ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران‌: آرزوی مرگ کردم

پس از سه روز انکار، فرمانده هوافضای سپاه اعلام کرده که مسئولیت ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به دست پدافند موشکی را می‌پذیرد. او گفته اپراتور «تصمیم بد» گرفته است.

میرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران در یک نشست خبری گفت حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود.

امیرعلی حاجی زاده- فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حال سخنرانی
میرعلی حاجی زاده

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران گفت:

«ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.»

این در حالی است که مقامات دولتی و نظامی ایران در روزهای گذشته احتمال ساقط شدن هواپیما به وسیله موشک را انکار کرده بودند.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح روز شنبه ۲۱ دی‌ ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، به دلیل «خطای انسانی و به شکل غیرعمد» مورد اصابت قرار گرفته است.

اکنون حاجی‌زاده گفته از حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی آگاه شده است.

او گفته:

«زمانی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم. ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.»

این اظهارات نشان می‌دهد سپاه پاسداران و مقامات رسمی از همان آغاز از سقوط هواپیما با موشک آگاه بوده‌اند.

در سه روز گذشته در حالی که مقام‌های آمریکایی و کانادایی گفته بودند علت سقوط هواپیمای اوکراین اصابت موشک بوده، مقام‌های ایرانی هر گونه شلیک به سوی این هواپیما را رد می‌کردند.

پس از بررسی تصاویر ویدئوی لحظه اصابت موشک به هواپیما از سوی پژوهشگران نیویورک تایمز و بلینگ کتس، برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی تغییر کرد و به کشورهایی که شهروندانشان سرنشین‌های هواپیمای اوکراینی بودند، قول همکاری در تحقیقات علت سقوط دادند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته:

«بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند به‌خصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند. آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌هایی که در محدوده‌ غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.»

به گفته حاجی‌زاده خود اپراتور این سامانه اظهار کرده است که بارها اعلام کرده بودیم فضای کشور باید از پروازها پاک شود ولی به لحاظ برخی ملاحظات این کار را نمی‌کنند و با شرایط جنگی این پروازها ادامه پیدا می‌کند و این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود، مواجه می‌شود.

فرمانده هوافضای سپاه گفته:

«سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند. یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً "کلیر" شود.»

حاجی‌زاده گفته این سامانه ساعت ۱۲ شب در منطقه مورد نظر مستقر شده و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز کرده -با توجه به سمت پروازی که داشته است- از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می‌شود. او گفته که با وجود این، اپراتور باید تماس می‌گرفته و تایید این موضوع را دریافت می‌کرده است.

او خطای اپراتور را تماس نگرفتن دانسته و گفته سامانه ارتباطی او در زمان حادثه دچار اختلالی بوده و به هر ترتیب موفق به برقراری ارتباط نشده.

فرمانده هوا فضای سپاه همچنین گفته که اپراتور ۱۰ ثانیه فرصت داشته تا تصمیم بگیرد و می‌توانسته هدف را بزند یا نزد که این «تصمیم بد» را می‌گیرد و هواپیما هدف قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین گفته هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح از موضوع خبر نداشتند. او گفته خودش چهارشنبه متوجه این قضیه شده و به مسئولین گفته که احتمال می‌دهد هواپیمای خودی را زده باشیم.

به گفته حاجی‌زاده، در روزهای گذشته ستاد کل تیم بررسی حادثه تشکیل داده بود و کسانی را که دخیل در این حادثه بودند قرنطینه کرد و آنها اجازه نداشتند چیزی به کسی بگویند.

او گفته:‌ «صبح جمعه همه اطلاعات جمع و مشخص شد عده‌ای در این ماجرا خطا داشتند اما نه سپاه و نه نیروهای مسلح نمی خواستند پنهان کاری کنند و این روالی بوده که باید طی می شده است.»

فرمانده هوافضای سپاه گفته:

بنا بر گفته‌های حاجی‌زاده،  موشک اصابت کرده به هواپیما موشک کوتاه برد و مجاورتی بوده و هواپیما بعد از خوردن به زمین متلاشی شده است.

حاجی‌زاده در نهایت فاجعه ساقط شدن هواپیما را «هزینه شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه» خوانده و گفته  «در آن شب ما آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم.»

