ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتمین مناظره نامزدهای دموکرات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مسأله ایران

نظر دموکرات‌های آمریکا درمورد ایران و برنامه هسته‌ای چیست؟نامزدهای دموکرات در هفتمین مناظره انتخاباتی که بیش از دو ساعت طول کشید، حدود نیم ساعت در مورد ایران صحبت کردند.

هفتمین مناظره انتخاباتی نامزدهای دموکرات‌ انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا سه‌شنبه شب ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی در شهر دس موینس ایالت آیوا برگزار شد. شش نامزد دموکرات در این مناظره حضور داشتند. سئوال نخست مناظره انتخاباتی سه‌شنبه شب در مورد ایران بود. نامزدهای دموکرات در این مناظره که بیش از دو ساعت طول کشید، حدود نیم ساعت در مورد ایران صحبت کردند. در ادامه، چکیده سخنان نامزدهای دموکرات در این مناظره درباره ایران را که پس از دور جدید تنش‌های نظامی بین جمهوری اسلامی و آمریکا برگزار شد، خواهیم خواند.

(عکس / AFP) مناظره انتخاباتی نامزدهای دموکرات

پیتر بوتیجج

پیتر بوتیجج، شهردار سابق ساوت‌بند ایندیانا گفت: «اطمینان حاصل کردن از این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، به طور قطع، اولویت است به این دلیل که برای امن نگه داشتن آمریکا چنین مساله ای اهمیت دارد.»

بوتیجج افزود: «اما متاسفانه پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای رسیدن به این هدف را برای رئیس جمهوری بعدی بسیار دشوارتر کرده است»

بوتیجج در ایالت‎‌های آیوا و نیوهپشایر پایگاهی قوی دارد، اما به دلیل آن‌که چندان از حمایت رای دهندگان اقلیت (غیر سفید) برخوردار نیست ممکن است در ایالت‌هایی نظیرنوادا و بویژه کارولینای جنوبی (که از نظر نژادی متنوع هستند) با مشکل مواجه شود.

بوتیجج ۳۷ ساله نسبتا دموکراتی با مواضع متعادل به حساب می ‌آید. او طرفدار بیمه خدمات بهداشتی همگانی و تحصیلات دانشگاهی رایگان ( برای خانواده‌هایی با درآمد کمتر از یکصدهزار دلار) است.

پیتر بوتیجج در نظر سنجی‌های سراسری جایگاه چهارم را در میان نامزدهای دموکرات دارد.

شعار اصلی بوتیجج در انتخابات این است: رای الکتورال باید از بین برود

امی کلوبوچار

امی کلوبوچار، سناتور دموکرات از ایالت مینه‌سوتا و دیگر نامزد رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که در مقام ریاست جمهوری در صورت انتخاب، معامله و مذاکره با ایران را بر سر توافق هسته‌ای از سر خواهد گرفت.

خانم کلوبوچار گفت: «به خاطر اقدامات دونالد ترامپ، ما در موقعیتی هستیم که ایران دوباره در حال غنی‌سازی اورانیوم در نقض توافقنامه اصلی است.»

او درباره برنامه خودش در قبال ایران گفت: «آنچه من خواهم کرد مذاکره است. من مانند کاری که پرزیدنت اوباما در سال‌های پیش کرد، افراد را گرد هم می‌آورم. و من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم این را به انجام رسانیم. اما شما باید رئیس جمهوری داشته باشد که این مساله را هدف شماره یک خود ببیند. من به ایران اجازه نخواهم داد به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

شخصیت تودار و بی سر وصدای کلوبوچار، در تضاد با اعتماد به نفس کاذب و سخنوری های پرشور دونالد ترامپ، توانسته تحسین شماری از شخصیت‌های محافظه‌کارآمریکایی از جورج ویل، ستون نویس واشنگتن‌پست گرفته تا سناتورهای جمهوری‌خواهی نظیر  لیندسی گراهام و سوزان کالینز را برانگیزد.

