ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ربیعی: نه روحانی نه هئیت دولت از انهدام هواپیما مطلع نبودند

در حالی‌که مردم ایران با اعتراضات خیابانی خود مسئولان حکومتی را در ارتباط با انهدام هواپیمای اوکراینی دروغگو دانسته‌اند، سخنگوی دولت منکر هرگونه دروغی از سوی دولت و حسن روحانی شد.

انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین به دست سپاه پاسداران، پس از سه روز انکار مسئولان حکومتی، خشم مردم را برانگیخته است. سخنگوی دولت می‌گوید نه حسن روحانی و نه هیئت دولت از این ماجرا هیچ اطلاعی نداشتند و دروغی به مردم نگفته‌اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ـ عکس از خبرگزاری تسنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت، دوشنبه ۲۳ دی در نشست خبری خود به ماجرای انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین اشاره کرد و گفت: «ما متهم به دروغ‌گویی و پنهان‌کاری شدیم در حالی‌که واقعاً این‌گونه نبود. واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهوری تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده، مطلع نبودند. تا آن ساعت همان‌گونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند، صرفاً بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهارنظر می‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهوری از موضوع مطلع شدند، دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد.»

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلندشدن از باند فرودگاه «امام خمینی» سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند. در حالی‌که کارشناس‌های خارجی احتمال می‌دادند که این هواپیما با شلیک موشک سقوط کرده است، مقام‌های ایرانی به‌مدت سه روز دلیل سقوط هواپیما را «نقص فنی» اعلام و شلیک موشک به سوی هواپیما را به کلی رد می‌کردند تا این‌که با فشارهای خارجی، شنبه ۲۱ دی ستاد نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران به اشتباه با شلیک موشک این هواپیما را منهدم کرده است. این اطلاعیه موجی از اعتراضات مردمی را در ایران برانگیخت و بار دیگر مردم در خیابان‌های شهرهای مختلف شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

علی ربیعی همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، پنج‌شنبه ۱۹ دی در بیانیه‌ای گزارش‌های کارشناس‌های خارجی درباره انهدام هواپیما با اصابت موشک را «عملیات روانی» و «دروغ‌پردازی» خوانده بود. او اما در نشست خبری خود در این‌باره گفت: «‌آن‌چه که من نیمه‌شب پنج‌شنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر این‌که موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است.»

عباس‌عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب یکشنبه ۲۲ دی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی ربیعی، سخنگوی دولت از ابتدا (بعد از ظهر جمعه) از اصابت موشک به هواپیما مطلع بوده‌اند و پیش از جلسه شورای امنیت ملی دراین‌باره از او نظرخواهی کرده‌اند.»

این چهره اصلاح‌طلب همچنین گفت که ربیعی در گفت‌وگو با او برای آبروی خود ابراز نگرانی کرده است.

به گفته عباس عبدی برخی از رسانه‌ها نیز از طریق او در جریان واقعیت قرار گرفته بودند اما بسیاری از «خودی‌ترین نیروها» به‌دلیل «پنهان‌کاری ساختاری» از دلیل اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی بی‌خبر بوده‌اند.

تاکنون با وجود آن‌که اعلام شده سپاه پاسداران به سوی هواپیمای مسافربری شلیک کرده، هنوز روشن نیست که این اقدام چگونه صورت گرفته است و عاملان و آمران آن چه کسانی بوده‌اند. مقام‌های حکومتی تلاش می‌کنند تا نشان دهند که این اقدام «سهوی» و «خودسرانه» بوده است.

در دو روز گذشته مردم ایران در ده‌ها شهر علیه «دروغ‌گویی‌های مسئولان» به خیابان‌ها آمدند و نیروهای امنیتی به مقابله با آن‌ها برخاستند. اعتراضات مردم همچون موارد دیگر در آبان‌ماه سال جاری و دی‌ماه سال ۱۳۹۶ به اعتراض علیه کل حکومت ایران و به‌ویژه رهبر آن تبدیل شد. رسانه‌های جهان این اعتراضات را به‌شکل گسترده‌ای بازتاب دادند.