به گفته این فرمانده سپاه، آن شب تعداد زیادی هواپیمای جنگی در  آسمان در حال پرواز بودند.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی»، در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • فضولباشی

      اگر فکر کردن موشک کروز بوده، از خودشون نپرسیدند چرا از شرق به غرب حرکت میکنه؟ آمریکا که باید از غرب یا جنوب حمله کنه قاعدتا!

    • امید مزرعه لی

      زدن هواپیمای مسافربری اشتباه بزرگی بوده است. انکار اشتباه و انتساب آن به بیراهه های همیشگی نظام اشتباه تر بوده است. و همه مسایلی که باید در جبران انجام داد درست و بجاست. اما مصاحبه با افسر شلیک کننده و افشای هویت اپراتور سیستم پدافند نشان از بی مسوولیتی فرماندهان و جنایت دیگری است. من منکر استحقاق مجازات برای افسر اپراتور بعد از رسیدگی عادلانه در دادسرای نیروهای مسلح نیستم اما افشای هویت افسر اپراتور ظلم بزرگی در حق خانواده وی است. در جایی که فرماندهان ارشد و همینطور سران نظام برای حفاظت از خود و کاستن از احتمال حمله آمریکا فضای آسمان ایران را نبسته بودند و در آن فشار وحشتناکی که همگی تجربه اش کردیم خطایی بزرگ از آمران و خطایی تکنیکی از اپراتور سرزده است، انصاف و انسانیت حکم می کند که فرماندهان عالیرتبه سپاه را مسوول بدانیم. همه ما دوست و یا آشنایی داریم که با تحصیلات بالا و برای لقمه ای نان در نیروهای مسلح استخدام شده اند و امرار معاش می کنند. اصل تظلم خواهی و انزجار از اقدامات و ماجراجوییهای سرداران سپاه را نباید با انتقام گیری از یک افسر جزء اشتباه گرفت.

    • مباشر

      با وجود این که چندین کشور رسما اعلام کرد که شواهدی مبنی بر اصابت موشک به این هواپیما را دارد اول حکومت ایران کاملا انکار کرد که این هواپیما را خودشان با موشک ساقط کردند و باعث کشته شدن اینهمه انسان بیگناه شدند. حالا بعد از چند روز که این فاجعه سرتیتر خبرهای دنیا است و صدایش همه جا درآمده مجبور به اعتراف شده‌اند و حرف دروغین اولشان را پس‌گرفته‌اند. این است معنای انسانیت و دین و عدالت در دنیای امروز ما.

    • سرباز ایرانی

      اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری با شماره پرواز ثبت شده روی رادار آنهم در جهت حرکت خروج از تهران؛ که بزرگی آن ۱۰۰ برابر و سرعت آن یک صدم موشک کروز و یا هواپیمای جنگنده است تنها یک دروغ وقیحانه از جنس جمهوری اسلامی میباشد. این هواپیما صد در صد عمدی سرنگون شد تا با احتمال حملات قریب الوقوع آمریکا در آن ساعت، و با کمک رسانه های داخلی و چپ های خارجی با ترفند (حربه تلفات انسانی) به گردن آمریکا انداخته شود. اتفاقا این دقیقا همان تهدیدی بود که روحانی در پاسخ به ترامپ انجام داد؛ هرچند آنموقع این تهدید کاملا بی معنی بود اما اکنون میتوان معنی آنرا به خوبی درک کرد: رئيس‌جمهوری ایران در واکنش به توئیت دونالد ترامپ که نوشته بود آمریکا ۵۲ هدف در داخل ایران را هدف قرار می‌دهد، در توئیتی نوشت: «آن‌هایی که به عدد ۵۲ اشاره می‌کنند بهتر است به عدد ۲۹۰ هم فکر کنند». اشاره حسن روحانی به هواپیمای مسافربری ایران است که ۲۹۰ سرنشین داشت و تیرماه سال ۶۷ با شلیک ناو آمریکایی وینسنس در خلیج فارس سقوط کرد.

    • مردم بیچاره

      مردم بیچاره هم هر روز آرزوی مرگ می کنند. مرگی که شما برایشان به ارمغان می آورید. چه یک باره و چه به تدریج.

    • پس از اعتراف به کشتن مسافران بیگناه پرواز اوکراین...

