ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات به سرنگونی هواپیما: موج دوم انصراف‌ها از جشنواره فجر

ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات به بی‌کفایتی مسئولان با خواست استعفای خامنه‌ای بود. هنرمندان خود را از صحنه جشنواره حکومتی کنار کشیدند.  

در اعتراض به بی‌کفایتی سپاه پاسداران و عدم پذیرش مسئولیت فرمانده کل قوا در ماجرای اصابت موشک سامانه پدافند هوایی ایران به هواپیمای مسافربری اوکراین، شامگاه گذشته اعتراضات در شهرهای اصفهان، شیراز ،تهران، آبادان، مشهد، رشت، بابل،‌ سنندج، اهواز، همدان، کاشان، سمنان، زنجان، تبریز و ده‌ها شهر دیگر ادامه داشت. «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، « رهبر بی‌کفایت،‌استعفا،‌استعفا»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم»، «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «سپاه بی‌کفایت، مایه ننگ ملت» از شعارهای مردم ایران بود.

ادای احترام مردم سنندج به قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراین با موشک سپاه (در اعتراضات شامگاه یکشنبه ۲۲ دی دست‌کم ۱۱ نفر در این شهر بازداشت شدند.)

همزمان با این تحولات تازه، هنرمندان هم به خود آمده‌اند. موج دوم انصراف‌ها از شرکت در جشنواره حکومتی فجر از راه رسید:

پگاه آهنگرانی اعلام کرد او نیر مانند دوستانش در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی‌کند. سارا بهرامی هم با انتشار متنی در اینستاگرام انصراف خود را اعلام کرد.

امیر نجفی، کارگردان نمایش «مشق شب» اعلام کرد شرکت در جشن «عزاواره»‌ی فجر یک «خطای انسانی» عظیم است. «خطای انسانی» عبارتی است که در توجیه بی‌کفایتی‌هایی که به سقوط اوکراین انجامید، به زبان و بیان مسئولان راه یافت.

صابر ابر از اجرای نمایش «همان چهار دقیقه» و مهدی کوشکی از اجرای نمایش «شک» در  جشنواره تآتر فجر انصراف دادند.

امیر مهدی ژوله، از بازیگران نمایش «یک ساعت آرامش» اعلام کرد دل و دماغی برای شرکت در جشنواره حکومتی باقی نمانده است. سمانه زندی‌نژاد نیز نمایش «آن دیگری» را از برنامه‌های تئاتر فجر خارج کرد و درباره تصمیم خود نوشت صحنه‌های اعتراضات که اکنون در حیابان‌های شهرهای سراسر ایران رقم می‌خورد، از هر اجرایی در سالن‌های کوچک تئاتر قدرتمندتر است.

گروهی از کارتونیست‌ها و طنزپردازان ایرانی نیز با انتشار بیانیه‌ای انصراف خود را از شرکت در جشنواره فجر اعلام کردند:

 «دو ماه اخير در ذهن ایرانیان تداعی‌کننده از بین رفتن جان صدها هموطن در اعتراضات آبان ماه، زير دست و پا ماندن ده‌ها نفر در مراسم تشييع، پرواز آسمانی هموطنان عزیزمان و حوادث بی‌شمار جاده‌ای شده، امید به آینده هر روز در وجودمان کمرنگ‌تر می‌شود و جمود و افسردگی بیش از پیش جامعه را در خود فرو می‌برد.»

۴۲ کارتونیست و طنزپرداز مطرح این بیانیه را امضاء کرده‌اند.

کیوان ساکت، نوازنده اعلام کرد که به نشانه همدلی با مردم در هیچیک از برنامه‌های جشنواره فجر نه به عنوان هنرمند، نه به عنوان داور و نه به عنوان مدعو حضور نخواهد یافت. کیاوش صاحب‌نسق، حسام اینانلو، مانی جعفرزاده و هانا کامکار هم از شرکت در جشنواره موسیقی فجر انصراف دادند.

علیرضا عصار هم کنسرت دی ماه خود را به نشانه همدلی با مردم لغو کرد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران یکشنبه ۲۲ دی در مجلس شورای اسلامی درباره اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه به هواپیمای اوکراینی توضیحاتی داد. علی لاریجانی به ظن خود از «صداقت و شفافیت» سلامی تمجید کرد. بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مصاحبه با ایلنا گفت:

 «ابتدا آمدند و گفتند به ۱۲ دلیل امکان ندارد موشک به هواپیما خورده باشد اما این اتفاق افتاده است.»

پارسایی خواهان استعفای مسئولان شد.

عباس‌عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد از «پنهان‌کاری ساختاری» درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین خبر داد. او گفت رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت دست کم از بعد از ظهر جمعه از اصابت موشک به هواپیما مطلع بوده‌اند. شایعاتی درباره اسحاق جهانگیری، معاون روحانی و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی درگرفت. اما علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد شایعات صحت ندارد. حسن روحانی در دور روز گذشته کمتر اثری از خود نشان داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.