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در حال گذراندن دوران محکومیتش در زندان اوین است، روز گذشته (یکشنبه) در نامه‌ای سرگشاده ضمن تسلیت و همدردی با خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان فاجعه هواپیمای اوکراین‌، نوشت: «استعفا و محاکمه‌ تمامی مقامات و دست‌اندرکاران این جنایت هولناک در دادگاهی صالح، گامی است در جهت اجرای عدالت و جلوگیری از فجایع بعدی. سپاه پاسداران سال‌هاست به‌عنوان امنیتی‌ترین نهاد این مملکت عمل می‌کند و کشور را در منتهی‌الیه ناامنی قرار داده است.»

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، نیز ۲۲ دی در دادخواستی خواستار محاکمه و استعفای مسئولان انهدام هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین شد و تأکید کرد کسانی که در فرآیند تصمیم‌گیری در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نقش داشتند، «از رهبر جمهوری اسلامی تا فرماندهان زیر فرمان او» باید استعفا بدهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    دونالد ترامپ یکشنبه شب ۲۲ دی‌ماه در توئیتر خود نوشت:‌ «مشاور امنیت ملی امروز اشاره کرد که تحریمها و اعتراضات، ایران را «به شدت تحت فشار»قرار داده است و آنها را مجبور به مذاكره می كند. اصلا برایم اهمیتی ندارد که آیا آنها مذاکره می کنند یا نه. در واقع، این کاملاً به عهده ی خودشان است، اما سلاح هسته ای نداشته باشید و «معترضان خود را نکشید.»

  • Nasim

    - فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: بر اساس مقررات نظامی، هیچ گلوله‌ای بدون صورت‌جلسه شلیک نمی‌شود. بنابراین من معتقدم از همان ابتدا در جریان این اتفاق بودند!، اما مصاحبه‌هایی که انجام شد، دروغ ها و لاپوشانی‌هایی که صورت گرفت به حیثیت کشور ضربه زد. - موسوی بیوکی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست روز یک ‌شنبه 12 ژانویه 2020 با موضوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: «هواپیمای اوکراینی برای پرواز سه بار از پدافند هوایی اجازه گرفت.»مدیران سازمان هواپیمایی در این رابطه اعلام کردند که برج مراقبت برای هر هواپیمایی که از روی زمین بلند می شود، در سه مرحله از پدافند هوایی اجازه می گیرد و در رابطه با هواپیمای اوکراینی نیز مراحل سه گانه مجوز انجام شده بود!!.»

  • حقیقتگو

    روحانی و حامیان وی چه دولتی ها باشند وچه اصلاح طلبان درحقیقت دکوراسیونی بوده وهستند که مردم را به باورکردن داشتن رئیس جمهور ودولتش سرگرم کنند درحقیقت محض علی خامنه ای و ارگان هایش و سپاه پاسداران وبسیج هستند که هم رل رهبر وهم رل رئیس جهمور را بازی کرده ومی کنند ونیازی هم نداشته وندارند دکوراسیونی ها به جمع خود بپذیرند...روحانی تنها بخاطر رل هنرپیشه نمائی رئیس جمهور ازطرف خامنه ای پذیرفته شد ..فرودگاه های ایران دربست دراختیارومتعلق به سپاه پاسداران است وهرگونه تردی درفروگاه ها باید ازقبل با سپاه پاسداران هماهنگ شده باشد !!!درحقیقت محض علی خامنه ای و سپاهش هرآنچه لازم بدانند انجام داده و انجام میدهند..روحانی وهمچنین برادرش که از چنین رژیمی میلیاردر شده اند مسلم است هررل هنرپیشگی ازرهبربه آنها واگذارشود می پذیرند

