ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان زندان‌ها: نوجوانان بازداشت شده به کانون اصلاح و تربیت اعزام شدند

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به خبرنگاران در خصوص وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه گفت در حال حاضر تمامی بازداشت‌شدگان تعیین تکلیف شده و تعدادی از نوجوانان بازداشتی به کانون اصلاح و تربیت اعزام شده‌اند.

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به خبرنگاران در خصوص وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه گفت در حال حاضر تمامی بازداشت‌شدگان تعیین تکلیف شده و تعدادی از نوجوانان بازداشتی به کانون اصلاح و تربیت اعزام شده‌اند.

وضعیت بازداشتگاه‌ها در ایران/ کارتون از اسد بیناخواهی

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، علی‌اصغر جهانگیر روز شنبه ۲۱ دی ماه درباره آخرین وضعیت معترضان بازداشت شده در خلال روزهای خیزش سراسری آبان ماه ۹۸ گفت که یک کار جدی توسط رئیس قوه قضاییه برای بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه در سراسر کشور انجام شده و تمام دستگیرشدگان به سرعت سامان‌دهی شده‌اند.

جهانگیر روشن نکرد که این «کار جدی» چه بوده و به چه ترتیبی انجام شده است.

او اما ضمن تأیید بازداشت نوجوانان در جریان اعتراضات سراسری، بدون اعلام آماری دقیق از نوجوانان و کودکان بازداشت شده گفت:

«شمار بسیار کمی از نوجوانان به کانون اصلاح ‌و تربیت اعزام شده‌اند که این افراد نیز در حال تعیین تکلیف هستند.»

بنا بر اعلام سازمان‌های مدافع حقوق بشر و دیگر فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور، در فاصله روزهای ۲۴ تا ۲۸ آبان ماه امسال، صدها شهروند نوجوان در شهرهای سراسر کشور از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت یا ربوده شده‌اند. مقامات قضایی و امنیتی ایران اما تاکنون از اعلام تعداد و اتهامات مطرح شده علیه این نوجوانان خودداری کرده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان‌های مدافع حقوق بشر در استان کردستان، کودکان و نوجوانان بسیاری در میان صدها بازداشت شده‌ای بوده‌اند که در پادگان بیت‌المقدس سپاه پاسداران در شهر سنندج نگهداری می‌شده‌اند. کودکان و نوجوانانی که تا امروز اطلاع دقیقی از سرنوشت بسیاری از آنها در دست نیست.

کریم دحیمی، فعال مدنی عرب در گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد آمار معترضان بازداشت شده در استان خوزستان گفته است که بیش از ۸۰۰ نفر از شهروندان این استان در شهرهای مختلف بازداشت و زندانی شده‌اند. به گفته او شماری از بازداشت‌شدگان کودک بوده‌اند.

بنا بر اخبار منتشر شده از سوی دیگر فعالان حقوق بشر در خوزستان تعداد نامشخصی از بازداشت شدگان آبان ماه که زیر سن قانونی قرار داشتند به دلیل کمبود فضای بازداشتگاه به زندان‌ها و اماکن امنیتی استان یزد منتقل شده‌اند.

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران در آبان ۱۳۹۸ تبدیل به یکی از بحران‌های بزرگ سال‌های اخیر حکومت جمهوری اسلامی شد. این اعتراض‌ها در روز جمعه ۲۴ آبان و در پی افزایش قیمت و سهمیه بندی ناگهانی بنزین بالا گرفت و بنا بر اعلام حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس، بیش از هفت هزار نفر از شهروندان معترض در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری و همچنین آمارهای استخراج شده از گفته‌های مقامات قضایی و امنیتی ایران اما خبر از بازداشت هشت هزار و ۶۰۰ تن در ۲۲ استان ایران می‌دهد.

هلاله موسویان، وکیل دادگستری روز هفتم دی ماه در یک گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران، از صدور وثیقه‌های سنگین برای این شهروندان خبر داد و گفت بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان و حتی در مواردی خود شهروندانی معترضی که در بازداشت به سر می‌برند، از محل بازداشت خود اطلاعی ندارند.

پیام درفشان، وکیل و حقوقدان ساکن تهران اواخر آذر ماه درباره قطع ارتباط بسیاری از بازداشت‌شدگان با دنیای خارج از زندان اعلام کرد بسیاری از بازداشت شدگان از حقوق قانونی خود در زندان محروم بوده و دسترسی به وکیل ندارند.

او همچنین با اشاره به وضعیت نوجوانان بازداشت شده در خیزش سراسری دی ماه گفت:

«در مورد دستگیرشدگان زیر سن قانونی، همکاران شریفی که در ارتباط مستمر و تخصصی با کانون‌های اصلاح و تربیت و مراکز نگهداری از این بخش از بازداشت شدگان هستند، تلاش ویژه داشته‌اند که سریع‌تر وضعیت این گروه مشخص شود.»

    سازمان عفو بین‌الملل اما در گزارش خود در ۲۵ آذر ماه امسال شمار جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه در ایران را ۳۰۴ نفر اعلام کرد و از کشته شدن دست‌کم ۱۲ نوجوان در سراسر ایران در خلال اعتراضات سراسری آبان خبر داد.

    عفو بین‌الملل با انتشار فراخوانی در روز هشتم دی ماه برای طرح درخواست آزادی کسانی که خودسرانه زندانی شده‌اند، اعلام کرد کودکان ۱۵ ساله نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند و در بین زندانیان بزرگسال و در زندان‌هایی که شکنجه در آن‌ها رواج دارد، نگه‌داری می‌شوند.

    پس از گذشت نزدیک به دو ماه از شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران، هزاران نفر از شهروندان معترض همچنان در بازداشت نهادهای امنیتی به سر می‌برند.

    گزارش‌های رسیده از درون زندان‌ها خبر از اعمال گسترده شکنجه فیزیکی علیه بازداشت‌شدگان می‌دهد.

    کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز ۳۰ آذر ماه در بیانیه‌ای شدیدالحن نسبت به اعمال شکنجه و بدرفتاری با معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده و از آنان خواستند تا هرچه سریع‌تر این زندانیان را آزاد کنند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.