو ترور شد. ◾️انقلاب روژاوا

  • اژدهای ولایی هفت سر دارد

    مشکلی که مردم و معترضین ایران سالهاست مبتلا به آن هستند این است که اژدهای ولایی هفت سر دارد . از قضا سر اصلی در پاریس است . جایی که اکثریت اپوزیسیون ایران سالهاست به امامزاده ایفل دخیل بسته اند ، غافل از آنکه تمامی تحرکات آنها توسط سرویس های فرانسه رصد شده و سخاوتمندانه در اختیار دستگاه جنایتکار ایران قرار می گیرد ... سر دوم خمینی جلاد بود که در زباله دان تاریخ است ... سر سوم در بیت ، چهارم در مشهد ، پنجم در قم ، ششم در نجف و هفتم در دمشق است .....‌

  • #العراق_ينتفض

    تصاویر دیگری از تظاهرات امروز مردم عراق در شهرهای مختلف ▪️شعار می دهند: انعل أبو إيران لابو أمريكا رسالة عميقة من نفق التحرير لذيول دول الاحتلال نه آمریکا ، نه ایران #العراق_ينتفض

  • شکایت #عراق از جمهوری اسلامی #ایران

    شکایت #عراق از جمهوری اسلامی #ایران.‏ ▪️عراق از ایران به شورای امنیت #سازمان_ملل به دلیل نقض حاکمیت این کشور و هدف قرار دادن خاک عراق(موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد) شکایت کرد. ◾️انقلاب روژاوا

  • جبهه همبستگی مردم منطقه

    بخشی از مقالهء "حملات موشکی جمهوری اسلامی به پایگاههای آمریکا در عراق" (حزب کمونیست ایران) "اهداف و سیاستهای طرفین این جدال و کشمکش تماما در تقابل با اهداف و مطالبات جنبش اعتراضی و اردوی انقلاب در ایران و جنبش اعتراضی مردم عراق است برای خلاصی از این وضعیت فلاکت بار ، از تحریم اقتصادی ، از به فقر کشیده شدن و نجات از پیآمدهای این جدال ارتجاعی هیچ راه دیگری بجز تداوم و گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگری ، گسترش ارتباط بین جنبش های رادیکال اجتماعی و افشاء ماهیت طبقاتی، سرمایه دارانه و ارتجاعی این تحرکات و فضای جنگی وجود ندارد. تنها از طریق سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی میتوانیم نقطه پایانی بر همه این کشمکشها بگذاریم. در این میان مهم است که جنبشهای اعتراضی در منطقه که در بسیاری از خواسته ها و مطالباتشان سمت و سوی یکسانی دارند، جبهه ای به گستردگی تمام خاورمیانه علیه اشغالگری نیروهای امپریالیستی، علیه دولتهای فاسد و علیه جریانات تروریستی اسلامی بوجود آورند. بدون تردید جبهه همبستگی مردم این منطقه آن نیروی قدرتمندی است که میتواند نقطه پایانی بر هرج ومرج موجود گذاشته و مردم سرنوشت خود را خود در دست گیرند."

  • از سر اژدها تا دم اژدها

    از سر اژدها تا دم اژدها معترضان عراقی چند روز پیش می‌گفتند: انقلاب ایران کار سخت‌تری پیش رو دارد، چون ما دم اژدها را می‌کوبیم و ایرانی‌ها سر اژدها را. اما «کوبیدن سر اژدها» با غرور ملّی و نگاه نفرت‌آمیز به هم‌منطقه‌ای‌های عربمان ممکن نمی‌شود. قیام‌های ایران و عراق و لبنان آن‌قدر اشتراکات دارند که یکی بدون کمک دیگری نمی‌تواند به‌تنهایی پیروز شود. در نگاه اول، هر سهٔ این قیام‌ها با سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی مخالفند؛ هرچند مخالفتشان با بیان‌های مختلفی صورت بگیرد. عراقی‌ها و لبنانی‌ها جمهوری اسلامی را از نیروهای اصلی‌ای می‌دانند که مانع از شکل‌گیری یک نظم سیاسی-اجتماعی دموکراتیک، همبسته و عادلانه در کشورهایشان می‌شود. معترضان ایران هم هزینه‌کرد نظامی و اقتصادی گستردهٔ جمهوری اسلامی در منطقه را عامل فلاکت خود می‌دانند. همچنین، نیروی اصلی در سرکوب قیام‌های منطقه یکی است: جمهوری اسلامی در داخل ایران و سازمان‌های نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و لبنان. در عراق حشد الشعبی مسئولیت چشم‌گیری در سرکوب دارد و در لبنان نیز حزب‌الله چندین بار با معترضان درگیر شده است. اما علاوه بر این، ریشهٔ مشترک دیگری قیام‌های منطقه سیاست‌های اقتصادی راست‌گرایانه و فساد سیاسی، اداری و اقتصادی عمیقی است که هر یک از سه کشور را دچار فقر و بحران کرده است. از این رو، مخالفت با مداخلات منطقه‌ای جمهوری اسلامی نباید شکلی به خود بگیرد که گویا مردم ایران به سرنوشت مردم عراق و لبنان بی‌تفاوتند. جمهوری اسلامی در منطقه مداخله می‌کند، از دولت‌های فاسد و سازمان‌های غیرمردمی دفاع می‌کند و برای تأمین شرایط و هزینه‌های این مداخلات خود سیاست‌های اقتصادی ریاضتی و ضدمردمی را در داخل کشور پیاده می‌کند. سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی و سرنوشت سیاسی خلق‌های مختلف خاورمیانه، این‌گونه به هم وابسته است. جمهوری اسلامی یک دولت ملّی نیست که حتی سرنگونی آن در داخل ایران به معنی پایانش باشد. جمهوری اسلامی شبکه‌ای است که از تهران تا بیروت و از بیروت تا نیجریه گسترش یافته است. سرنگونی جمهوری اسلامی با نجات یک کشور ایران از دست حاکمان اسلامی ممکن نمی‌شود، بلکه نیازمند درهم‌شکستن شبکهٔ سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژی جمهوری اسلامی در کل منطقه است. کشتن اژدها جز با همکاری و همدلی و همیاری ملیت‌ها و اقوام مختلف منطقه ممکن نمی‌شود، و اولین گام این همبستگی عبور از شعارها و تصوراتی است که نوعی ضدیت با مردم عرب منطقه را می‌رساند. متن از گروه نویسندگان #سرخط

  • شمس علی

    قاسم سلیمانی گفته بود ما در ایران اعتراض های خیابانی را سه روزه جمع کردیم بگذارید اینجا هم جمع م یکنیم گوش نکردند حالا پشیمان نباشند مثل او در سپاه و حشد شعبی هستند با این شرط که پیرو مقام ولایت عظمای مسلمین جهان باشند ! نگران هزینه اش نباشند 200 میلیون یور دادند ! آن مبلغ که اسماعیل هنیه و دیگران در بازگشت از ایران بردند جداست !