ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیکر ۶۱ قربانی حمله سپاه به هواپیما آماده تحویل به خانواده‌ها

خانواده چهار تبعه سوئدی و تعدادی از اتباع افغانستان برای اخذ DNA در دسترس نبودند. یک مقام امنیتی اوکراین اعلام کرد دولت این کشور از اول می‌دانست دلیل سقوط نقص فنی نبود.  

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد پیکر ۶۱ نفر از جانباختگان سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷  هواپیمایی اوکراین که در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران منهدم شد، شناسایی وآماده تحویل به خانواده جانباختگان است.

سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران ـ عکس از حسین مرصادی ـ خبرگزاری فارس

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت سه‌شنبه ۲۴ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این خبر گفت:

«از آنجایی که ۱۷۶ نفر از هموطنان و شهروندان اتباع دیگر کشورها در این سانحه فوت کردند به پزشکی قانونی دستور دادیم از طریق اخذ DNA نسبت به شناسایی هویت اجساد اقدام کند. تلاش ویژه‌ای شد تا تمام تکه‌های به جا مانده در صحنه وقوع سانحه هوایی  جمع‌آوری  و پیکرسازی یعنی کنار هم قرار دادن تکه‌های اجساد برای دستیابی به یک پیکر انجام شود.»

بر همین اساس، خانواده‌ها با مراجعه به پزشکی قانونی نمونه DNA برای شناسایی پیکرها را در اختیار کارشناسان قرار دادند. به گفته محمد شهریاری خانواده چهار تبعه سوئدی و تعدادی از اتباع افغانستان برای اخذ DNA در دسترس نبودند. وزارت خارجه ایران پیگیری این موضوع را به عهده گرفته است.

سفارت افغانستان روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد وزارت خارجه ایران فهرستی از ۱۰ نفر از جانباختگان در این فاجعه را در اختیار دولت افغانستان قرار داده است. حانباختگان افغان در هواپیمای اوکراینی عبارت‌اند از: حسین رضائی، مهدی رضایی، سکینه احمدی، محسن احمدی، مطهره احمدی، شهرام تاجیک، مهدی تاجیک، مهدی احمدی، رحیمه کاتبی و زین‌العابدین سعادت. بر اساس اطلاعیه سفارت افغانستان از آن میان هنوز خانواده مهدی تاجیک در دسترس نیستند.

گروه حمایت از خانواده‌ها

وادیم پریستایکو،  وزیر خارجه اوکراین روز گذشته در حاشیه سفرش به سنگاپور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پنج کشوری که شهروندانشان در هواپیمای اوکراینی هدف حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفتند، پنجشنبه ۲۶ دی/ ۱۶ ژانویه در لندن گرد آمده و درباره اقدام قانونی علیه ایران مذاکره خواهند کرد. دولت کانادا پیش از این اعلام کرده بود که چهار کشور سوئد، افغانستان، کانادا و اوکراین همراه با بریتانیا یک گروه هماهنگی برای حمایت از خانواده‌های قربانیان ایجاد کرده‌اند.

گزارش‌های تأیید نشده‌ای هم منتشر شده که خانواده‌های جانباختگان در حادثه هواپیمای اوکراین  برای انجام مصاحبه‌های اجباری و امضای بیانیه‌ای در حمایت از «نظام» تحت فشار قرار گرفته‌اند. «نظام» نام مستعار خامنه‌ای است که فرماندهی کل قوا را هم به عهده دارد. در سه روز گذشته معترضان در ده‌ها شهر ایران شعار «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا» سر دادند.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران در روز دوشنبه مصاحبه‌هایی با خانواده کشته‌شدگان در هواپیمای اوکراینی مبنی بر پیروی آن‌ها از «ولایت فقیه» و دفاع از عملکرد سپاه پاسداران منتشر کرد.

سفارت اوکراین بعد از اعلام سقوط هواپیمای خطوط هوایی این کشور در نزدیکی تهران با انتشار بیانیبه‌ای اعلام کرد هواپیما در اثر نقص فنی سقوط کرده است. یک روز بعد این بیانیه از سایت سفارتخانه اوکراین برداشته شد.  اولکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین روز گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ادعا کرد که اوکراین از اول می‌دانست که هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط نکرده اما مایل نبود مقامات ایرانی برای ورود تیم تحقیقات به آن کشور مانع‌تراشی کنند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.