کلوبوچار ۵۹ ساله از شانس نسبتاً خوبی در ایالت‌های مینه‌سوتا و تا حدی آیوا برخوردار است.

تمرکز او بیشتر بر اصلاح است تا تغییر بنیادی، اگر به هر دلیلی محبوبیت بایدن کاهش یابد اقبال  بهتری نزد رای دهندگان میانه‌رو خواهد داشت.

امی کلوبوچار در نظر سنجی‌های سراسری جایگاه  ششم را در میان نامزدهای دموکرات دارد.

برنی سندرز

برنی سندرز، سناتور دموکرات از ایالت ورمانت گفت، «دو فاجعه  بزرگ تاریخی سیاست خارجی آمریکا در طول حیات ما جنگ ویتنام و جنگ عراق بوده‌اند. هر دو این جنگ‌ها بر پایه دروغ برپا شدند و اکنون ... ما رئیس جمهوری داریم، که باز دروغ می‌گوید و می‌تواند ما را به جنگ دیگری بکشاند که حتی از جنگ عراق هم بدتر است.»

سندرز گفت: «ما به یک ائتلاف بین‌المللی نیاز داریم،»

سندرز با دفاع از برجام افزود: «ما نمی‌توانیم یک جانبه عمل کنیم. توافق هسته‌ای با ایران با شماری از متحدان ما بر روی آن کار شده بود. ما باید آن چه ترامپ انجام داده به حالت اول برگردانیم. آن ائتلاف را دوباره گرد هم آوریم و مطمئن شویم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

به باور این سناتور آمریکایی، مردم آمریکا از جنگ‎های بی پایان، که تریلیون‌ها دلار هزینه داشته، خسته و منزجرند.

برنی سندرز ۷۸ ساله پدیده ای در تاریخ سیاسی آمریکاست که تمرکز کمپین او بر روی سازماندهی مردم عادی بی همتا بوده، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم عادی به کمپین او کمک مالی کرده اند. سندرز پیشروی مبارزه برای "مراقبت‌های بهداشتی" برای همه است و همچنین خواهان بخشودگی ۱,۶ تریلیون دلار بدهی دانشجویی در سراسر کشور است.  سندرز همچنین طرفدار افزایش مالیات و کاهش شکاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی در جامعه است.

برنی سندرز در نظر سنجی‌های سراسری جایگاه دوم را در میان نامزدهای دموکرات دارد.

جو بایدن

جو بایدن، معاون ریاست جمهوری در دوران باراک اوباما در مناظره سه شنبه شب از توافق هسته‌ای با ایران که در زمان دولت اوباما بدست آمده بود دفاع کرد.

بایدن گفت:« من بخشی از آن توافق بودم ...که توافقی کارا بود. این توافق به سختی اجرا می‌شد.  از سوی دولت ایران هیچ حرکتی برای نزدیک‌تر شدن به سلاح هسته‌ای صورت نمی‌گرفت. و ببینید چه شد... ما اکنون منزوی شده ایم.»

جو بایدن به اختلاف اروپا و آمریکا اشاره کرد و گفت: «ما در وضعیتی هستیم که متحدان ما در اروپا آمریکا را با ایران مقایسه می‌کنند  و می‌گویندهر دو طرف باید کوتاه بیایند و از نظر اخلاقی ما را هم سنگ می‌کنند. ما جایگاه خود را در منطقه از دست داده‌ایم، ما حمایت متحدانمان را از دست داده‌ایم.»

بایدن گفت که رئیس جمهور بعدی باید ائتلاف‌های از دست رفته را دوباره ایجاد و ایران را بر سر توافق باز گرداند.

بایدن درباره ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز چنین گفت: «و صادقانه بگویم، به نظر من او (ترامپ) در مورد دلیلی که به‌دنبال سلیمانی رفته و این‌که سفارت‌خانه های ما قرار بود هدف بمب قرار گیرند، دروغ گفت.»

