ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: باید به ریشه‌های فاجعه هواپیمای اوکراینی پرداخت   

قوه قضائیه اعلام کرد چند نفر را در پرنده انهدام هواپیمای اوکراینی بازداشت کرده است. روحانی اعلام کرد در این حادثه فقط یک یا چند فرد مقصر نبودند. باید به ریشه‌ها پرداخت. بی‌کفایتی سپاه؟

سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت چند نفر در پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی توسط موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران خبر داد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی همزمان اعلام کرد که در این حادثه فقط یک یا چند فرد مقصر نبودند. باید به ریشه‌ها پرداخت. بی‌کفایتی سپاه پاسداران؟

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۴ دی در یک نشست خبری آشکارا تلاش کرد سه واقعه ترور قاسم سلیمانی، کشته شدن عده‌ای در تشییع جنازه او و انهدام هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه را که چهارشنبه هفته گذشته ( ۱۸ دی) چند ساعت بعد از حمله موشکی سپاه به دو پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق اتفاق افتاد در یک سطح قرار دهد. اسماعیلی گفت:

«تعدادی از افراد در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند و بازجویی و تحقیقات از افراد مرتبط ادامه دارد. جعبه سیاه هواپیما همراه با تیم‌های کارشناسی ایران و اوکراین به فرانسه رفته و پس از بازخوانی جعبه سیاه موضوع روشن‌تر خواهد شد.»

در همان حال حسن روحانی، رئیس جمهوی اسلامی در طی سخنانی که در همایشی در تهران ایران کرد، گفت:

 «من از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط این هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم به دقت بدانیم که این هواپیما چگونه سقوط کرده است. برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته است.»

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) January 14, 2020

رییس جمهوری ایران در ادامه سخنانش یادآوری کرد که دادگاهی که برای بررسی اتهامات عاملان این فاجعه برگزار می‌شود یک دادگاه عادی نیست:

«قوه قضاییه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و ده‌ها کارشناس تشکیل دهد. این پرونده عادی و معمولی نیست تمام دنیا به این دادگاه ما نگاه خواهند کرد. در این  داستان فقط یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر نیست.»

روحانی بدون آنکه به فرماندهان سپاه اشاره کند، سربسته خواهان پاسخگویی آن‌ها شد:

«مردم ما می‌دانند که این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته و این معلوم است. اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایط پیش آمد که این سهو انجام گرفت. مساله امنیت فضای ایران است.برای مردم ما بسیار مهم است که هر آن کس در حدی در این حادثه مقصر یا قاصر بوده معرفی شود و هر کس باید به مجازات برسد، به مجازات برسد.»

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای از مقام‌های مسئول خواستند که با مجازات عاملان سقوط هواپیمای مسافربری پاسخگوی «اعتماد از دست رفته شهروندان ایرانی» باشند.

وادیم پریستایکو،  وزیر خارجه اوکراین روز گذشته در حاشیه سفرش به سنگاپور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پنج کشوری که شهروندانشان در هواپیمای اوکراینی هدف حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفتند، پنجشنبه ۲۶ دی/ ۱۶ ژانویه در لندن گرد آمده و درباره اقدام قانونی علیه ایران مذاکره خواهند کرد. دولت کانادا پیش از این اعلام کرده بود که چهار کشور سوئد، افغانستان، کانادا و اوکراین همراه با بریتانیا یک گروه هماهنگی برای حمایت از خانواده‌های قربانیان ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    ریشه های این فاجعه را باید در ۴۰ سال حکومت یک مشت آخوند آدمکش, دزد بیشرف پست فطرت دید. تمامی حیطه ها و ابعاد زندگی در ایران از اقتصاد و سیاست, تا آزادی و حقوق بشر, تا محیط زیست و ....در بحرانی ترین موقعیت ها قرار دارند. خود این مردک پفیوز همانی بود که قبلا میگفت که مخالفان رژیم را باید در حین نماز جمعه به دار آویخت تا عبرت دیگران باشد. حالا این مرتیکه آلدنگ ادای "اصلاح طلبی" و برخورد قانونی به مسائل داشتن در می آورد.