ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم استفاده از آمبولانس‌ برای جابجایی بازداشت‌شدگان

مجموعه‌ای از گزارش‌ها حاکی از این است که حداقل در سه شهر تهران، شیراز و سنندج از آمبولانس‌ برای اهداف امنیتی و پلیسی استفاده شده است.

مجموعه‌ای از گزارش‌ها حاکی از این است که حداقل در سه شهر تهران، شیراز و سنندج از آمبولانس‌ برای اهداف امنیتی و پلیسی استفاده شده است.

  ۲۷ آبان سال جاری کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد که نیروهای امنیتی برای انتقال دانشجویان بازداشت شده به بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها از آمبولانس استفاده کرده است. این خبر بلافاصله مورد توجه قرار گرفت و در رسانه‌های مختلف بازتاب پیدا کرد.

به گزارش خبرنگاران زمانه، یکی از گمانه‌زنی‌ها در مورد این اقدام دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی این بود که مسئولان دانشگاه و نهادهای امنیتی برای سرپوش گذاشتن بر مسئله ورود نیروهای امنیتی و پلیس به داخل دانشگاه و بازداشت دانشجویان شرکت کننده در تجمعات دانشجویی تصمیم گرفته‌اند از پوشش آمبولانس‌ها برای انتقال دانشجویان بازداشت شده استفاده کنند اما پس از گذشت روزها  خبر می رسد که این شیوه مورد پسند نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی واقع شده و آنها نه فقط در دانشگاه‌ها که در سطح شهرها نیز برای انتقال نیروهای گارد ویژه و نقل و انتقال معترضان بازداشت شده، به صورت سیستماتیک از آمبولانس‌ها استفاده می‌کنند و این یک تصمیم سلیقه‌ای و محلی نیست.

به گزارش شاهدان عینی در اعتراضات شامگاه شنبه ۲۲ دی ۹۸ که در استان‌های مختلف ایران به راه افتاده بود حداقل در سه شهر تهران، شیراز و سنندج از آمبولانس‌ها برای اهداف امنیتی و پلیسی استفاده شده است. بیشتر گزارش‌ها مربوط به شهر تهران است و از جزئیات مسئله در دیگر شهرها هنوز اخبار کافی در این زمینه منتشر نشده است. در پایتخت نیروهای امنیتی علاوه بر اینکه خطوط ویژه مخصوص اتوبوس‌های شهری را به اشغال خود درآورده و از آن برای نقل و انتقال سریع نیروها و ادوات خود استفاده کرده‌اند، آمبولانس‌ها را نیز برای انتقال نیرو به خیابان‌های فرعی و محله‌هایی که در آنها اعتراضات برپا بوده است به خدمت گرفته‌اند.

شاهدان می‌گویند که مردم و خودروهای شخصی از روی وظیفه اجتماعی و انسانیت راه را برای آمبولانس‌هایی که در حال آژیر کشیدن بوده‌اند باز کرده‌اند اما در کمال تعجب مشاهده کرده‌اند که این آمبولانس‌ها در نقاط تجمع معترضین توقف کرده و نیروهای گارد ویژه از آنها پیاده شده‌اند. همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که مردم بازداشت شده توسط نیروهای لباس شخصی در حالی که دست‌هایشان با دستبندهای پلاستیکی و یکبار مصرف بسته شده بوده به آمبولانس‌ها منتقل شده و بعد از پر شدن آنها آمبولانس‌ها با چراغ گردان و آژیر روشن به سمت مقاصد نامشخصی به حرکت در‌آمده‌اند.

با کنار هم قرار دادن اظهارات شاهدان عینی مشخص می‌شود که از همه نوع آمبولانسی برای انتقال معترضان بازداشت شده استفاده شده است و این آمبولانس‌ها متعلق به یک ارگان خاص نبوده‌اند. آمبولانس‌های مراکز اورژانس، آمبولانس‌هایی با آرم هلال احمر، حداقل یک دستگاه آمبولانس با آرم یکی از مرکز آمبولانس خصوصی گزارش شده است.

هنوز مشخص نیست که قرار دادن آمبولانس‌ها در اختیار نیروهای امنیتی و لباس شخصی یک دستور سراسری و ابلاغ شده از طرف شورای عالی امنیت ملی بوده است یا اینکه نیروهای امنیتی و نظامی خودشان تصمیم به اجرای این نقشه گرفته‌اند.

تکمیل گزارش: پایانه آرامستان، یا شعبه سرکوبستان؟

اینجا پایانه سازمان بهشت زهرا در چهارراه ولیعصر تهران است، جایی که آمبولانس‌های بهشت زهرا در آن پارک می‌شوند.

و این ویدئو صفی از نیروهای پلیس را نشان می‌دهد که وارد "پایانه" می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.