ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض خانه سینما به توهین به کارگردان ایرانی و دعوت از سینماگران برای تحریم صدا و سیما

خانه سینما اعلام کرد «به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی کشور به مردم ایران اعلام می‌کند که همسو با مطالبات مدنی و حق‌جویانه آنها، چشم بر روی اینگونه توهین‌ها و عملکردهای رسانه ملی نخواهد بست»

خانه سینما در بیانیه‌ای به توهین به رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سرشناس ایران در برنامه تلویزیونی شبکه افق اعتراض کرد و از سینماگران خواست برنامه‌های صدا و سیما را تحریم کنند.

برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در شبکه افق (متعلق به سپاه پاسداران) - محمدصادق کوشکی، کارشناس سیاست خارجی و استاد دانشگاه (سمت راست). نادر طالب‌زاده، «کارشناس مسائل بین‌الملل» در میان و امیرحسین ثابتی، مجری در سمت چپ تصویر دیده می‌شوند.

خانه سینما سه‌شنبه ۲۴ دی،  با انتشار بیانیه‌ای، به سخنان توهین‌آمیز محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه تهران نسبت به رخشان بنی‌اعتماد اعتراض کرد.

این سخنان شنبه ۲۱ دی، در جریان برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در شبکه افق (متعلق به سپاه پاسداران) پخش شد که در آن محمد صادق کوشکی، در صحبت‌هایش درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، در حمایت از سپاه پاسداران،  رخشان بنی‌اعتماد (و دخترش، باران کوثری) را به دلیل دادن فراخوان برای یک تجمع اعتراضی، با بیانی جنسیت‌زده و زن‌ستیزانه به تجاوز تهدید کرد و گفت:

«اگر اون بچه‌های سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان می‌زنی…می‌دونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌وکارت می‌رسید... شاید هم خوشت می‌اومد، شاید دوست داشتی ولی مردم ایران دوست ندارن».

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سرشناس ایرانی با دادن فراخوان از مردم دعوت کرده بود عصر یکشنبه ۲۲ دی برای اعتراض به اقدام سپاه پاسداران در ساقط کردن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین و پنهان کردن این مسئله از بازماندگان قربانیان و مردم، در میدان آزادی تجمع کنند. بنی‌اعتماد ساعاتی پس از پخش این برنامه اعلام کرد زیر فشارهای امنیتی دعوت خود را پس می‌گیرد.

خانه سینما به درخواست روسای صنوف و جمع کثیری از اعضای خود، در یک بیانیه، به صدا و سیما اعتراض و اعلام کرد «به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی کشور به مردم ایران اعلام می‌کند که همسو با مطالبات مدنی و حق‌جویانه آنها، چشم بر روی اینگونه توهین‌ها و عملکردهای رسانه ملی نخواهد بست». این نهاد از سینماگران تقاضا کرد تا در برنامه‌های صداوسیما شرکت نکنند.

در بیانیه خانه سینما آمده است:

«اهانت اخیر و بی‌شرمانه صدا و سیما به بانویی محترم از جمع کارگردانان سینمای ملی ایران و فرزند هنرمندش، پیش و بیش از آنکه خدشه‌ای به ساحت اعتبار و ارزش این سرمایه فاخر فرهنگی و هنری کشور وارد کند، برای ما سینماگران و همه کسانی که سینمای اجتماعی او را در تمام این سال‌ها دنبال کرده‌اند، گواه گویایی است بر تداوم عامدانه روند ایجاد تفرقه و تخریب توسط سازمان مذکور. [...]سازمانی که ظاهراً بر محتوای تولیدات رسانه‌اش هیچ نظارت هوشمندانه‌ای ندارد. [خانه سینما] همچنین به همه همکاران سینمایی خود پیشنهاد می‌دهد که با خودداری از حضور در برنامه‌های به اصطلاح سینمایی و تحلیلی این رسانه، همدل و همراه، در این اعتراض حرفه‌ای مشارکت کنند تا این رسانه گمان نبرد که به اتکای قدرت و بودجه وافرش می‌تواند هر تهمت و توهینی را نثار سینمای ایران و چهره‌های فرهنگی این سرزمین کند».

در همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ و در اعتراض به بی‌کفایتی سپاه پاسداران و عدم پاسخگویی علی خامنه‌ای در مقام فرمانده کل قوا، شمار زیادی از هنرمندان ایرانی در دو روز گذشته از حضور در جشنواره فجر انصراف دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    عذر خواهی به چه دردی میخوره - چرا خودتونو از ملت جدا می کنید ، مگر تافتۀ جدا بافته اید - وقتی به ملت ایران توهین می کنند و به خاک و خون می کشند -چرا فقط به فکر خودتان هستید و از ملت داغدیده و ستمدیده خودتان را جدا می کنید ، متنفرم از شما که توهین به ملت را احساس نمی کنید و فقط بخود می اندیشید تا باز در تلویزیون ملی حضور داشته باشید - همین شما سینمایی ها بخاطر شهرت و پول به هر نقش کثیفی تن دادید تا همۀ ارزشهای انسانی ما را لگد کوب کنند و در عوض سیمرغ بلورین بگیرید و حالا که بخودتان هم توهین شده فقط به فکر خودتان هستید- چقدر نفاق و ریا

  • سعید آبدار

    چهل سال است که از تاسیس نهادی عریض و طویل بنام سپاه پاسداران میگذرد، سپاهی که همه ما می‌دانیم از همان ابتدا چه کسانی و با چه سوابقی جزو موسسین و اولین نفرات ثبت شده در لیست سیاه این دیوِ بی شاخ و دُم! چه عناصر و افراد خاص با گذشته ای خاص تر ، بوده و هستند. قاعدتاً از چنین افراد معلوم الحالی که نه تنها از فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن، هیچ نمی‌دانند ، بلکه با بی حرمتی به بانوی بزرگواری که همواره مایه مباهات و افتخار برای ایرانیان و هنر ایرانزمین هستند، صرفاً آن چهره واقعی خود و سیستم سراسر فساد و جنایتی که در آن مشغول به کار می‌باشد را به عینه معرفی و نمایان نمود.