ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم جشنواره فجر: تقوایی هم به کیمیایی پیوست

با اعلام حمایت ناصر تقوایی اکنون چهار سینماگر برجسته ایران در تحریم جشنواره فجر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ناصر تقوایی،کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران از تصمیم مسعود کیمیایی برای انصراف از حضور در جشنواره فجر امسال حمایت کرد. تقوایی اعلام کرد: «نمی‌توان از ماجراهای سیاسی کشور کنار بکشیم و بگوییم به ما مربوط نیست.»

ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی در جشن خانه سینما (عکس: محمود ملک‌پور، تسنیم)

مسعود کیمیایی که با فیلم «خون شد» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت با انتشار پیامی در فضای مجازی انصراف خود را از حضور در این رویداد سالانه اعلام کرده بود. کیمیایی گفته بود:

«من امسال فیلمی ساختم به نام خون شد که در جشنواره فجر هست. من هیچوقت اهل جشنواره نبودم و سمت و سویم همیشه مردم هستند و نگاه می‌کنم و می‌بینیم که مردم روزگار سختی را می‌گذرانند و روزی نیست که خبرهای بد نشنویم. دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نشان داده بشود به دلیل تسلیتی که به این همه آدم دارم. مردمی که مسافر بودند.»

با اعلام حمایت تقوایی اکنون چهار سینماگر برجسته ایران در تحریم جشنواره فجر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. بهرام بیضایی که اعلام کرده بود «هیچ شرکتی در هیچ جشنی» ندارد، داریوش مهرجویی که گفته بود «ترجیح می‌دهم کنار مردم باشم» و مسعود کیمیایی و حالا هم ناصر تقوایی.

در همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ و در اعتراض به بی‌کفایتی سپاه پاسداران و عدم پاسخگویی علی خامنه‌ای در مقام فرمانده کل قوا، شمار زیادی از هنرمندان ایرانی در روزهای گذشته از حضور در جشنواره فجر انصراف دادند. پگاه آهنگرانی، سارا بهرامی، امیر نجفی، صابر ابر، امیر مهدی ژوله همراه با ۴۲ کارتونیست و همچنین شماری از هنرمندان عرضه موسیقی از جمله: کیوان ساکت،  کیاوش صاحب‌نسق، حسام اینانلو، مانی جعفرزاده و هانا کامکار.

گروهی از نویسندگان و منتقدان سینمایی نیز روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ دی) این جشنواره را تحریم کردند:

«ما به عنوان بخشی از نویسندگان و منتقدان سینمایی توان حضور در این جشن را نداریم. زیرا منتقد معنایش را از درک شرایط می‌گیرد و در زمانه‌ای که حرمتی برای انسان و انسانیت باقی نمانده است، چه‌طور می‌توان از سینما سخن گفت؟ پس بنا بر تعهد و مسئولیت فردی و جمعی برای همدلی با سرزمین سرشار از اندوهمان و به احترام هموطنان از دست رفته‌مان، جشنواره فیلم فجر را تحریم می‌کنیم.»

سعید عقیقی، جهانبخش نورایی، همایون امامی، عباس بهارلو و امیر پوریا از امضاکنندگان این بیانیه بودند.

رضا علامه‌زاده، سینماگر نام‌آشنای سینمای ایران در زمانه نوشت:

«واکنش شریف هنرمندان در ایران که از خیزش اعتراضى سراسرى آبان ماه و رفتار ددصفتانه رژیم اسلامى به آن شروع شد اکنون با فاجعه‌ى شلیک به هواپیماى مسافرى شکل کاملا مسئولانه‌اى به خود گرفته است.»

علامه‌زاده به بیانیه هنرمندان در محکوم کردن کشتار آبان ۹۸، افتتاح نمایشگاه عکس داریوش مهرجویی در ۵ دی، همزمان با برگزاری چهلم جانباختگان و محسن استادعلی که جایزه‌اش در جشنواره سینما حقیقت را به پویا بختیاری (از کشته‌شدگان اعتراضات آبان) تقدیم کرد و همچنین بیانیه ۱۲۵ مستندساز به عنوان نمونه‌هایی از واکنش مسئولانه هنرمندان در برابر رویدادهای اجتماعی دو ماه گذشته نام می‌برد.

عبدالرضا کاهانی، فیلمساز صاحب‌سبک سینمای اجتماعی ایران نیز سه روز قبل اعلام کرده بود که تحریم جشنواره فجر حداقل کاری است که در شرایط کنونی می‌توان انجام داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.