      پس از اعتراف به کشتن مسافران بیگناه پرواز اوکراین... ▪️اردوی کار: پس از آن که مقامات رسمی جمهوری اسلامی زیر فشار افکار عمومی و اسناد و شواهد منتشره ناچار شدند به حقیقت اعتراف کنند و ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین به وسیله دفاع ضد هوایی را به گردن بگیرند، کسانی که در شبکه های اجتماعی از آغاز بر عمدی بودن این ماجرا تاکید داشتند به اعتراف مقامات نظامی و دولتی واکنش نشان دادند. چند واکنش در توئیتر: ▪️ذره‌ای تردید ندارم که اگر به‌جای هواپیمای اوکراینی یک پرواز داخلی را زده بودند هرگز خبری از اعتراف نبود.(تا همین‌جا هم‌معلوم‌ نیست چه تهدید عجیبی در پشت پرده موجب این اعتراف سریع شده) و به این فکر می‌کنم که اگر اینترنت ایران قطع شود چه جنایات افسارگسیخته‌ای از این حکومت برمی‌آید. @MohamGhaznavian ▪️ولی خیلی وقت، خیلیییییی وقت بود به هیچ کدوم از جنایتاشون اعتراف نکرده بودن @faezehabdipour ▪️جنایت و پنهان‌کاری، خطای انسانی نیست. ادمكشىِ اين ماشين قتل، خطاى انسانى نيست. جنگ اين رژيم با مردم خطاى انسانى نيست. #سقوط_هواپیما @sasun_sasan ▪️#حسام‌الدین_آشنا که به خبرنگاران هشدار داد معذرت می خواهد و استعفا می دهد؟ #علی_ربیعی سخنگوی #دولت ، #عباس_موسوی سخنگوی وزارت خارجه ، مقام های سازمان هواپیمایی و دیگران که مدام تکذیب می کردند و از #جنگ_روانی حرف می زدند، چطور؟ #هواپیمای_اوکراینی #جمهوری_اسلامی @Roozbeh1963 ▪️دریغ و افسوس برای کسانی که تمام این سالها بدون جعبه سیاه، بدون فیلم و بدون همراه کانادایی کشته شدند. "مردگان هیچ جا زنده‌تر از ایران نیستند". @heamiri ▪️سوال من اینه که یک مُشت جانوری که از خبرنگار و غیره بسیج کردن تا اینجا فیگور متفکر بگیرند و ماله‌کشی کنند، حق‌التوئیت‌هاشون چی میشه؟ اونم به علت «خطای انسانی» مالید؟ @vahidian010 ▪️اگر کشته های ابان و دی هم شهروندی غیر از ایران بودن قربانی گمنام نمیموندن... عابرانی که در خیابان مورد اصابت گلوله قرار گرفتن و معترضان شجاعی که علیه استبداد و فقر قیام کردند #هواپیمای_اوکراینی @mooohnn ▪️سیدعلی خامنه‌ای همان صبح سه‌شنبه که در مورد گوشمالی امریکا صحبت می‌کرد و صحبت‌هایش زنده از تلویزیون پخش می‌شد خبر داشت که شلیک خودی باعث سقوط هوایپمای مسافربری شده است خبرهای محرمانه هر روز به او داده می‌شود، اما این موجود سرشار از نفرت و لجن ترجیح داد چیز ی نگوید. @ShahedAlavi ▪️#استعفا @KavehMadani

    • امیر

      این حکومت برای سرکوب مردم نیازمند افراد احمق و بی شرافت است تا مردم غیر مسلح را قتل عام کنند. به همین دلیل ساختار نظامی رژیم مملو از بیسواد ترین و شرور ترین افراد است؛ آنگونه که یک بنای روستایی بدون هیچ سوادی به درجه سپهبدی میرسد. اگر این سرداران تنها در سطح ابتدایی سواد نظامی داشتند هرگز چنین خطای احمقانه ای مرتکب نمی شدند که ۳۵ موشک شلیک کرده و تمام سامانه های دفاعی را در سطح حداکثر روشن نموده اما فراموش کنند که فرودگاه ها و پروازهای غیرنظامی را متوقف نمایند. وقتی شما تا این اندازه از احتمال واکنش آمریکا مطمئن و نگران بودید پس چرا فرودگاه های کشور را نبستید و پروازهای آنرا معلق نکردید.