ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس پنج کشور: ایران به خانواده‌ قربانیان هواپیما غرامت بپردازد

نمایندگان کانادا و چهار کشوری که شهروندانشان در جریان انهدام هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند خواهان تحقیقات مستقل و دسترسی کامل مقامات کنسولی و بازپرسان به محل انهدام شدند.

کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد، پنج کشوری که شهروندانشان در جریان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران کشته شدند، خواهان پرداخت غرامت از سوی ایران به خانواده‌های قربانیان، بازگرداندن پیکر جان‌باختگان و دسترسی کامل مقامات کنسولی و بازپرسان به پرونده این سانحه و تحقیقات مستقل و معتبر در این‌باره شدند.

سقوط بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی در نزدیکی تهران ـ عکس از عارف فتحی - محمدرضا عباسی ـ خبرگزاری مهر

پنج‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه وزیران خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد در لندن گرد آمدند تا درباره واقعه شلیک موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت‌وگو کنند. فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در سفارت این کشور میزان همتایان خود بود.

در این نشست پنج کشور حاضر از ایران خواستند که به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند و به خواست خانواده‌ها احترام بگذارد و پیکر جان‌باختگان را به آن‌ها بازگرداند.

آن‌ها همچنین از ایران خواستند تا دسترسی کامل مقامات کنسولی و بازپرسان به پرونده سقوط هواپیما را فراهم سازد و تحقیقات مستقل و معتبر در این‌باره صورت گیرد.

فرانسوا فیلیپ شامپاین گفت: «از ایران می‌خواهیم درباره مسئله غرامت با خا‌نواده قربانیان صحبت کند و از کارشناسان بین‌المللی می‌خواهیم به روند تحقیقات بپیوندند. دولت ایران باید به کارشناسان بین‌المللی اجازه دهد در تحقیقات حاضر باشند‎. باید مطمئن شویم متخصصان ما می‌توانند به محل انهدام هواپیمای اوکراین بروند. درباره ایران بر این پایه قضاوت می‌کنیم که چقدر به خواست خانواده‌ای قربانیان توجه می‌کند. باید مطمئن شویم حقایق کشف می‌شوند و تحقیقات در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.»‎

وزیر خارجه کانادا همچنین افزود: «فقط سوگواری کافی نیست و ایران پس از پذیرش مسئولیت منهدم کردن هواپیما باید همکاری کامل انجام بدهد. دنیا به ایران نگاه می‌کند.»

یک مقام بلندپایه دولت کانادا که نخواست نامش فاش شود گفت اهرم‌های احتمالی شامل اقدامات قانونی در دادگاه‌های اروپا و قطعنامه‌های احتمالی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

ارزیابی کشورهایی که در جلسه لندن شرکت داشتند این بوده که سطح همکاری ایران به‌طور کلی خوب بوده است، اما این کشورها می‌گویند باید در هر مرحله از تحقیقات نظارت داشته باشند.

پنج کشور حاضر در لندن امیدوارند که با یک موضع متحد با ایران برخورد کنند. جمهوری اسلامی تاکنون اطلاعات مختصری درباره تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما ارائه کرده است.

روز چهارشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه، عمر الغبرا، نماینده پارلمانی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد كه دولت این کشور در حال بررسی گزینه‌های جبران خسارت به خانواده‌های قربانیان به‌طور موقت است زیرا روند بین‌المللی تحقیقات در مورد این سانحه هوایی می‌تواند سال‌ها ادامه یابد.

چهارشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه، چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا در این فاجعه جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دو تابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کار و تحصیل می‌کردند.

