ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار نخست وزیر عراق با مقام‌های اقلیم کردستان: اجازه نمی‌دهیم عراق به جبهه درگیری دیگران بدل شود

مقام‌های عراقی و اقلیم کردستان در دیدار و گفت‌و‌گو با یکدیگر، بر ضرورت پشتیبانی و حضور نیروهای نظامی ائتلاف در عراق برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق روز شنبه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی ماه به همراه هیاتی بلندپایه از مقامات عراقی وارد اقلیم کردستان عراق شد و با مسرور بارزانی، نخست وزیر و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ممقامات دو طرف در این دیدار اعلام کردند که کشور عراق نباید جبهه درگیری قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

به گزارش شبکه خبری کردی روودا، مقامات دو طرف در این دیدار اعلام کردند که کشور عراق نباید جبهه درگیری قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

همچنین بنا بر اعلام این مقامات پشتیبانی و حضور نیروهای نظامی ائتلاف در عراق برای مبارزه با تروریسم لازم و ضروری است.

در این دیدار دو طرف بر اهمیت دور نگه داشته شدن عراق از جنگ‌های نیابتی و خارجی و نیز ضرورت اینکه عراق روابط متوازن و برابری با همه کشورها داشته باشد، تاکید کردند و خواستار هماهنگی هرچه بیشتر مسئولان و مقامات دو طرف شدند.

به نوشته همین منبع، در بیانیه‌ای که دولت اقلیم کردستان عراق روز شنبه در این راستا منتشر کرده، بر لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر بغداد و اربیل تأکید شده است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به دلایل ادامه همکاری‌های دو جانبه دولت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق و همچنین لزوم باقی ماندن نیروهای نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق آمده است:

«تجدید حیات گروه داعش همچنان به عنوان تهدیدی جدی برای کشور عراق به شمار می‌رود و دو طرف باید با کمک ائتلاف بین‌المللی، هماهنگی میان خود را افزایش دهند.»

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بر ضرورت حل تمام مشکلات موجود میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق از طریق اجرای تفاهمات به دست آمده میان طرفین تاکید کرده است.

به گزارش شبکه خبری السومریه، دفتر عادل عبدالمهدی در بغداد نیز همزمان اطلاعیه دیگری مبنی بر اعلام نتایج این دیدار منتشر کرد.

در این اطلاعیه ضمن تأیید توافق دولت عراق و دولت اقلیم کردستان مبنی بر ضرورت باقی ماندن نیروهای ائتلاف در عراق آمده است:

«تصمیم دولت و پارلمان عراق برای خروج نیروهای ائتلاف از این کشور و همچنین روابط دولت عراق با دیگر کشورها باید به گونه‌ای تنظیم شود که وحدت، ثبات و حاکمیت عراق و جریان مبارزه با تروریسم حفظ شود.»

عادل عبدالمهدی هم در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با رسانه‌ها درباره این دیدار گفت:

«فرصت خوبی برای حل و فصل مسائل بین دولت فدرال و کشورهای منطقه با عزم و اراده جدی وجود دارد.»

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حوالی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق روز یک‌شنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی ماه با صدور قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور، رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور داد. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد.

نمایندگان کرد پارلمان عراق اما در رأی‌گیری بر سر قطعنامه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شرکت نکردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش خود به این قطعنامه اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن این تصمیم، دولت عراق را تحریم کرده و از این کشور درخواست غرامت خواهد کرد.

دیوید شنکر، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یکی از معاونان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی ماه با رهبران اقلیم کردستان در خصوص تنش اخیر ایران و آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردند.

در پایان این دیدار طرفین با هم به توافق رسیدند که فعالیت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همچنان در عراق ضروری است.

مسرور بارزانی با انتشار پیامی در توئیتر خود اعلام کرد که طرفین در این دیدار با هم بر ضرورت دیالوگ برای تنش‌زدایی از عراق توافق داشتند.

دفتر نخست‌وزیری اقلیم کردستان در پیام جداگانه‌ای در توئیتر اعلام کرد که شنکر از نقش اقلیم کردستان در ایجاد صلح و ثبات در عراق تجلیل کرده است

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.