ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لیبی: خلیفه حفتر اعلام آتش‌بس مشروط کرد

خلیفه حفتر اعلام آتش‌بس مشروط کرد. به خاطر تنش‌های فزاینده در حومه طرابلس و سرت و وجود اتحادهای سست نظامی، ایجاد صلحی پایدار در لیبی مشکل به نظر می‌رسد.

نیروهای ارتش شرق لیبی وفادار به خلیفه حفتر در غرب کشور اعلام آتش‌بس کردند. این آتش‌بس که طرابلس را نیز شامل می‌شود از بامداد یکشنبه به وقت محلی آغاز شده و مشروط به پذیرش آن از طرف گروههای رقیب است.

نیروهای ارتش خودخوانده آزاد لیبی/ عکس از آرشیو

نیروهای خودخوانده «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی حفتر که پنج‌شنبه گذشته فراخوان ترکیه و روسیه برای آتش‌بس دو طرفه را رد کرده بودند به صورت مشروط اعلام آتش‌بس کردند. سخنگوی «ارتش ملی» در پیامی ویدئویی روز شنبه ۲۱ دی/۱۱ ژانویه خبر داد که این ارتش با آتش‌بس در غرب توافق کرده، به شرط اینکه نیروهای رقیب نیز به آن متعهد باشند.

او هشدار داد که هر گونه تخطی با پاسخی سخت مواجه خواهد شد.

فرستاده سازمان ملل در لیبی از این آتش‌بس ابراز خرسندی کرده و از دو طرف درگیر خواسته است که به تلاش‌ها برای صلح و گفتگوی دو طرفه بدون دخالت خارجی فرصت دهند.

یک مقام دولت وفاق ملی نیز پنج‌شنبه گذشته از طرح آتش‌بس استقبال کرد اما گفت که دولت وظیفه دارد از لیبیایی‌ها در برابر نیروهای حفتر محافظت کند.

نیروهای وافادار به خلیفه حفتر از آوریل گذشته (فصل بهار) در حال مبارزه با نیروهای متحد با دولت وفاق ملی بوده اند که مورد قبول سازمان ملل است. هدف آنها تصرف طرابلس است. این نیروها در هفته جاری اعلام کردند که در یک پیشروی سریع با حمایت حملات هوایی توانسته اند شهر سرت را به تمامی تصرف کنند.

درگیری‌های شدید در لیبی و حملات هوایی موجب دخالت بیشتر نیروهای خارجی و افزایش نگرانی‌ها از این بابت شده است.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره» پذیرش آتش‌بس از سوی دو طرف به معنای پایان خصومت‌ها نیست. دولت وفاق ملی از نیروهای حفتر می‌خواهند که به عنوان یک پیش‌شرط برای پایان این نزاع از جنوب طرابلس خارج شود.

هر گونه آتش‌بس آن هم در شرایطی که درگیری‌ها در حومه طرابلس و شهر استراتژیک ساحلی سرت بالا گرفته است، سخت به نظر می‌رسد. همچنین اتحادهای سست نظامی در لیبی حفظ آتش‌بس را مشکل‌تر می‌کند.

یک تحلیلگر مسائل لیبی به الجزیره گفته است که مسئولیت جامعه بین‌المللی یافتن یک موضع واحد در قبال لیبی است.

در حال حاضر برخی کشورها از جمله روسیه، امارات متحده و مصر از ارتش آزاد حفتر حمایت می‌کنند، و برخی دیگر از کشورها از جمله شماری کشورهای اروپایی و ترکیه حامی دولت وفاق ملی هستند.

ترکیه چندی پیش طرح اعزام نیرو به لیبی برای حمایت از دولت وفاق ملی را تصویب کرد که با واکنش تند خلیفه حفتر و تهدید او به فرمان جهاد و تسلیح عمومی مواجه شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شنبه اعلام کرده بود که گفتگوهای صلح لیبی در برلین برگزار می‌شود و از دو طرف خواسته بود که برای یافتن یک راه حل در لیبی فعالانه شرکت کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.