تشییع پیکر گروهی از مسافران ایرانی در چند شهر ایران، به‌ویژه در سنندج و مهاباد به صحنه شعارهای شرکت‌کنندگان علیه رهبری جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بَختیار

    من خواننده مانده ام که این دیگر چه نوع "سرباز ایرانی" است که تنها دغدغه اش حفظ آبروی "هواپیما های آمریکایی بر فراز ایران" و موفق بودن ماموریت "بمبارانهای آمریکا" است!!! آیا این به اصطلاح "سرباز ایرانی" کس دیگری می تواند باشد جز یک سلطنت باختهء عقده ای, سوشیال بگیر, ساکن لندن (پالیزی) که چنان تنفری از مردم ایران دارد (از عقده های باقی مانده و به ارث برده از دوران ساواک) که هیچ چیز دیگری جز بمباران هوایی مردم بیگناه ایران این تنفر و عقده ای ابدی را جواب نخواهد داد؟ شما چه فکر می کنید جناب مثلا "سرباز"؟

  • حقیقتگو

    انکاراین اجلاس پنچ کشوری تصور می کنند بایک حکومت واقعی مردمی همچون کشورهای اروپائی طرفند که خواستار پوزش خواهی رسمی وپرداخت غرامت به قربانیان این حادثه هستند ...ازآنجائیکه حکومت آخوندی داشتن دوتابعیت را نمی پذیرد و ایرانی های خارج نشین را دردیف ایرانی ها داخل ایران میداند نمی توان ازچنین حکومتی تقاضای غرامت برای کشته شدگان دوتابعیتی کرد وازهم اکنون هم خانواده های قربانیان این حادثه توسط عناصرحکومتی مورد تهدید قرار گرفته اند که سکوت اختیارکنند وپیگیر ماجرا نباشند و چه برسد به پرداخت غرامت آنهم علی ازخامنه ای که ازدیدن جنازه اکثریت مردم بپا خواسته ایران لذت می برد ---کشورهای دخیل دراین حادثه برای خانواده های کشته شدگان باید حساب بانکی درکشورسوئیس به ثبت برسانند وازآنچه به قربانیان حادثه که ایرانی ها باشند پس ازدریافت غرامت به این حساب بانکی ها واریز کنند که حکومت آخوندی درصدد تصاحب ان برنیاید - حکومت آخوندی به کشته شدگان درتظاهرات که به عمد توسط سپاهی وبسیجی ولباس شخصی کشته شدند نه هیچ غرامتی که پرداخت نکرده است بلکه خانوادها را هم با تهدید و تعرض به سکوت کردن کشانده است وحتی درقبال تحویل جنازه عزیرانشان تقاضای چندین میلیون تومانی کرده است وهمچنین بسیاری نمی دانند که جنازه عزیزشان کجاست وحتی اجازه پرسجو هم ندارند -

  • سرباز ایرانی

    سرنگونی هواپیمای اوکراینی تنها یکی از هزاران طرح استفاده از سپر انسانی است که رژیم در سر دارد؛ همانگونه که بارها در لبنان و غزه و حتی ایران استفاده کرده است و تنها تخصص سپاه به حساب میاید. همزمان با بمبارانهای آمریکا رژیم نقاط پر جمیت شهرهای کشور را با موشک و حتی بمبهای شیمیایی هدف قرار خواهد داد و با تبلیغات گسترده خود و اربابهای اروپایی آنرا به آمریکا نسبت داده و دنیا را علیه آمریکا بسیج میکند تا جنگ را متوقف نموده و فرسایشی کند. فقط تصور کنید که اگر هواپیماهای آمریکا بالای تهران بودند این رژیم و اروپایی ها چه بهره برداری عظیمی از سقوط این هواپیما میکردند؛ آنقدر که با کمک دموکراتها حتی دولت ترامپ را سرنگون میکردند. این رژیم و تفکرات شیعه هیچ ارزشی برای انسان و زندگی قائل نیست و تنها به مرگ فکر میکند و کشتن مردم بیگناه را خدمت به آنها با شهادت اجباری میداند تا مستقیما به بهشت رفته و با امام حسین همنشین شوند. اما نمیدانم که چرا از این خدمات به آخوند ها و فرزندان حرامزاده آنها انجام نمیگردد بلکه فرزندان آنها بهشت برین را در آمریکا و اروپا جستجو میکند. خامنه ای فردا با وقاحت تمام سقوط هواپیما را به آمریکا نسبت خواهد داد و با اینکار پیش زمینه وبهانه لازم برای استفاده های بعدی رژیم از طرح سپر انسانی را فراهم میکند.