جوبایدن، ۷۷ ساله با وعده بازگشت به دوراناوباما وارد میدان شده است. به نظر می‌رسد بایدن در انتخابات آراء بخشی از  رای‌دهندگان پیشرو دموکرات و نیز رای دهندگان مسن‌تر، و نیز (غیر سفید) آمریکایی را به خود جلب کند. او خود را ترمیم‌کننده و حلال مشکلات می‌داند و می‌گوید: «من می دانم دولت چطور کار می‌کند». او نوستالژیک‌وار بدنبال احیای خاطره همکاری‌های دو-حزبی است.

معاون اول سابق رئیس‌جمهوری آمریکا بارها گفته است که شایسته ترین فرد در کل خاک آمریکا برای احراز مقام ریاست‌جمهوری است و بر سیاست خارجی تاکید بسیار دارد.

جو بایدن در نظر سنجی‌های سراسری جایگاه نخست را در میان نامزدهای دموکرات دارد.

الیزابت وارن

الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست در هفتمین مناظره نامزدهای حزب دموکرات گفت به نظر او آمریکا باید سربازانش را از خاورمیانه خارج کند.

وارن گفت: «ما باید این پیش فرض ذهنی مبنی بر این که ما با سربازان خود هر کاری می‎‌توانیم انجام دهیم  را رها کنیم.»

وی گفت: «ارتش ما بهترین ارتش روی زمین است، و آنها هر فداکاری که ما از آن‌ها بخواهیم می‌کنند، اما ما باید به این روند که از ارتش مان بخواهیم مشکلاتی را که از طریق نظامی حل نمی‌شوند حل کنند، خاتمه دهیم»

الیزابت وارن گفت که راه جل مد نظر او استفاده از ازارهای اقتصادی و همکاری با متحدان آمریکا و نیز ابزارهای دیپلماتیک است.

الیزابت وارن ۷۰ سال دارد و یکی از نامزدهای بسیار مطرح دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو است. او سیاست‌هایی مترقی را برای آمریکا در نظر دارد و یک برنامه پیشنهادی مدون با جزییات برای خدمات درمانی در دست دارد.

خانم وارن بدنبال اعمال مالیات بر ثروتمندان و کاهش نابرابری در آمریکا است و می‌گوید "فوق میلیونرها" باید هزینه برخی از خدمات از جمله مراقبت از کودکان را برای "آمریکایی‌های بدون کشتی تفریحی" بپردازند.

دربرنامه الیزبات وارن بر ثروت هایی بیش از ۵۰ میلیون دلار باید مالیات ۲درصد  بسته شود و میلیاردرها باید ۳ درصد بپردازند.

الیزابت وارن در نظر سنجی‌های سراسری جایگاه  سوم را در میان نامزدهای دموکرات دارد.

تام استیر

تام استیر، میلیاردر، خیر و طرفدار محیط زیست در مناظره سه شنبه شب دموکرات‌ ها در مورد ایران گفت: «ایران از نظر اقتصادی زیر فشار بسیار شدید است. تا کنون تمامی بحث‌ها در موردایران بر محور قدرت نظامی آمریکا در برابر ایران بوده است، اما در زمان اوباما با همکاری متحدان و فشار اقتصادی آنها را به دست برداشتن از تاکتیک نظامی‌شان واداشتیم، از نظر من این استراتژی نامیده می‌شود.»

تام استیر، میلیاردر ۶۲ ساله از سردمداران تبلیغ و مبارزه برای استیضاح پرزیدنت ترامپ است. بیش از هشت میلیون آمریکایی تا کنون کمپین درخواست او برای استیضاح ترامپ از مجرای قانون اساسی را امضا کرده اند. او می‌گوید که ایستادگی برای حفظ دموکراسی آمریکایی مهم است.

تام استیر در نظر سنجی‌های سراسری جایگاه نهم را در میان نامزدهای دموکرات دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.