ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی‌های مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با رهبران اقلیم کردستان درباره تنش ایران و آمریکا

دیوید شنکر با مسعود بارزانی، نچیروان بارزانی و قباد طالبانی در جلساتی جداگانه ضرورت مبارزه با تروریسم را به بحث گذاشت.  

ترور قاسم سلیمانی، معادلات سیاسی در عراق را تغییر داده است.  نمایندگان کرد پارلمان عراق در رأی‌گیری بر سر قطعنامه خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور شرکت نکردند. دیوید شنکر مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یکی از معاونان پمپئو با رهبران و مقامات بلندپایه اقلیم کردستان درباره تنش اخیر ایران و آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. ضرورت مبارزه با تروریسم و تنش‌زدایی از عراق در دستور این جلسات قرار داشت. طرفین با هم به توافق رسیدند که فعالیت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همچنان ضروری است.

شامگاه پنجشنبه ۹ ژانویه/۱۹ دی: دیدار و گفت‌وگوی مسرور بارزانی با دیوید شنکر (عکس: توییتر)

مسرور بارزانی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که طرفین در این دیدار با هم بر ضرورت دیالوگ برای تنش‌زدایی از عراق توافق داشتند. دفتر نخست‌وزیری اقلیم کردستان در پیام جداگانه‌ای در توییتر اعلام کرد که شنکر از نقش اقلیم کردستان در ایجاد صلح و ثبات در عراق تجلیل کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نچیروان بارزانی، یکی از موضوعاتی که در دیدار با شنکر به بحث گذاشته شد، احتمال از سرگیری فعالیت‌های تروریستی داعش در عراق و راه‌های مقابله با آن در همکاری با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بود.

به گزارش رودا وزیر خارجه آمریکا و همکارانش در روزهای گذشته با مقامات اقلیم کردستان برای تنش‌زدایی از عراق در گفت‌و‌گو بودند. این گفت‌وگوها با ترور قاسم سلیمانی که قطعنامه پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج نیروهای خارجی از این کشور را در پی داشت، آغاز شد.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق  ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در واکنش به حمله ارتش آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد، در یک جلسه فوق‌العاده، پیش‌نویس طرح اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را با ۱۷۰ امضا به تصویب رساندند. نمایندگان کرد پارلمان عراق اما در این رأی‌گیری شرکت نکردند.

جمعه ۱۰ ژانویه، عادل عبدالمهدی، نخست‌‌وزیر مستعفی عراق و مسئول دولت پیشبرد امور در یک تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواهان اعزام نمایندگان دولت آمریکا برای خروج امن نیروهای خارجی از این کشور شد.

دیوید شنکر با قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر و از مخالفان استقلال اقلیم کردستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. طالبانی در پیامی در توییتر اعلام کرد که او هم مانند مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا معتقد است که موقعیت کنونی عراق نگران‌کننده است و می‌بایست تنش‌ها کاهش بیابند. طالبانی با حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای مقابله با تروریسم در این کشور موافق بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.