  • بهمن

    ساختار این حکومت طوری است که همه کاره ولی فقیه است. قدرت در دست او تمرکز یافته. رئیس جمهور تنها یک نام است بی آنکه قدرت و اختیار لازم را داشته باشد. برای این است که مسئولیت ها را متوجه او بکنند ! برادر روحانی را گرفتند بنظر من اطلاعاتی هم از او دارند و تهدید کردند که افشا میکنند او هم جا رفته و توجیه گر شده. رئیس جمهور را در رده رئیس مجلس (یک نماینده) و رئیس قوه قضائی (در حد یک وزیر دادگستری) قرار دادند و گفتند سران(؟!) سه قوه ! با اینکه برابر قانون اساسی او نفر دوم حکومت است نه در رده دونفر دیگر ! سران سه قوه یعنی چه؟ سیستان و بلوچستان را آب دارد میبرد ولی خامنه ای اضافه بر ده ها میلیارد دلار پول این مردم آخوندزده که هزینه نگهداری حکومت بعثی سوریه و ساخت و ساز در عراق و لبنان و غزه و جاهای دیگر کرده 200 میلیون یوروی دیگر هم برای بحران سازی و هزینه در منطقه عربی خاورمیانه پرداخت میکنند ! هزینه های نهادها و حوزه های آخوندی بکنار ! این حاکمان و حزب الهی ها از همان آغاز گفتند کشور و ملت و ایران برایشان مهم نیست، اصل حکومت اسلامی است. به خمینی گفتند اسلام را به خطر انداختی پاسخ داد حفظ اسلام واجب ولی حفظ حکومت اوجب واجبات (از هر واجبی واجبت تر ، از حفظ اسلام هم واجب تر ) است. یعنی اعتقادی هم به اسلام ادعاییشان ندارند مگر برای منافع خود. ملت و ایران که در این میانه برای اینها کمترین ارزشی ندارند مگر برای بهره برداری در راه هوا و هوسشان. با تاکید بسیار عرض میکنم : گرفتار و مشغول آدرس ها و شعار های انحرافی نشویم. این روزها شعارهای جوانان ما دقیق ریشه فسادها را نشانه گرفته. از خانه بیرون برویم و همراه شویم ! میلیونی. جنبش برای نجات ایران سامان و سازمان گیرد. هشیار باشیم شعارهای انحرافی تکرار نشود و و کسی دست به خشونت نزدند.

  • از طرف مادر بزرگ

    باید از این یوزپف ها پرسید پس شماها چکاره اید. فقط بلدید دروغ بگوئید. مادر بزرگ من بر جنازه شما سلام می رساند و می گوید خدا نیامرزتتان!

  • کارو

    بله، حسن روحانی کلاً از هیچ چیز خبر ندارد و همه چیز از او پنهان می شود، همانطور که مطلع نبودن او از گرانی یک شبۀ بنزین را هم باور نکردیم، این یکی را هم باور نخواهیم کرد. این ترفند خیلی قدیمی شده و از دروغ بدتر است. در حال حاضر جناح معدل و سانتریست نظام به رهبری روحانی در حال سوق دادن اعتراضات به سمت سپاه و خامنه ای است. می خواهند دست خودشان را از این جنایت بشویند و طوری وانمود کنند که انگار نیرویی مردمی هستند و حاکمیت در دست نیرویی دیگر است. چطور ممکن است رئیس جمهور که نشست های شورای عالی امنیت ملی زیر نظر او برگزار می شود از چنین مسائلی خبر نداشته باشد؟!؟ لابد در نهایت می خواهند همه چیز را به خطای اپراتور تقلیل بدهند و یک سرباز صفر ساده را مجازات کنند! خیر جناب روحانی، تو از همه چیز خبر داشتی و داری و حتی راستش را بخواهی من معتقدم که گرای سلیمانی را هم خودتان به آمریکایی ها دادید و ماجرای شلیک به هواپیمای غیرنظامی هم کار خودتان بود. اینگونه دارید فضای پس از دو قیام دی و آبان را که به ضرر اصلاح طلبان حکومتی و روحانی و باند نئولیبرال های لاس زن با اروپا و دموکرات های آمریکا تمام شده است، به نفع خودتان بر می گردانید. اما کور خوانده اید، شما هنوز پیام مردم را درک نکرده اید: اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا. دیگر دورۀ بازی دادن مردم با این صفبندی های دروغین تمام شده و اجازه نخواهیم داد به مبارزات مردمی، رهبری وابستۀ اشخاص معلوم الحال را تحمیل کنید.